Gå til innhold

Tuning til w124 250D automat


thekingpin

Anbefalte innlegg

Det letteste du kan gjøre er å justere utover på den skruen som stikker opp fra dieselpumpa. Da går den en del bedre, kassa og drivverket tåler det, er jo ikke mange hestene du får.

Ellers så kan man jo putte oppi en større motor, som 250DT ellet 300D(T)

 

OM617 er en motot som aldri kom i 124, og bør da ikke brukes der, er en bra motor, men man får sprekere nyere motorer som passer rett oppi mye billigere.

 

Ett oljeskift på motor og kasse vil nok og hjelpe veldig, samt evt justering av kasse.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal du ha noe bedre bunndrag må du ettermontere turbo evt sette inn en annen motor(OM603 f.eks) som er en sekssylindra 3.0L på 147hk.. liker personlig OM617 mye bedre, da den holder bedre og har råere lyd, men som sagt så er den ikke like kurrant å ha i en 124.. pga noe ombygning i tillegg at den aldri blei levert i 124-karosseriet. Du fikk jo 250 turbodiesel, finner du en slik originalmotor er nok det det beste.

nuverende bilpark:

*Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td

*Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123*

*BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983*

*BMW 3.0csl motornord banebil - 1969*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
Det letteste du kan gjøre er å justere utover på den skruen som stikker opp fra dieselpumpa. Da går den en del bedre, kassa og drivverket tåler det, er jo ikke mange hestene du får.

Ellers så kan man jo putte oppi en større motor, som 250DT ellet 300D(T)

 

OM617 er en motot som aldri kom i 124, og bør da ikke brukes der, er en bra motor, men man får sprekere nyere motorer som passer rett oppi mye billigere.

 

Ett oljeskift på motor og kasse vil nok og hjelpe veldig, samt evt justering av kasse.

 

Hvor er dieselpumpa plassert? Er det noe annet jeg må gjøre om jeg stiller på den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor er dieselpumpa plassert? Er det noe annet jeg må gjøre om jeg stiller på den?

 

hvis du står og ser på motoren, er det den skruen til høyre inn mot torpedoveggen, er et "sølvfarget" deksel, så stikker det opp en tapp, inni den tappen er skruen, den stikker litt ut, er vel en 10mm. Men først så må du av med ei jernlegering og en plastbit som skjuler mutteren.

Du kan også sette på sportsfilter eller bytte filter i tillegg, så det er optimalt i hvertfall+ bytte olje på motor, småting som kan hjelpe litt.

nuverende bilpark:

*Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td

*Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123*

*BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983*

*BMW 3.0csl motornord banebil - 1969*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis du står og ser på motoren, er det den skruen til høyre inn mot torpedoveggen, er et "sølvfarget" deksel, så stikker det opp en tapp, inni den tappen er skruen, den stikker litt ut, er vel en 10mm. Men først så må du av med ei jernlegering og en plastbit som skjuler mutteren.

Du kan også sette på sportsfilter eller bytte filter i tillegg, så det er optimalt i hvertfall+ bytte olje på motor, småting som kan hjelpe litt.

 

Ok. finnes det en turbo-manfiold som passer ca. rett på uten noen store inngrep?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. finnes det en turbo-manfiold som passer ca. rett på uten noen store inngrep?

 

hm, du kan jo bruke den fra 250tdt, men den KAN være vanskelig å få tak i, er faktisk usikker på om den fra om617a passer, men begge er jo 5-sylindra.. altså TROR kanskje den fra 300tdt 123 skal passe uten store modifiseringer, men kan ikke love noe for jeg har aldri prøvd.

nuverende bilpark:

*Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td

*Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123*

*BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983*

*BMW 3.0csl motornord banebil - 1969*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...

Jeg lurer på det samme selv. Har en 250 D 88' mod, og syns den går ganske seigt, lurte på om det gikk ann å sette inn en turbo fra en 250 T eller evt 300 TDT uten noens større modifikasjoner som bytting av bremser, bakaksling osv? Er det noen som har noen smartere tips enn de overnevnte? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på det samme selv. Har en 250 D 88' mod, og syns den går ganske seigt, lurte på om det gikk ann å sette inn en turbo fra en 250 T eller evt 300 TDT uten noens større modifikasjoner som bytting av bremser, bakaksling osv? Er det noen som har noen smartere tips enn de overnevnte? :)

 

trur du skal slite med å få det godkjent, da BOS ikke hjelper deg med slikt;) utenom det så trenger du ikke å bytte bremser eller bakaksling.

nuverende bilpark:

*Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td

*Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123*

*BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983*

*BMW 3.0csl motornord banebil - 1969*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...

jeg skrudde inn skruen på dieselpumpa en gang. hjelper lite du!

den er til trykket, ikke mengden!

D som skjer når du skrur inn den er at når du skal starte bilen, så må du gi gass for at den i d hele tatt skal starte. og hvis du har automatgir, vil den kveles på lave turtall. man må inn i pumpa for å stille på menden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår