Gå til innhold

Nye BMW'er kjører automatisk med parklys på dagen, lovlig?

Ranger emnet


OleMole

Anbefalte innlegg

Hey

 

Kjører selv BMW med automatisk lysvalg. Dvs. når det er lyst ute kjører den kun med angel eyes, men når det blir mørkt (eller kjører inn i en tunell) slåes xenon på automatisk.

 

Vet at audi og har samme greiene på sine nye biler. men spørsmålet er om du kan bli bøtelagt for å kjøre med parklys når dette er ekstrautstyr på bilen?

 

Etter at BMW kom med dette lyser også parklysene (kun angel eyes) noe sterkere enn før, jeg vet ikke om det har noen betydning for lovligeten. Hva tror dere? noen som vet om du kan bli bøtelagt for det?

08 BMW 120d M-sport Alpinweiss med ALT

x - 07 BMW 116 M-sport - alt utst.

x - 08 Opel Corsa GSi 210hk (chip)

x - 06 BMW 116 M-sport

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er iallefall lov å kjøre med park og spredere på dagtid.

En god regel er vel at når gatelysene slår seg av automatisk er det på tide å slå på kjørelys istedet for park og spredere.

 

Vet ikke om det akkurat var dette du lurte på da, men..

Sommerbil: E30 M-Tech 2

Bruksbil: S4 2.7 Biturbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg trur no datta skal vera lovlig, ellers hadde vel ikkje BMW fått lov til å selga bila med denne ekstrafunksjonen.

 

Men har det seg ikkje slik at dersom man får godkjent ein bil i Tyskland, eller et anna land i EU, så skal den bli godkjent i Norge og, siden me er med i EØS? Kan jo hende det er slik i dette tilfelle og..

 

Men på den andre sida, så er det jo påbudt med kjørelys, også i dagslys, så eg veit ikkje :P

BMW E30 320i - Herjebil

BMW E36 318is Coupé - til salgs! http://www.bilforumet.no/biler-salgs/239335-bmw-e36-318is-black-and-white-selges.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Men har det seg ikkje slik at dersom man får godkjent ein bil i Tyskland, eller et anna land i EU, så skal den bli godkjent i Norge og, siden me er med i EØS? Kan jo hende det er slik i dette tilfelle og..

 

Ikke nødvendigvis. Min E30 har ikke sideblinklys på forskjermene(import fra Tyskland).

Har hørt om noen tillfeller der folk ikke har fått bilen godkjent i Norge før de har montert dette.

Noen har også fått godkjent bilen, men i senere tid på eu-kontroll har de fått anmerkning på nettopp dette og har derfor måtte montere sideblinklys.

Skulle nesten tro at verksteder/biltilsynet praktiserte med forskjellige regler fra sted til sted, men det er jo heller ikke tilfellet. Noen er enkelt og greit bare mer trangsynte enn andre :)

Sommerbil: E30 M-Tech 2

Bruksbil: S4 2.7 Biturbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg øvelseskjørte (4år siden) sa kjørelæreren min at det var lov med parklys hvis de lyste med en viss styrke. Typisk gammel volvo med store parklyspærer. Mulig dette er tilfellet med bmw.

1998 Opel Omega 2,5 V6

1988 Volvo 740-Solgt

1987 Volkswagen Golf-Solgt

 

Fartsgrenser er veiledende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg øvelseskjørte (4år siden) sa kjørelæreren min at det var lov med parklys hvis de lyste med en viss styrke. Typisk gammel volvo med store parklyspærer. Mulig dette er tilfellet med bmw.

 

Jepp, det kan se ut som det kan stemme ja, for det kommer på fler og fler biler nå. ser jo grommt ut da =) hehe takker for svar

08 BMW 120d M-sport Alpinweiss med ALT

x - 07 BMW 116 M-sport - alt utst.

x - 08 Opel Corsa GSi 210hk (chip)

x - 06 BMW 116 M-sport

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lov til å kjøre med parklys og tåkelys om dagen, hva som regnes som dag er jeg ikke sikker på, men det er iallefall lov, så det er nok derfor bilene switcher lys automatisk. itillegg så ser det jo gromt ut med angeleyes og tåkelys på BMW =D

1997 - BMW E39

1992 - Honda Civic

1990 - BMW E30

1995 - Saab 900 ....(x)

1991 - BMW e34 ....(x)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Parklys ALL day & Parklys ALL night her :D hehe

 

Jeg lo ikke av vitsen.. Og var det ingen vits, gliser og ler du den dagen man plukker ut restene av deg fra elgen tro?

 

 

Eirik

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner ikke akkurat funksjonen på BMW, men div andre biler har jo Autofunksjon, som ikke er særlig til hjelp på solfylte dager..

Men hvis parklysene lyser sterkere/blir svakere når du seter bryteren til park er det nok kjørelys for dagbruk

 

Ja mondeo, det hørtes logisk ut, har ikke sett om styrken er forskjellig fra "kjørelys" til parklys. men det kan godt hende =)

08 BMW 120d M-sport Alpinweiss med ALT

x - 07 BMW 116 M-sport - alt utst.

x - 08 Opel Corsa GSi 210hk (chip)

x - 06 BMW 116 M-sport

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette systemet har vag bilene også auto. men leg merke til at parklysa er mye sterkere en før. det er for å spare på levetiden til xenon lys de har laga til dette. også ser det bra ut også

[08] bmw e91 318d til salgs

-x- 99 bmw e46 320i (solgt)

-x- 93 Bmw e36 318is (solgt)

-x- 85 audi 90 2,0 5e (solgt)

-x- 86 golf2 1,8 gl (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette systemet har vag bilene også auto. men leg merke til at parklysa er mye sterkere en før. det er for å spare på levetiden til xenon lys de har laga til dette. også ser det bra ut også

 

Spare levetiden ja, smart =) og ser fett ut ja;)

 

Men skal være passe drit lyst før den slår av lysa da:P mulig det er noe kødd med min. Skulle tro det bare kortet ned levetiden, tenner jo lysa hver gang man kjører inn i tuneller osv :P men i teorien er jo ideen smart

08 BMW 120d M-sport Alpinweiss med ALT

x - 07 BMW 116 M-sport - alt utst.

x - 08 Opel Corsa GSi 210hk (chip)

x - 06 BMW 116 M-sport

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår