Gå til innhold

2008 Mazda 3 1.6 diesel, turbo gåen?

Ranger emnet


ludder

Anbefalte innlegg

Var ute og putra med min ganske nye mazda 3 istad og fant plutselig ut at jeg ikke kommer over 80km/t på tredje gir (maks 3k rpm ca). 2. gir stopper og ca på 3000rpm.

4. gir kommer jeg ikke over 100km/t på. Mens når jeg da girer til 5. så fikk jeg litt fart i kjerra igjen.

Er det noe pga den sure kulda som er nå? (bilen var sånn fra start og hele tiden mens den ble varm og)

Kan turboen være gåen? Bilen har gått litt over 6000.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er ikke turboen din! jeg tipper på at det er diesel pumpa di! diesel filter, vann i diesel. fryste rør. kjører du hele tiden med full tank!? eller fyller du litt å litt?

 

Kjøp 1 liter med kondensfjerner, fyll dette på tanken og fyll full tank og prøv igjen!

Ikke rart Internett går sakte, med så mange idioter pålogget samtidig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fikk kjørt litt idag, og da var den jævli dau, kom såvidt opp i fart på e6. men etter en liten stund så var det plutselig full pinne i den igjen! hva tror folket det kan være? burde jeg kontakte verkstedet? kan det være noe galt eller er det rett og slett bare kulda?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå har ikke DIESEL injector cleaner noe med kondens å gjøre!

det han henviser til er typisk effekt tap i form av diesel tilførsel!

 

Fyll kondensfjerner på den du og fyll full tank!

Kanskje du betaler pumpa når den havarerer?? Man skal være meget forsiktig med kondensfjerner på Common Rail

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvorfor ikke det!? motor er fortsatt motor om det er fra 1920 eller 2008

 

Enkelte motorer tåler ikke 1 dråpe vann mens andre kan gå på faen i meg jernspon og dritt i sylinderen.

 

 

Dessuten her er litt å Tygge på Fra Dinside Motor

 

Hvordan virker kondensfjernerVann har mindre molekyler enn bensin. Derfor vil aldri bensin og vann bli blandet i tanken. Kondensfjerner gjør at vann blir løst opp til mindre partikler og blander seg med bensinen. Dette gjør at bensinpumpen får tak i vannet i tillegg til bensinen og pumper det frem til motoren.

 

Igjen er det forskjell på forgasser- og innsprøytningsmotorer. En forgassermotor tar ikke spesielt skade av kondensfjerner, men i innsprøytningsmotoren vil vannet aldri komme seg gjennom motoren. Det vil bli liggende i tilføringssystemet for drivstoffet, og kan dermed skape korrosjon i bensintilførselen til motoren. Det er derfor vår anbefaling å ikke bruke kondensfjerner i moderne innsprøytningsmotorer.

 

Mange bilister tror at kondensfjerner er løsningen mot alle motorproblemer vinterstid. Dette er en gammel arv fra den tiden hvor bensintank av stål og forgassermotor var mest utbredt. På nyere biler er bensintankene stort sett laget av plast, og forgasseren er erstattet av elektronisk innsprøytning. Dette gjør at nytten av kondensfjerner er ytterst begrenset.

- 1987 Toyota Corolla GTi 16

- 1982 Toyota Carina TA60

- 2009 Yamaha Raptor 700R VeiRegga

x 1990 Nissan 200sx S13

x 1987 Toyota Corolla 1,3 XL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ringte forhandleren idag og han mente på at det kunne være partikkelfilteret som var tett. Og da skulle man visst kjøre en rensning av det ved å kjøre på et bestemt turtall i en periode for å få renset filteret. Bilen er ihvertfall tilbake med fart igjen så får håpe jeg slipper mer problemer med det :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår