Gå til innhold

ABS og TCS lampe som lyser


Gersa

Anbefalte innlegg

Noen som har noen god forklaring til at ABS og TCS lampene lyser? Kom plutselig på under vanlig kjøring.

 

Det ligger ikke noen feilkoder som jeg får lest ut via OBDII leseren så vidt jeg finner ut.

 

Egentli helt greit at de lyser for det er jo mye artigere å kjøre uten ABS og TCS :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 4 weeks later...

Jeg fikk akkurat FORD til å se på min 05 Focus mk2. ESP lampa lyste og en feilmelding "ESP SYSTEM FAULT" viste i dashen. De fikk opp en feilkode på en bremsetrykksensor. Konklusjon: 23.800,- vil det koste fordi hele ABS/ESP elektronikk enheten må byttes. :-( For ikke å nevne at airbag systemet hadde deaktivert seg selv pga. en annen sensor... Bilen er 4 år gammel. Nå blir det gammel bil så man kan få et mer forutsigbart bilhold.

 

EDIT: Fikk faktisk telefon fra FORD Norge i dag at de skulle dekke hele sulamitten! :-) Bra FORD!

Endret av haklis

Ford Focus '05 Ghia 109Hk

Mazda 323 '92 1.6L

X - Volvo 460 '92 2.0i

X - Ford Fiesta XR2 '89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Hei, ESP lampa på min focus mk2 05 modell begynte og lyse, ford tok diagnosetest og fant ut av det var bremsetrykkføleren, så må bytte hele ESP/ABS modulen som du måtte.

Lurer på om denne jobben tok lang tid? Min skal på verksted til neste uke.

Dette må være en svakhet på focusene siden bilen min bare har gått 25 000 km, syns da at ESP/ABS modulen skal vare lengre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
Hei, ESP lampa på min focus mk2 05 modell begynte og lyse, ford tok diagnosetest og fant ut av det var bremsetrykkføleren, så må bytte hele ESP/ABS modulen som du måtte.

Lurer på om denne jobben tok lang tid? Min skal på verksted til neste uke.

Dette må være en svakhet på focusene siden bilen min bare har gått 25 000 km, syns da at ESP/ABS modulen skal vare lengre.

 

Har faktisk vært borti en del focuser med dette problemet. Og de er somregel plukket vekk på huggerier. Noe som tyder på at dette er ett kjent problem:/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har noen god forklaring til at ABS og TCS lampene lyser? Kom plutselig på under vanlig kjøring.

 

Det ligger ikke noen feilkoder som jeg får lest ut via OBDII leseren så vidt jeg finner ut.

 

Egentli helt greit at de lyser for det er jo mye artigere å kjøre uten ABS og TCS :D

 

Tromler eller skiver bak?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

2005 modell, samme problem. ESP feil blinket først i mars en gang, men forsvant av seg selv. Kom tilbake for noen uker siden og var konstant på. Ford forhandler diagnoserte, bytte av ABS modulen var løsningen. Antydet 25000kr, men etter noe om og men (bla hvorfor jeg ikke hadde hatt 4-års servicen på merkeverksted !!) dekket Ford tilsutt saken. Skulle tro forhandleren ikke hadde hørt om kjøpsloven...? !

 

Tok en dag å fikse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Har en Focus Ghia 2005 modell der ESP SYSTEM FAULT kom i dashbordet. Håpte det kun var en bagatell, men Ford her ringte meg opp og sa at modulen må byttes og at det kostet 23k.

Prøvde å krangle litt med dem, men uten resultat.

Var dere i direkte kontakt med FORD Norge for å få dekket reprasjonen? Med så mange med samme problem, begynner jo dette å kvalifisere for en produksjonsfeil. Bilen er tyskimportert, men det skulle vel ikke ha noe å si?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2005 modell, samme problem. ESP feil blinket først i mars en gang, men forsvant av seg selv. Kom tilbake for noen uker siden og var konstant på. Ford forhandler diagnoserte, bytte av ABS modulen var løsningen. Antydet 25000kr, men etter noe om og men (bla hvorfor jeg ikke hadde hatt 4-års servicen på merkeverksted !!) dekket Ford tilsutt saken. Skulle tro forhandleren ikke hadde hørt om kjøpsloven...? !

 

Tok en dag å fikse.

Så lenge det står i klartekst i serviceboka at det periodiske vedlikeholdet må følges ellers bortfaller garantien, så hjelper nok kjøpsloven heller lite gitt.

Eller mener du at du kan få dekket et motorhavari hvis du ikke har skiftet olje på 5 år??

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge det står i klartekst i serviceboka at det periodiske vedlikeholdet må følges ellers bortfaller garantien, så hjelper nok kjøpsloven heller lite gitt.

Eller mener du at du kan få dekket et motorhavari hvis du ikke har skiftet olje på 5 år??

 

EØS-regler sier at garanti skal gjelde selv om service/oljeskift ikke er tatt på merkeverksted.

Norsk kjøpslov sier at ting med forventet lang levetid har 5 års reklamasjonsrett.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Detter har vært ett problem på Focus fra 98modell og desverre begynner "nye2005" typen også. de sier på teknisk Hotline at dette er ett kjent problem. så om bilen din er under 5år så dekker de det.

De prøver seg kanskje først men Ford Norge dekker det:)

 

Jeg fikk akkurat FORD til å se på min 05 Focus mk2. ESP lampa lyste og en feilmelding "ESP SYSTEM FAULT" viste i dashen. De fikk opp en feilkode på en bremsetrykksensor. Konklusjon: 23.800,- vil det koste fordi hele ABS/ESP elektronikk enheten må byttes. :-( For ikke å nevne at airbag systemet hadde deaktivert seg selv pga. en annen sensor... Bilen er 4 år gammel. Nå blir det gammel bil så man kan få et mer forutsigbart bilhold.

 

EDIT: Fikk faktisk telefon fra FORD Norge i dag at de skulle dekke hele sulamitten! :-) Bra FORD!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår