Gå til innhold

forhjulstrekk vs bakhjulstrekk på bane

Ranger emnet


Snake89

Anbefalte innlegg

  • Svar 98
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg har ikke særlig greie på dette, men jeg har sansen for fwd som traksjonsform. Vi kan jo se på f eks BTCC, STCC, WTCC og hva de nå het alle sammen. Hadde BMW et fortrinn fremfor Volvo, Nissan og de øvrige med trekk der framme? Jeg spør fordi jeg ikke husker historien, så skyt meg gjerne i senk med uomtvistelige bevis for enten det ene eller det andre :D

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kan jo se på f eks BTCC, STCC, WTCC og hva de nå het alle sammen. Hadde BMW et fortrinn fremfor Volvo, Nissan og de øvrige med trekk der framme? Jeg spør fordi jeg ikke husker historien, så skyt meg gjerne i senk med uomtvistelige bevis for enten det ene eller det andre :D

 

 

 

Synes å huske at rwd har et vekttillegg ja. Ellers kan vi jo se at fwd er lite utbredt i Formel 1 f.ex...

98 Volvo V40 1,8 aut selges i deler, PM for info!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes å huske at rwd har et vekttillegg ja. Ellers kan vi jo se at fwd er lite utbredt i Formel 1 f.ex...

 

Jeg husker at Audi hadde vekttillegg grunnet awd, men om BMW hadde det vet jeg ikke.

 

Vil tro at rwd ikke har så stort fortrinn framfor fwd i sporter hvor akselrasjon fra lav hastighet ikke er avgjørende. Har en følelse av at dette er diskutert tidligere her på forumet dog.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker at Audi hadde vekttillegg grunnet awd, men om BMW hadde det vet jeg ikke.

 

Vil tro at rwd ikke har så stort fortrinn framfor fwd i sporter hvor akselrasjon fra lav hastighet ikke er avgjørende. Har en følelse av at dette er diskutert tidligere her på forumet dog.

 

Etter det jeg kan finne skal en rwd være 30 kg tyngre enn en fwd:

 

http://www.stcc.se/reglementen/

98 Volvo V40 1,8 aut selges i deler, PM for info!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Underlaget og hvor mye man skal legge av penger i understell har nok mye å si. I f.eks Bilcross begynner mange fremhjulsdrevne biler (med sveisa sperre) å bli vanskelige å holde følge med.

Har selv kjørt med både bakhjulstrekk og fremhjulstrekk i Bilcross, og jeg vil tørre å påstå att jeg kjørte fortere i skarpe svinger med fremhjulstrekk. Og, er det regn/løst underlag så er fremhjulstrekk enestående.

Men, koster man på understellet skikkelig, så er nok kanskje bakhjulstrekk mere effektivt. Ingen jeg veit om hvertfall kjører med fremhjulstrekk i Supernasjonal Klasse 3. En vanlig bil å bruke heretter i den klassa er Volvo S40, og de bygges om til bakhjulstrekk. Det gjør de sikkert ikke kun for att det er morsommere å kjøre bakhjulstrekk.. Hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers kan vi jo se at fwd er lite utbredt i Formel 1 f.ex...

 

Og det er forsåvidt også rwd som vi kjenner det fra f,eks BMW, da F1-biler har motoren bak, rett over drivhjulene.

Fordelen med rwd er at forhjulene kun brukes til å svinge å bremse med..

 

En annen ting som er mye viktigere på en banebil er vekt, og de fleste "hot-hatch" biler(fwd) er som regel lettere enn rwd biler med tilsvarende motoreffekt.

Bevares, finnes mange rwd som også har relativt lav vekt.

 

Som nevnt lengre opp her så avhenger det meste av sjåføren..

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

 

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil si det helt og holdent kommer an på hvor mye effektuttaket er.. Blir det nok powah blir det for mye for forhjulene å gjøre, da er bakhjulsdrift best. Jeg har kjørt FWD som er helt jævlige å kjøre hardt med, min egen grevling er balansert. Er en litt annen kjørestil og, jeg kaster bilen inn i svingen og gir bånn pinne gjennom hvis det er tørt.. Men igjen, bilen har 90 hk og veier 850 kg, og det blir noe helt annet i regn.

 

 

Eirik

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår