Gå til innhold

Hvor lenge er det sunt å kjøre med "dekk på boks"?

Ranger emnet


rcfrik

Anbefalte innlegg

For å være litt kritisk da. Sånt punkterings reperasjonsgreier på boks er jo veldig praktisk der og da, men etter at jeg jobba ei god stund med dekkomlegging og klargjøring så fant jeg fort ut at det er noe riktig dritt. Da vi hadde noen dekk inne på dekkhotell som skulle klargjøres og balanseres til å legges på til sesongen, så fikk vi alltid problemer med balansering. Tvetydige resultat, og aldri samme vekt ute av balanse. Vi tok av dekket og fant ut at det var brukt sånn dekktetting på boks, det lå da masse væske inne i dekket etter behandlingen, og dette så jeg hele tiden. Kunder kom også innom og klagde over risting i rattet, og konklusjonen ble at dekklapping på boks skulle ikke brukes...

 

Så, ja, det er stor sjanse for at dekket er i ubalanse etter å ha brukt dette.

 

Men sånn ellers så går det jo veldig godt å kjøre med, men ikke bra for bilen med ubalanse... Sånn ellers så koster ikke en proff lapping av dekket på bensinstasjonen mange kronene...

Peugeot 406 2000 Stasjonsvogn - Nåværende privatbil

Ford Transit Connect med Securitas Styling - Nåværende arbeidsbil

Toyota Carina 2 1986 - Solgt

Volkswagen Golf 1 1982 - Vraket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, okai... Men disse dekkene skal byttes ut etter denne sesongen uansett, begynner å bli dårlige pigger på dem.

Men det er ikke no ubalanse i dem... Eller er like mye som det alltid har vært. Og det skal også ordnes med nye dekk, til neste vintersesong.

Mvh

Kenneth

1996 BMW 320i Touring - Prosjekttråd

1990 Toyota Corolla XLi 1,3 (SOLGT)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller er like mye som det alltid har vært

 

Kanskje det... :) hehe.

 

Dekket har nok ubalanse, pga væsken, men vil ikke gi et klassisk ristende utslag i rattet alltid, heller litt mer inkonsekvent. Du kan snurre et hjul som er lappa med boksfyll i balanseringsmaskinen 10 ganger å få vidt forskjellig resultat, men felles for alle 10 gangene er at det er aldri i balanse. Dette var mye hodebry før jeg fant utav det. Men var det et dekk jeg aldri fikk i balanse etter 2 forsøk ca, så åpna jeg det, og det var alltid væske i det :). Men det går bra å kjøre på, men dersom ubalansen er merkbar bør en gjøre noe uansett.. men om det er en gammel bil så er det vel ikke så farlig :)

Peugeot 406 2000 Stasjonsvogn - Nåværende privatbil

Ford Transit Connect med Securitas Styling - Nåværende arbeidsbil

Toyota Carina 2 1986 - Solgt

Volkswagen Golf 1 1982 - Vraket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er mye misforståelser rundt disse boksene! Jeg har diskutert med flere voksne oppegående mennesker som nekter å slippe troen på at disse boksene innholder noe som ligner på byggskum (som du tetter rundt vegger og dører med). Dvs at dekket blir fylt opp med et hardt skum som holder dekket oppe uten luft.

Ian

1998 Range Rover 4,6HSE,

1989 Porsche 944 Turbo, 1980 Porsche 928S

1979 Volvo 245, 1965 Triumph Spitfire4 Mk2, 1964 Triumph Spitfire4 Prosjekt

1956 Land Rover 86"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De gangene jeg har punktert, har jeg fått det lappa på ordentlig måte. Tror det koster en 60-70kr jeg, og er unnagjort på 10min. Så det er faktisk i mange tilfeller billigere enn en slik boks, og utvilsomt bedre.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der har jeg ingen tro på i det hele tatt. Har du prøvd å spraye stoffet på bakken, eller fått det på henda? Det tar ikke lange tiden før skummet er borde, og du sitter igjen med en klissete hinne på handa. Grunnen til at det er skum er vel fordi at det skal fylle opp dekket, å komme til over alt, før det blir til en dekkende hinne. Ellers hadde det jo bare rent der hvor dekket er i kontakt med bakken

 

Tror det er mye misforståelser rundt disse boksene! Jeg har diskutert med flere voksne oppegående mennesker som nekter å slippe troen på at disse boksene innholder noe som ligner på byggskum (som du tetter rundt vegger og dører med). Dvs at dekket blir fylt opp med et hardt skum som holder dekket oppe uten luft.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, rett som dere sier. Det danner seg en hinne, og denne hinnen skal hindre luft i å trenge ut. Altså, akkurat som lapping. Etter at jeg hadde fylt på dette, hadde jeg jo masse sånne små tynne hinner på henda...

 

Regner med at dekket holder ut året, så blir det nok nye på meg neste år :)

Mvh

Kenneth

1996 BMW 320i Touring - Prosjekttråd

1990 Toyota Corolla XLi 1,3 (SOLGT)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår