Gå til innhold

Hva er poenget med å ha gods i bilen som jording?

Ranger emnet


Plecto

Anbefalte innlegg

Strømmen er jo elektroner?

 

Les i noen fysikkbøker og se selv... det er ikke fullt så enkelt som du sier desverre, uten at jeg har bøkene foran meg akkurat for øyeblikket...

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 49
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Mange gode poeng.

 

Men er ikke særlig lurt å ha pluss som jord, da ville man spist opp forbindelser. Minus har galvanisk korrosjonsbeskyttelse, hvis det klinger noen bjeller for noen.

 

For å bevise dette, hvordan ser minuspolen ut på batteriet kontra plusspolen? Plusspolen er ofte korrodert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lurer på om austin/morris brukte dette også. Det med galvanisk beskyttelse er sant ja, du sier noe der. Grunnen til at dette skjer,er at elektronene går fra - til +, altså motsatt av det som er definert som "strøm." Fort å bli forvirra her...

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med pluss i chassis var det flere bilfabrikanter som prøvde, ettersom de valgte å stole på at ett firma ved navn Lucas Electric hadde noe fornuftig å tilføre bilelektronikkens verden...

Joseph Lucas, som stiftet firmaet har i ettertid fått tilnavnet "oppfinneren av mørke", ikke HELT uten grunn.

 

Offisiell fanside for Lucas Electric!

http://members.tripod.com/~tcotrel/lucas.html

 

En del Lucas vitser:

http://www.hermit.cc/mania/tmc/articles/lucas.htm

 

Og her har vi sannelig de fire vanligste sikringene i Lucas sitt ledningsnett også.

http://www.mez.co.uk/fusereplacement.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen som sier du ikke kan gjøre det :) Det er bare at alt på bilen må bytte polaritet, og ting som f.eks. dynamo og starter er jordet i godset sitt, og da begynner det å bli mer komplisert enn å bare bytte kabler, hvis du skal ha pluss jord..

 

Spørsmålet er hvorfor du skal ha det?

 

EDIT: ang. lucas, "mørkets fyrste" som han også er kallt i landroververden, det var jo lucassystem i landrover'n min, og der hadde ledningsnettet hele fire sikringer.. :)

928

FL-612

7/CBR1100XX

Serie 3

City 2+2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det noen som kan åpne en gammel skolebok og finne ut hvorfor man ikke kan koble + til jord slik som Lucas gjorde? Jeg kan ikke si jeg får så mye svar.

Klart du kan bruke plusspolen som jord, hvis du konstruerer det slik fra bunn av. Da får minuspolen -12 volt. Men syns du det er lettest å regne med minustall eller plusstall? Mange selvlærte mekanikere har bare folkeskolen, så tror dagens løsning er den beste.

Støtt opp om Harrypolitiet, si nei til Harry-biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner meg igjen på det meste her... Har en Morris Oxford -68 hvor alt elektrisk er lucas. Ikke mye å skryte av. Det er to sikkringer på hele det elektriske annlegget på bilen... Orginalt, hadde denne bilen + til jord, men ble konvertert til - til jord.

 

Grunnen til å ha - til jord, har jeg hørt er for å unngå galvansik korrosjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er flere som skulle hatt et lynkurs i elektronikk.

 

Strøm fra + til -

Elektroner fra - til +

 

Noen snakker om -12 V dersom du bruker + til jording, men må skuffe der, du klarer aldri få -12V fra bilbatteriet ditt. Da trenger du elektronikk som kan lage dette - og da inngår en SMPS og DC-DC konvertere osv.

 

En bil er i prinsippet ikke jordet i det hele tatt - ikke annet enn gjennom dekka for å si det sånt, og gummien leder ikke alverdens med strøm for å si det sånt.

 

Du har kun + og - strengt tatt i en bil, det er bare å bestemme seg for hvilken som er FELLES - så det er enklere når det er snakk om bilelektro og snakke om + og common, eller - og common.

 

Så er det bare å se hva som er mest fornuftig å gjøre med tanke på hvordan bilen kan bygges på enklest og beste viset, og mest driftsikreste viset, nemlig med - som felles.

 

Jording i et hus er som nevnt tidligere til for noe helt annet.

 

Jordingen er lagt der sånn at ved en eventuell feil i et apparat, f.eks. en ovn, der fasen blir kortslutta sammen med chassiet, så med en gang du skrur på ovenen så går jordfeilbryteren i huset - eller på den kursen om du har egen jordfeilbryter på hver kurs.

 

Er det kortslutning mellom fase og 0 så går jo sikringen.

 

Har du for eksemel en ovn med fasen kortsluttet til chassiet som ikke er jordet og du berører dette samtidig som du berører røropplegget f.eks. så får du strøm i deg. Derfor har vi jord i et hus. For å slippe å drepe noen.

 

Jord i en bil har ikke denne funksjonen, selv om vi kaller det for jord, er det ikke likt som i et hus. Det er som sagt et felles punkt med samme potensialet som kan benyttes hvor som helst i bilen der en har gods. Og den aller største fordelen med å sette - til chassiet er jo at du trenger bare halvparten så mange ledninger, og det betyr mindre kostnader for fabrikant, mindre vekt, kortere leveringstider, enklere å holde styr på, enklere å feilsøke, pluss ekstremt praktisk når det kommer til ettermontering av utstyr i bilen.

Peugeot 406 2000 Stasjonsvogn - Nåværende privatbil

Ford Transit Connect med Securitas Styling - Nåværende arbeidsbil

Toyota Carina 2 1986 - Solgt

Volkswagen Golf 1 1982 - Vraket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen snakker om -12 V dersom du bruker + til jording, men må skuffe der, du klarer aldri få -12V fra bilbatteriet ditt.

Helt feil. At batteriet er på 12 volt, betyr bare at det er 12 volt spenningsforskjell mellom polene. Man kan definere null til hva som helst.

 

 

Hvis man definerer minuspolens spenning til 0 volt, så vil plusspolen ha 12 volt.

Hvis man definerer plusspolens spenning til 0 volt, så vil minuspolen ha -12 volt.

Hvis man definerer minuspolens spenning til 20 volt, så vil plusspolen ha 32 volt.

 

Og så videre, fordi det kun er spenningsforskjellen som teller og som kan måles.

Støtt opp om Harrypolitiet, si nei til Harry-biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man definerer minuspolens spenning til 0 volt, så vil plusspolen ha 12 volt.

Hvis man definerer plusspolens spenning til 0 volt, så vil minuspolen ha -12 volt.

Hvis man definerer minuspolens spenning til 20 volt, så vil plusspolen ha 32 volt.

 

Jaha....????

Det er altså ikke batteriets spec. som bestemmer, men hva du selv definerer det som?

Mulig jeg misforstår hva du mener, men denne må du være så snill å forklare nærmere...

Propeller i innsuget er juks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg misforstår hva du mener, men denne må du være så snill å forklare nærmere...

Hvis man har et 12-volts batteri, så betyr det at spenningsforskjellen mellom polene er 12 volt. Altså at den ene polen har 12 volt høyere/lavere spenning enn den andre.

 

Det er 100% vanlig (konvensjon) å definere minuspolens spenning til 0 volt. Men det hadde ikke vært noe i veien for å definere f.eks. plusspolen til 0 volt, i stedet. Det kan man gjøre siden alt dreier seg om spenningsforskjellen mellom polene i en lukket krets, og det ikke finnes noen forbindelse til moder jord. Når man bruker Ohms lov rundt kretsen eller lignende, vil man få de samme svarene uansett hva som er valgt som 0 volt-referanse.

 

Jeg vet dette ble litt teoretisk og over hodet på noen, men sånn er det.

Endret av buskmann

Støtt opp om Harrypolitiet, si nei til Harry-biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det heter ikke "jord" i bil (om en ikke har gammel Opel da-de er jo stort sett på vei tilbake til jord), det heter "gods" elelr "felles"/"common". Ledningsevnen i bilens ståldeler utnyttes slik at en sparer masse kabling. Verre er det ikke.Har en veldig lyst kan en selvfølgelig trekke med seg både + og - kabler når en legger opp fra grunnen av, en trenger da også en marine-dynamo (en generator med kabel til både + og - på batteriet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår