Gå til innhold

Barn i veteranbil?

Ranger emnet


RRSS79

Anbefalte innlegg

Jeg har hørt litt forskjellige rykter om at barn i veteranbil er forbudt (eller skal bli det). Er det noen som kan bekrefte eller avkrefte dette?

 

Selv har jeg ingen betenkeligheter med å ha med min sønn i min veteranbil. Jeg har montert sikkerhetsbelter bak og han sitter i barnesete.

2004 Audi A4 1.6

2001 VW Golf 1.9 TDI

1972 Rolls-Royce Silver Shadow 6.75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det forundrer meg ikke om en eller annen superbyråkrat har foreslått det, men jeg har ikke hørt noe om det.

 

Noen innser aldri at det er farlig å leve, og de fleste politikere snakker som om de helst vil at vi skal mure oss inne og sitte passivt å se på at andre har det gøy på TV, så snart vi har fri.

 

Når det er sagt, må vi ikke glemme at veteranbiler er og blir langt farligere enn en moderne bil uansett hva vi gjør. Spesielt biler uten tak, uten veltebøyle og med en spinkel frontrute (slik som jeg bygger).

 

Men det er fortsatt langt tryggere enn å kjøre motorsykkel.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var i forbindelse med nye regler for sikring av barn i bil, dette med veteranbil ble nevnt. Av VG selvfølgelig..

http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=114291

Skapte litt forvirring den uttalelsen der..

Forbudet gjelder selvfølgelig i veteranbiler uten bilbelte.

Har du belter, er det fritt frem for barn under 3 år.

 

Sitat fra LMK:

BILBELTE OG BARN UNDER 3 ÅR

 

Barn under 3 år KAN utmerket godt kjøre i veteranbil. Er det montert belter av godkjent kvalitet, kan barn med godkjent sikkerhetsutstyr sitte i veteranbil. Dette sier informasjonsrådgiver Bjarte Skarset i Vegdirektoratet til LMK.

1961 Ford Galaxie

1939 Ford Delivery ++++++

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette gjelder selvsagt dispensasjonen fra sikkerhetsbelter som veteranbiler har. Loven er endret for å unngå at små barn sitter usikret i veteranbiler.

Ian

1998 Range Rover 4,6HSE,

1989 Porsche 944 Turbo, 1980 Porsche 928S

1979 Volvo 245, 1965 Triumph Spitfire4 Mk2, 1964 Triumph Spitfire4 Prosjekt

1956 Land Rover 86"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

har hørt om at små barn kan sitte bak eller foran så lenge det er godkjent sikkerhetsutstyr i bilen. veteran uten belter foran og bak skal en passe bedre på med sikker utstyr. har selv en vauxhall viva uten belter bak. noe som ikke var påkrevd værken foran eller bak. det var bare anbefalt sikkerhetsutstyr (tilleggsutstyr).

 

så til dere som lar barn sitte løst i bil uten belte: monter heller belte der barnet skal sitte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår