Gå til innhold

toppdeksel pakkning

Ranger emnet


Javad

Anbefalte innlegg

Hallo folkens! :)

Jeg har en Opel vectra som svetter litt... Vil skifte toppdeksel pakkningen men vet ikke hvordan jeg skal begynne! Må jeg først tomme olje ut av motoren! og Oljefilter bør vel skiftes og da?

Vet ikke ka skrue eg skal begynne på

1996 modell 1.8L!

Her er det et bilde av Vectra Motoren! Jeg har samtidig veldig lyst å lære meg hvordn man skifter Top.DekselPak

Takk på forhånd gutter...:hello:

dscn0019nh8.jpg

w800.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke tappe av oljen. Fjern alle slanger og løsne kontakten til kamakselsensoren. Tror du må løsne kabelbrua i forkant av motoren også. Pluggledninger ut, og så løsne de 8 boltene som holder dekselet på plass.

 

Før du setter igang bør du undersøke årsaken til at pakningen har røket. Det kan selvsagt bare være alderen, men veivhusventilasjonen har en tendens til å tettes igjen på disse motorene, noe som gjør at du får overtrykk under toppdekselet og pakningen ryker. Hvis du løsner den tynneste veivhusventilasjonsslangen med motoren i gang skal det være merkbart undertrykk i denne.

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får kjøpt all slags Snake Oil. Regelmessig oljebytte med OK olje er bedre enn å satse en månedslønn på Snake oil annet hvert år.

Hvis pakningen ikke er røket ser jeg ikke poenget med å bytte den. Det kan være vanskelig å få det 100% tett etterpå. Sjekk heller at veivhusventilasjonen er i orden. Er det olje rundt tennpluggene?

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et system for å fjerne overtrykk (fra blow-by), fukt og annen faenskap fra veivhuset. Dette går via toppdekselet og videre til innsuget. Du har tre slanger på toppdekselet ditt. Den lengst til høyre på bildet (ved siden av pilene dine) går fra veivhuset og opp til toppdekselet. I motsatt ende (over Opel-blitzen) har du to slanger. Den ene går til innsugsslangen og tar seg av ventilasjonen ved normal drift. Den lille slangen går til gasspjeldstussen, og tar seg av veivhusventilasjonen ved tomgang. Denne er koblet til en liten nippel med et lite hull som har en tendens til å bli tett av sot og drit. Da har ikke veivhusgassen noe sted å gjøre av seg på tomgang, og da blir det overtrykk under toppdekselet med svetting og evt. røket pakning som resultat. Løsne slangeklemmen på den lille slangen og dra den av toppdekselet. På tomgang skal du da kjenne sug i slangen, hvis ikke er det tett.

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår