Gå til innhold

RCN: Mercedes C230-16

Ranger emnet


evopower

Anbefalte innlegg

Det svarte på grillen og lykteplatene lakker jeg selv med sprayboks, ellers er det bare det gule på framfangeren som får gjennomgå litt, og det tar jeg så det kommer. Holder oftest med omlakkering hver vinter, men er det altfor gale så tenker jeg at jeg lakker med lakksprøyte selv på det gule.

 

En skikkelig omlakkering tar jeg hver vinter hos folk som kan det (litt forskjellig gang til gang) lakken er billig og arbeidet pleier å ordne seg med bytte av vennertjenester eller sponsing. Er vel slik de fleste i dette gamet gjør det vil jeg tro.

Vinner av NMK Vikedal Cup, Værsting Cupen og Vestlandsmesterskapet for bilcross junior i 2004.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
  • Svar 85
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Ja, litt sen løpsrapport fra løpet i Vikedal 2 Mai:

 

Det regnet kraftig fra morningen og på treningen fikk jeg kjenne en helt annen bil enn i bergen. Den vekslet mellom kraftig under og overstyring. Tok av stab.staget framme og bilen ble mye bedre etterpå. Problemet er at jeg har for lite fjøringsvei, når jeg jekker opp bilen har jg 2 cm før hjulet løfter seg. Bra på tørt, men det blir for lite grep på vått når du trenger en bil som "lever" litt mer.

 

De to første omgangene kjørte jeg rolig, og satte opp bilen til litt drifting der jeg følte for det...Litt merkelig, her bruker vi så mye penger og tid på dette og jeg kjører rundt å leker meg som om jeg skulle ha kjørt på gatebiltreff.. Føler ikke jeg har samme jaget etter å kjøre fort som jeg hadde før, det er mest for å bare være med liksom..Men det er jo greit nok, så lenge jeg slipper å stå på sidelinjen å se på, det er det verste!!

 

I siste omgang tok jeg i det bilen klarte, har stilt opp fortenningen og det fjernet fuskingen jeg slet med i bergen, men bilen har langt igjen til den effekten den egentlig skal ha. Kanskje det er dette som påvirker kjøringen min, at jeg blir frustrert av å ligge bak med lite effekt. Kom inn til en grei tid, og hadde de to første omgangene hatt slike tider, kunne jeg kanskje klart en C finale.

 

Når det er sagt så slet jeg med differensialen. Allerede i første omgang slutttet sperra å virke og jeg fikk hjulspinn ut av alle svinger (føles som en evighet hver gang..hehe) Og i siste omgang hylte det ganske godt i diffen. Skal av med diffen nå i helga og sende den inn til en kar for bytte av lameller og lagrer hvis det er noe å berge. I verste fall må det bli en midlertidig nødløsning, få tak i en standard diff ofg sveise sperre på denne.

 

Neste løp er Lyngås 6 Juni, det er 4 uker til. Til da skal jeg få ordnet differensialen og kappe litt av fjørene foran for å få mer fjøringsvei. Hvis jeg gidder kunne jeg tenke meg å lage et bedre oppheng på stab.staget framme, det er for dårlig!

 

Kommer tilbake med bilder fra løpet.

Vinner av NMK Vikedal Cup, Værsting Cupen og Vestlandsmesterskapet for bilcross junior i 2004.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1241550875_resized.jpg

Foran ser dere teamkompisen min i bmw m3. vi kjørte samlede heat med klassene over og under 2,4 liters volum. Se hvor tidlig jeg bremser, det er nesten flaut...skulle tro jeg var på søndagstur..hehe.

 

1241550860_thumb.jpg

 

1241550907_resized.jpg

 

1241551339_resized.jpg

Endret av evopower

Vinner av NMK Vikedal Cup, Værsting Cupen og Vestlandsmesterskapet for bilcross junior i 2004.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette ser lovende ut detta syns jeg.. ser ut til at den ligger utrolig godt til å ha delt aksel faktisk.

 

guffent når bila går fra under til overstyring vekslende på en måte. hatt noen biler som har vært sånn og det blir jo litt ubehaglig.

 

ser du skal kjøre lyngås ja, skal jobbe der på startplata så jeg får sikkert med meg noe, ikke voldsomt mye men.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Urban.

Kjøpte bilen for 50 tusen ferdigbygd. eneste jeg har gjort til nå er å bytte olje og plugger, samt den lille oppussingen du har sett her. Nå blir det kanskje en del utlegg på diffen som er røket osv.. men alt koster og ting skjer hele tiden. sånn er det med all bilsport.

Utover det koster det bare litt mer i påmelding i forhold til bilcross. Jeg kjører alt på billignivå, kjører dekkene til de er utslitt osv.. original motor er holdbart og greit, men skal jeg gjøre noe mer med effekten kan det fort bli dyrt.

 

Det kommer helt an på hva du ønsker selv av plasseringer og kostnader. Gjør du slik som meg får du en grei bil til 50 lapper, ingen vinnerbil men du får vertfall kjørt litt uten å miste bilen på bud:)

 

Noe eksakt budskjett er vanskelig å komme med, men vi som må reise langt for å komme på løp må vel regne 3-4.000 per løp tenker jeg.

Vinner av NMK Vikedal Cup, Værsting Cupen og Vestlandsmesterskapet for bilcross junior i 2004.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, jag vet det koster.. Har ju själv kjørt BC noen sesonger. Å kan vara nok så kostbart det å.. Tänkte selv lägga ca 50 lapp i bilen å da. Har alrede ett prosjekt på gang, Volvo Amason -66 med nyere drivverk. Så kan vara att vi treffes "rett rundt svingen" på noen bana neste år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig at bilen har skyld i vekslende over og understyring. Har du fått sjekket hjulvinkler? Har du tårnstag? Er det originale foringer eller unibals, poly osv? Original mercedes er iallefall ikke sterkt nok til å opprettholde stabile hjulvinkler og da får du vekslende egenskaper. Men dette er vel sikkert gjort noe med vil jeg tro ..

- Nissan Primera eGT

- 180SX TimeAttack

x WRX

x Carlos Sainz

x Turbo Primera osv osv osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri hørt om noen som har fått til å kjøre med delt bakaksling. Ta Stian Haugan som et eks. Han kjørte jo i flere år med s40`n med delt bakaksling, og fikk aldri til noe stort, men med en gang han fikk Xsara`en med stiv bakaklsing, vant han NM i bakkeløp. Så kanskje du burde få byttet bakakslingen?:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tom Einar Åserud gjorde det jo "helt greit" med RS500'n sin....

Bjørn Skogstad var ingen sinke med sin han heller, for den saks skyld.

 

Men, en 1031, 4-link/wattling og grom innmat er helt sikkert ikke noe dårligere alternativ.. Hehe Spørs akkurat hvor mye penger du vil legge i dette..!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett veldig godt poeng! Gromme deler koster, og jeg har en mistanke om att det ofte koster mere enn det smaker jeg.

Husker da Tom Engh kjørte Ascona B i RCN. Den var utstyrt med B20, trommelbremser bak og sveisa sperre. Om det var 4-link/wattlink veit jeg ikke, men har liksom ikke helt trua på att det var det på den heller.. Kjørte mange finaler med den, og fungerte meget fint på bakkeløp også.

Ksrosseriet så ut som en pen pen bilcrossbil, og alt var i stål.

MÅ ikke koste så all verden å lage seg en grei RCN-bil, om sjåføren er bra.

Selv hadde jeg ikke holdt følge med de råeste bilcross-sjåførene om jeg så kjørte en Super-S40 med 3.0 EVO, men det er en annen sak... Hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sånn du beskrev den ascona b'n. sånn blir svigerbror sin, og jeg kan vedde mye rart på at han kommer til å sette på plass enkelte som har mye grommere redskap, akkurat som han har gjort i bilcrossen opp igjennom. vi skal bruke opel calibra motor og gsi aksel med 40% sperre. bilstein forran og koni som er til calibra bak, så vandringa bak blir egentlig alt for kort men stiv som juling da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår