Gå til innhold

Civic Vs. Mustang

Ranger emnet


k1mzor

Anbefalte innlegg

mhm..

Stakars uvitende mennesker. Synes filmen ikke var PITEBITTELITT morsom engang..

 

Mest sannsynlig fordi du har en såkalt Honda. :) Jeg drar ikke alle under en kam, men det er jo så utrolig stort å ha Wtækk da. Det er jo egentlig en teknologi som kveler motoren under 7000rpm, så når den kommer dit, så får den puste fritt og yte de 110hk den har. :)

Ønsker å kjøpe alu bakaksel til 240.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mest sannsynlig fordi du har en såkalt Honda. :) Jeg drar ikke alle under en kam, men det er jo så utrolig stort å ha Wtækk da. Det er jo egentlig en teknologi som kveler motoren under 7000rpm, så når den kommer dit, så får den puste fritt og yte de 110hk den har. :)

 

Njaa, veit ikke helt jeg påsan. Dro en lettere trimma 740 tic her om dagen. Hadde ikke sjangs! Gutten påsto det var 220+ i motor.. Dem så ikke jeg noe til! Så ikke kom her å påstå ditt og datt på noe du ikke har peiling på! ;)

 

Har kjørt mye biler i min tid, b16a2'n som jeg har er rimelig momentsvak og ja den drar bedre på 5300 pga vtec'n. Er vel 160hk og 140nm på 7800rpm el noe sånt. Men de hestene fungerer hvertfall! Og det er ingen andre som klarer å dra så mye gamp ut av en motor uten pustehjelp..

Signatur..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mest sannsynlig fordi du har en såkalt Honda. :) Jeg drar ikke alle under en kam, men det er jo så utrolig stort å ha Wtækk da. Det er jo egentlig en teknologi som kveler motoren under 7000rpm, så når den kommer dit, så får den puste fritt og yte de 110hk den har. :)

 

vtec er jo ikke annet enn variabelt løft på ventilene pluss variable ventiltider. Dvs. nøyaktig samme teknologi som feks. Ferrari, Porsche og mange andre bruke i sine motorer.

 

Så om du virkelig tror at Ferrari og Porsche putter inn ting i motorene sine som får de til å yte dårligere, så tror jeg du bør kjøpe deg en bok som handler om motorteknikk og sette deg ned og lese litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, istedenfor å montere "kvass kam" som alle volvo 240/740 rånere gjør, så har Honda gjort det enklere. En kam for høyt turtall og en kam for lavt turtall.

 

Disse kammene er skreddersydd for lave turtall og høye turtall. En kam for å dekke hele turtallsregisteret vil alltid være et kompromiss. Volvoer med "kvass kam" sviver såvidt rundt på tomgang..

 

Resultatet av å ha to kammer er usannsynlig høyt dreiemoment på lave turtall og høy effekt på høye turtall. Summen av dette blir en dreiemomentkurve som er flat: Motoren trekker jevnt og sterkt til turtallssperren.

 

Merk at dette gjelder Hondas DOHC VTEC. Disse motorene er overhodet ikke laget for å spare bensin, men å levere krefter fra lavt til høyt turtall. VTEC-E osv er en annen historie, de motorene er laget for kun en ting, spare bensin.

 

Jeg glorifiserer ikke små motorer, de er verken rå eller særlig super-duper.

 

Men når vi snakker om 1.6-3.2 liters HONDA DOHC VTEC motorer, så vil jeg påstå de er noe av det bedre som er laget av ottomotorer.

 

Så når vi snakker om wtækk, v-tek eller vtech, så bør man altså vite hva det går i. Ellers blir det bare dumt :D

 

Mest sannsynlig fordi du har en såkalt Honda. :) Jeg drar ikke alle under en kam, men det er jo så utrolig stort å ha Wtækk da. Det er jo egentlig en teknologi som kveler motoren under 7000rpm, så når den kommer dit, så får den puste fritt og yte de 110hk den har. :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår