Gå til innhold

Sto ute i regnet, går helt mongo

Ranger emnet


b1rken

Anbefalte innlegg

73 modell granda 2.6 v6.

Har fungert fint de siste dagene. Så og si hele tenningsanlegget er nytt untatt rotoren, men den er bra. Bilen har gått fint de siste dagene, da har det vært tørt, minusgrader, frost og snø ute.

 

Inatt så sto bilen ute, det var regn og mildvær. Når jeg skulle kjøre den inn i garasjen idag var den helt mongo. Ville ikke opp på turtall.

 

Fikk lusket den inn i garasjen. Sandblåste pluggene. Fant fukt i fordelerlokk, noen smådråper på toppen på innsiden, og på polene. Tørket vekk. Men gikk fortsatt rart. Begynte å styre med forgasseren igjen. 1.5 omdreining ut, og tomgang til den går (3.0l weber forgasser). Da gikk den, var reponsiv på turtallet, men når jeg kjører en tur så har den ikke drag, og jukser som faen før 3000 ca. Jo lenger jeg kjører jo verre blir juksingen og nykkingen, og når jeg er komt hjem til garasjen igjen etter noen minnutter går den ikke på tomgang i det hele tatt igjen.

 

Ser i motorommet at det er relativt vått, spesielt på innsiden av panseret etter kjøreturen i snø/slaps.

 

Pluggledninger, stift, fordelerlokk osv er nytt

 

Merklig at den gikk så fint sist jeg kjørte den, mens den idag skulle kuke seg til. Men den har som sagt stått ute inatt og det har vært veldig vått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok takk for gode tips. Kan jeg spaye wd40 rett ned i fordelerlokket og så bare tørke vekk etterpå?

 

Og dere sier jeg må la den tørke litt, som om det var en selvfølge. Tåler ikke gamle biler regn?:P

 

Nei, dem liker det dårlig dersom ikke alt er i tipp topp stand...

Fordelerlokket er alltid noe dritt med når det er sammenheng med regn!

Er du forresten noe stabil på forgasser? Har en kompis med en 2.8 granada, den står mellom 250 og 1250 rpm på tomgang, også stopper den etter en tre fire fem turer opp og ned på turtallet. Nykker også veldig når man kjører på lavere turtall...

Skoda Octavia -99 1.6 SLX Bruksbil

Opel Omega 3000 -88 Blir restaureringsprosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok ut alle pluggene, den ene hadde ikke gap i det hele tatt. Jeg husker ikke å ha mistet den i gulvet, men det er nok det som har skjedd. Alle ble sandblåst og regappet til 0.6mm.

 

Fordelerlokk ble sprayet med wd-40 og tørket av med papir.

Stiftåpningen ble igjen sjekket, den ble satt til 0.4mm sist, nå var den mye mindre. Stilte den til 0.4 igjen, å sjekket at den var på 0.4 på alle sylinderene.

 

Nå går motoren igjen, men jeg synes den er så dau i forhold til før.

Kjørte meg en tur, å den føles mye slappere ut enn før. Kjennes nesten ut som 3 gir er blitt 4 gir, og 4 gir er blitt til et 5 gir.

 

 

Bak på forgasseren, mellom tannhjulene til gasspjeldene så er det en nippel. Denne har jeg blanket av meg en slange og en maskinskrue. Når jeg fjerner denne skruen øker tomgangen med ca 200 rpm. Det bekrefter vel at den får for mye bensin?

Men jeg merket ingen forskjell på effekt når jeg kjørte med og uten den nippelen blendet.

 

Og de co-skruene på forgasseren. Er det slik at de styrer luft eller bensin?

Når jeg har dem 0.5 runde ut, vil den da gå magrere enn når jeg har dem 1.5 omdreining ut?

 

Kan det ha noe med tenningstidspunktet å gjøre også? Jeg kan ikke høre at den feiltenner, og den går fint opp på turtallet når den står i fri, samd nedoverbakker, men er slapp å dau når den får motstand. Tenningen står på rundt en 13-15 grader før øvre dødpunkt. Stiller jeg den lavere så synker tomgangen med en gang. Dette med vakum til fordeleren plugget.

 

Til Sonax: Jeg kan veldig lite om bil/forgasser. Har bare lært av å lese på forum, bøker og å prøve og feile.

 

Men er du sikker på at det er forgasseren? Sjekk først at tenning og alt er i orden. Stiftåpning (noe jeg tror hadde mye av skylden for at min jukset så fælt, nykket på lave turtall).

Samt sjekk at pluggene har rett åpning. Så kan det være lurt å ta ut forgasseren å blåse gjennom alle kanaler.

Endret av b1rken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Justerte kamvinkelen/stiftåpningen med en kamvinkelmåler til 40 grader. Den skal være 38 +- 2 grader.

 

Justerter så tenningen til ca 20 grader før øvre dødpunkt, da den går høyere på tomgang ved 20 enn ved 15 f.eks. Spesifikasjonene sier 6 grader fortenning, men det er med orginalgasser, og når jeg setter den på 6 går den veldig lavt på tomgang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvd å justere tenning og blandingsforhold, men fortsatt samme driten.

 

Når jeg kjører i 50 sonen i 3 gir og gir gass, så høres motorlyden mye grovere ut en den ville gjort før. Bilen vibrerer også. Girer jeg ned til 2. gir og kommer over 3000 rpm så drar den bedre og lyden blir bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satt på en 2.3 gasser. Nå har jeg mye bedre drag fra bunn av. Bilen rister ikke og går mye finere.

 

Jævlig merklig at 3.0l weber gasseren skulle fungere feilfritt i en uke før den plutselig begynte å skape seg mongo. Har bestilt noen nye dyser o.l. som jeg venter på til weberen, hvis ikke det hjelper så får jeg skaffe meg en ny.

 

Tok også litt wd-40 på papir og dro langs ledningen fra coil til fordeler, men tror ikke det var det som gjorde utslaget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke choken eller ising. Men jeg visste at akselerasjonspumpeventilen/dysen i weberen var gåen, så den fikk for mye bensin med en gang en gir gass, men den virket fint for det.

 

Men fikk ny ventil, tomgangsdyser og dyseholdere igår, monterte og satt 3 liter forgasseren på motoren.

 

Nå går den flott. Og soter ikke pluggene!

 

Men jeg får den ikke ned på tomgang. Jeg justerte blandinsforholdet, og stilte ned tomgangen etter hvert som turtallet ble høyere når jeg justerte på co-skruene. Men nå kan jeg ikke skru ut tomgangskruen mer. Spjeldene inne i forgasseren er helt lukket, og tar ikke borti skruen, men fortsatt så går den på 1000-1500 rpm!

 

Hva kan det være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår