Gå til innhold

Bensinforbruk Prius

Ranger emnet


3xMantaA

Anbefalte innlegg

Hei.

Prøvekjørte en Toyota Prius hos forhandler i våres, og falt for bilen.

Spesielt pga det lave bensinforbruket:scooter: .

Selvfølgelig ble det til at vi kjøpte en.

 

Nå viser det seg at Priusen vår har ett mye høyere bensinforbruk.

Bruker mye crusecontrollen,

men vi får ikke forbruket under

5,4 Liter/100km på en fylling.

Nå på vintern ligger forbruket på 5,6L/100km.:???:

 

Hovedsakelig landevei med minimum 40km's turer.

 

Var inne på 15000km servicen nå, di kjørte test over 14 km på den og di målte forbruket til angivelig 0,47l/10km

som jo blir 4,7 etter Priusens tyske liter pr 10mil måling.

Finner igjen bilen etter servicen med utnullet meter som står på 14 km og 5.1 i forbruk, og svakt batteri. Kjører ikke 500 meter etter servicen før måleren er oppe på 5,4L. Hvordan får di det til???:iconsm. Oppløfta bakhjul?:thumb

 

Som svar på hvorfor denne bilen bruker mere en demobilen

svares det "det bare er sån... 5.4 er ikke unormalt".

Jeg var ikke fornøyd med svaret jeg fikk, er dere? :viske:

 

Har du Prius? Eller kjenner noen som har en?

 

Prøver å få til en tråd med litt sammenligningstall hær.

 

 

Gjennomsnittsmåleren i priusen vår virker fint den.

Sammenlignet med forbruk/kjørtekm*100

målt ved fylling av bensin.

 

Prøver å fa til en lang tråd med samenligningstall av og med Priusforbruk her.

Endret av 3xMantaA

Råner kælte rum mei da je å Mantan va Tennåringer... nytt begrep på ungdom i dag? Ånei!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
  • 1 month later...

Etter det jeg har hørt så kan du ikke kjøre en Prius på samme måte som en vanlig bil og forvente lavt forbruk. Hybriden skal kjøres på en litt annen måte sier de.. Nå har ikke jeg kjørt Prius selv så jeg kan ikke si på hvilken måte du skal kjøre. Men o.56 l p/mil var ikke serlig imponedende.

Cruisecontroll er ikke den beste måten å kjøre økonomisk på etter min erfaring. Bedre å styre alt selv synes jeg selv.

1987 Toyota Supra 2.5TT. 1991 Totoya Celica GTI. 2004 Toyota Avensis. 2002 Toyota Mr2 mk3 (x). 2001 Lexus IS200 sport (x.

)Noe du lurer på om Toyota: http://www.ts-ogn.no/phpBB3/index.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg har kjørt min Prius 18000 km, litt over ett år. Kjøpte den ny. Et par forhold har stor innvirkning på bensinforbruket:

 

1)Om du har oppnådd varm motor

2)Hastigheten du kjører i

 

Korte turer der motoren aldri rekker å bli varm drar bensinforbruket opp. Høye hastigheter drar forbruket opp. Med min kjørestil ligger jeg typisk på 0,52 liter pr mil.

 

Når jeg kjører lange turer (dvs. varm motor) på svingete veier med hastighet på 60 km/t eller mindre, er forbruket nede i 0,42 liter pr mil. Når jeg kjører i Oslo sentrum og motoren er varm, er forbruket nede i 0,41 - 0,45 pr mil. Her går ikke trafikken fort, og motoren slår seg av ved all venting ved rødt lys osv. Mer bensingjerrig bybil av denne størrelsen finnes ikke tror jeg.

 

Hvis jeg "jukser" og nullstiller gjennomsnittsmålingen etter at motoren er blitt varm, kan jeg klare meg med 0,35 til 0,40 l pr mil. Men da gjelder noen forutsetninger:

1)Farten lavere enn 70 km/t

2)Flatt terreng, dvs. ikke bratte bakker

 

Sist sommer kjørte jeg Oslo Mosjøen, 94 mil, på en tank, 0,43 liter pr mil. Fulgte trafikken dvs. 80 - 100 km/t hele veien pluss noen 50-soner og ganske mange forbikjøringer. Tilbake, med det meste av turen om natten, gikk det en del fortere og jeg kom opp i 0,45 liter pr mil.

 

Ja, det finnes nok like gjerrige dieselbiler på langkjøring. Men jeg tror ikke noen slår Prius i langsom bytrafikk og langsom kø. Også er det en bil med mange morsomme tekniske løsninger, som f.eks. automatisk lukeparkering og talestyring av air-conditioning og en haug andre finesser.

Endret av Skipper
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du googler på "Prius pulse gliding" finner du ganske mange treff på kjørestilens betydning for bensinforbruket. "Pulse gliding" innebærer at du gir gass opp til ca 40 miles (64 km/t), en såkalt "pulse". Deretter foretar du en "glide", dvs ruller til hastigheten kommer ned i ca 30 miles (48 km/t) før du tar en ny "pulse". Skal ikke gå inn på detaljene her, se artikler på nettet. Det skal være veldig besparende.

 

Personlig har jeg liten tålmodighet til en slik kjørestil, og den kan skape problemer for bilister som ligger bak. Men jeg har prøvd og observerer at "gliding" skjer med null bensinforbruk, dvs. gliding er rulling med bensinmotoren stoppet. Det forutsetter at motoren har blitt varm.

 

Ellers er det dramatisk å oppleve hvor stor betydning det har å være "lett på gassfoten". Bensinbesparende er du hvis du tenker deg at du har et egg mellom foten og gasspedalen, og at det ikke skal knuses.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår