Gå til innhold

oppgitt effekt stemmer med faktisk effekt?

Ranger emnet


Psykopelle

Anbefalte innlegg

Lurer på om noen har erfaringer med dette?

Grunnen til at jeg lurer er at bilen min har blitt bremset på rullende landevei, og målt effekt ble 119 hk og 279 nm, mens oppgitt effekt er 105 hk og 240 nm på VW 1,9 TDI 105 hk pumpedyse.

 

Forskjellen var såpass stor at verkstedet som målte, viste frem målinger fra andre biler for å "bevise" at det ikke var landeveien dems som var for snill?

 

Husker så å ha sett en artikkel i Motor for noen år siden. De hadde Skoda Octavia 130hk TDi på test sammen med andre biler, men reagerte på at bilen var unormalt rask. De bremset den og det viste seg at den bremset 148 hk (mener jeg å huske)

 

Er det noen av dere andre som har målt effekt på bilene deres som har erfaring på dette. Evt. noen som har rullende landevei, som har gjort noen målinger som vet hva som er normale feilmarginer fra produsent?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en kjent sak at mange fabrikanter (bl.a VAG) oppgir lavere effekt enn reelt på sine biler for å gjøre dem billigere i avgiftshungrige land som Norge...

 

EDIT: Forresten brukes en faktor på rullende landevei for å regne ut effekttapet i drivverket, det kan hende denne faktoren er satt feil.

Ian

1998 Range Rover 4,6HSE,

1989 Porsche 944 Turbo, 1980 Porsche 928S

1979 Volvo 245, 1965 Triumph Spitfire4 Mk2, 1964 Triumph Spitfire4 Prosjekt

1956 Land Rover 86"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rullende landevei er ikke noe 100% presist vitenskap.

Det kan være kalibreringer og korreksjonsverdier som gir avvik, eller et veldig pesemistisk drivverkstap.

Skal ikke påstå jeg er noe ekspert, men driverkstap beregning er litt 'stikke fingern i været' som regel.

 

Vil du vite motoreffekt bruker du en motorbenk. Rullende landevei gir deg effekt på hjulene. Resten er teoretisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rullende landevei er ikke noe 100% presist vitenskap.

Det kan være kalibreringer og korreksjonsverdier som gir avvik, eller et veldig pesemistisk drivverkstap.

Skal ikke påstå jeg er noe ekspert, men driverkstap beregning er litt 'stikke fingern i været' som regel.

 

Vil du vite motoreffekt bruker du en motorbenk. Rullende landevei gir deg effekt på hjulene. Resten er teoretisk.

 

Takk for tilbakemelding. :-)

Som du viser til så vil det jo være avhengig av kalibreringer og korreksjonsverdier, slik at ulike "rullende landeveier" vil kunne få ulike resultater. Tror det var derfor han hadde behov for å vise meg målinger gjort på andre biler, for å vise at "landeveien" hans pleier å stemme med oppgitt effekt på tilsvarende biler.

Skjønte det slik som at rullene målte motstand i drivverket, når bilen "trillet" etter målingen. Dette blir jo omtrentlig, og ikke eksakt. Men vil vel også ha påvirket slik at andre biler også hade fått kunstig høyt effektall dersom rulla beregnet feil?

 

Helt enig med deg at bremsing i benk er bedre og mer nøyaktig. Men det er helt uaktuelt å skulle ta ut motoren i familie-bruksbilen for å få vite eksakt effekt. :-)

 

Noen flere som har erfaring fra om motorer pleier å vesentlig annen effekt enn oppgitt. Har nemlig også hørt rykter om at VW ofte har mer effekt enn oppgitt slik IAN928 nevner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår