Gå til innhold

Regler for luftfjæring!

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Man er jo rimelig låst selv om en har bil reg. før 1/1-1971...

2 cm +/- er jo idiotisk lite å justere på kjørehøyda!

 

Sakset ut fra reglene for bil reg. før 1/1-1971:

 

Hjulvinklene må justeres når kjøretøyet har normal kjørehøyde. Denne høyden anføres som vognkortmerknad: avstand senter nav til skjermkant foran og bak. Toleranse på kjørehøyden kan være opptil +/- 2 cm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 34
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Slik det er skrivd i det dokumentet:

 

Denne høyden anføres som vognkortmerknad: avstand senter nav til skjermkant foran og bak.

 

Toleranse på kjørehøyden kan være opptil +/- 2 cm.

Da er det lite man kan justere vet du.... :ratatatat

 

jo, men du og jeg kan kjøre med bilen skrapende i bakken å kalle det "normalhøyde", BB454 kan Heise 6 tommer på K5 å kalle det "normalhøyde"

 

Så hva er "kjørehøyde...:deng

Min hjemmeside...

http://www.lefsa.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hva er "kjørehøyde...:deng

 

Normal kjørehøyde er neppe noe du eller jeg vil kunne bestemme uansett hvor mye vi ønsker det for vårt kjøretøy.

Skulle en få kranglet seg til lavere kjørehøyde enn det som er original kjørehøyde på kjøretøyet, noe som sansynligvis vil bli sagt er normal kjørehøyde av tilsynet, vil da dette bli målt og skrivd i vognkortet.

Da vil en kunne avvike disse mål med 2 cm +/-.

 

Så det er neppe så mange som gidder å lage dette "lovlig"..

 

Hele vitsen med air-ride må jo være å kunne slenge bilen helt nedpå asfalten for så å kunne heve den over all verdens hindringer som ligger i veien i dette landet. (Fartshumper etc...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns ikke de regla her var så gæærne jeg!

 

Alle som driver med sånnt må da være såpass kreative at de lager en visningsmodus og en showmodus....

 

Pickupen min, 68 GMC, hadde nok gått rett gjennom nå, men dette mye fordi den ikke har stabstag originalt, er originalt levert med dempere utenfor fjærhuset og har påmontert luftstyringssystem fra VolvoWhite med lasteventiler.

 

Stanga skikkelig huet i veggen selv, men kom i mål via svenske SFRO.

 

Skulle likt å vite om SFRO kan benyttes fortsatt etter at norge har fått egne regler, men det er vel tvilsomt...:fingers:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SFRO er jo å regne som en uavhengig kontrollorgan, så det er nok redningen for mange som skal bygge om...

 

Kake og kaffegjengen i norske SFOOR, er jo kun eksperter på å sjekke papirer..:deng

 

He, he, bare så helt for jævlig at tilsynet klarte å presisere at de KUN så på dokumentasjonen fra SFRO som en "anbefaling"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...
er jo bare å skaffe seg gammel bil så slipper man sånt tull som visning...

å da er det bare å sette på luft..

 

???? kan jo sette luft på en flette ny bil og kjøre med det uten godkjenning. visst det var det du mente.

-90 Mercedes 300E 4-matic

-63 Buick Riviera Kustom

 

Härda killar rakar pungen med vinkelslip!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår