Gå til innhold

Erfaringer med nye Mazda 6

Ranger emnet


BlackKnight

Anbefalte innlegg

Tenkte jeg skulle opprette en tråd hvor folk med nye Mazda 6 kunne utveksle noen erfaringer.

 

Hansfree plukker opp for mye støy: 01.08.08

Min første opplevelse som har hvert fra dag 1 er handsfree løsningen ikke fungerer tilfredstillende. Jeg har i denne forbindelse testet med flere telefoner og hvert i kontakt med Mazda motor Norge som bekrefter at de har fått endel henvendelser på dette. Jeg har en kontakt person på Mazda Motor norge som har hvert i møte i Tyskland vedrørende problemet og det skal eventuelt tilbys alternative løsninger til de kunder som måtte ønskes dette.

 

I korte trekk består problemet av at microfonen er plassert et slik sted i bilen hvor den plukker opp støy i høyere hastighet (+60 km). Dette gjør at mottaker av samtalen ikke hører deg så godt.

Løsning: Forløpig ingen.

 

Mazda Motor Norge Kommer kansje med en bedre løsning en dagens handsfree. Mazda Motor Norge har registrer problemet og kommer med tilbakemelding til Mazda leverandører hvis løsning kan tilbys.

 

Problemer med låsemekanisme (problemer med drenering) 02.01.09

Dessverre til min store overraskelse har jeg fått problemer med dørene. De vil ikke opp. Problemet består ikke i at døren er fryst fast, men at løsemekanismen ikke får låst opp døren. Har hvert i kontakt med Mazda på ullern og de skal se på bilen til uken. Det ble spekulert i om det muligens var clutch system i låssystemet som kobler ut en dør hvis det skulle være forst / Is.

Jeg håper det er det siste og at ikke noen av drevene har tatt skade. Hadde min gamle Mazda 6 i 2 år og opplevde aldri dette problemet.

 

Løsning: Kjør til din nærmeste Mazda Leverandør. De sørger for å ta ut og smøre låsen.

 

Mazda Motor Norge har komme med en ny rutine for sine leverandører for håndtering av biler med denne typen feil.

 

Problemer med låsemekanisme bagasje luke (Elektronikk)(Gjelder kombi) 09.06.09

Etter et år uten problem med fjernkontroll levert med min Mazda 6. Fikk jeg problemer med bagasjeluken. Den åpnet seg helt tilfeldig.

 

1.Skal jeg inn i bilen låser jeg opp bilen med fjernkontrollen, ca etter 5 sec åpnet bagasjeluken seg. Så jeg må lukket bagasjeluken hvergang jeg skal starte bilen for å kjøre noen sted.

 

2. Prøver jeg nå og lukke bagsjeluken hører og ser jeg at motorikken trekker ned bagasjeluken, men den spretter umiddelbart opp igjen? Dette må gjentas 2-3 ganger til det omsider fungerer.

 

3. Siste problemet er at nå jeg har kjørt til et sted og skal ut av bilen. Slår jeg av bilen og tar ut nøkkelen, etter ca 5 sekunder åpnerbagasjeluken seg automatisk og dette som regel før jeg har rukket og komme ut av bilen. Jeg må derfor forsikre meg om at den er igjen når jeg parkerer bilen. og som beskrevet i punkt 2 går ikke luken igjen med en gang heller.

 

Løsning: Prøv og ta ut batteriet på nøkkelen din.Du finner instrukser i brukerhåndboken.

 

Mazda Motor Norge jobber med ny nøkkel og maskineri for sentralsystem. Dette da det er oppdaget feil ved dagens produkt. Dagens nøkler leveres av VDO.

http://www.vdo.com/home

 

Jeg er dog veldig fornøyd kunde men tenkte det kunne være greit og opprette en tråd for å utveksle erfaringer, slik at andre som oppsøker forumet kan finne svar:)

Har epost dialog med Mazda Motor Norge vedrørende nøkkel problem ovenfor.

Endret av BlackKnight

____________________________________________

2008 Mazda 6, Advanced Plus 2.0 Diesel Kombi

2003 Mazda 6, 1.8 stv

1985 Mazda 626, 2.0 sedan

http://www.youtube.com/watch?v=YY4hICSiRa4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke hatt noen problemer med bilen her..

Handsfreen fungerer utmerket. Kanskje du har dekk som genererer utrolig mye støy?

 

Det kommer vel ann på hviklen bil du har advanced, advanced pluss eller sport?

 

Som nevnt er Mazda klar over problemet. Har selvfølgelig tenkt på det med dekk jeg også. Dekkene er de som er leveret standard med bilen.

 

Til informasjon har jeg også fått bekreftet at låsene fryser seg på den nye mazdaen(ande kunder en meg som har samme problemet). Så det kommer nok til og ramme flere mazda 6 brukere etterhvert.

____________________________________________

2008 Mazda 6, Advanced Plus 2.0 Diesel Kombi

2003 Mazda 6, 1.8 stv

1985 Mazda 626, 2.0 sedan

http://www.youtube.com/watch?v=YY4hICSiRa4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber med mazda daglig som bilmekaniker. og det er er særlig mazda 5 der låsene fryser eller ikke funker bak. har hatt inn en del som har hatt det problemet.. også har vi noe som heter MSP (ikke spørr meg hva det står for) men det er sånn rust kampanie som er grei å få med seg, som forebygger rust der det ikke har kommet enda..

 

 

BlackKnight: var det ullern bil på alnabru du har snakket med? for da er det stor sansyleighet for at det er jeg som kommer til å se på låsene dine:-P

Mazda 323 1,3 Rally Look

Mercedes Benz E220 W124 (Solgt)

Golf Mk2 1989 1,6L (Vrak)

Mercedes Benz 230E W124 (Vrak)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
jobber med mazda til dagen eg og. Probleme med dørene bak er at dreneringen til låsekassa ikkje drenerer unna vannet slik at det ligger vann i låsekassa og det fryser.

 

Hei, det var en interesant forklaring.

Kan det gjør noen tiltak i forbindelse med dette? Dersom drenering er et problem kan det kansje over tid 5-6 år også gi rot til rustdannelse eller?

____________________________________________

2008 Mazda 6, Advanced Plus 2.0 Diesel Kombi

2003 Mazda 6, 1.8 stv

1985 Mazda 626, 2.0 sedan

http://www.youtube.com/watch?v=YY4hICSiRa4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...
Hei, det var en interesant forklaring.

Kan det gjør noen tiltak i forbindelse med dette? Dersom drenering er et problem kan det kansje over tid 5-6 år også gi rot til rustdannelse eller?

 

Da blir det i så fall Mazda sin feil, de har jo 12 års rustgaranti ved årlig sjekk og forhindring mot rust. Jeg har nettopp kjøpt meg en "ny" Mazda 6 -04 og da fikk jeg den beskjeden om at det var nødvendig.

:bump

Golf 2 1,6l 88 mod - solgt!

Audi A4 B5 1,8T quattro 98 mod - bane/showbil 260hk

Golf 3 Gti 2l 16V - konebil, prosjekt under bygging

Audi A4 B7 - nye familiebilen, ride low and slow

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Etter å ha byttet hjulbuer,dører, paser på intill 1,5 år gamle M6 biler, vil jeg jo si at det ER ETT PROBLEM..

 

ALLE biler som går på Østlandet vil bli BYTTET HJULBUER PÅ innen 6 år...

 

ALLE disse bilene vil ha store rustproblemer etterpå, fordi man ALDRI vil kunne behandle en bil så bra at det ikke kommer rust/korrosjon tilbake...

 

Helt nyeste M6 er desverre synbart ikke en skvett bedre..

 

Ha hånden inn å i hjulkanten bak...Der er det kun lakk på platesjøten og kanten er så skarp at en skjærer seg på fingrene der..

 

Noen som har en liten tanke på at når hjulet går rundt i 100Km/t , fisker opp ett gruskorn fra veibanen å KASTER det på den kanten der det kun er dårlig vannbasert lakk...

Vil det da bli skade i lakken og korrosjonen begynne med en gang??

 

Nei, desverre, eneste måten dere som lykkelige bileiere kan prøve å beskytte bilene på er å få klint inn hjulbuer og annet med god gammeldags tykk sort tecktyl...

 

Sorry om gleden med ny bil blir mindre etter dette, men dere har kjøpt dere en rustbome av en bil...

Min hjemmeside...

http://www.lefsa.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det er ikke bare Mazda som ruster av nyere biler, og rustproblemet kommer også mye av det saltlaket som dere kjører på i sørnorge. Nå forsvarer jeg ikke rustproblemet, men nye Mercedes sliter også med rust.

 

 

Bead-lock: Biler som ankommer Nord-Norge får alltid en ekstra dusj med tectylbehandling under og i hjulbuer, så rust her oppe er sjeldnere enn på sørlandet. Det vil jeg påstå selvom jeg ikke har noe fakta å backe det opp med.

BMW 318is coupe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har dere som har 08 m6 fått ''diesel-purke'' lyd, om dere har diesel da. min far har m6 140hk diesel som jobb bil og den har fått sånn ''gammel-sliten-merce lyd'' det fikk denne etter bare 3 måneder og det draget i motoren syns jeg forsvinner mer og mer, og mesteparten av draget ligger mellom 2000 og 4500 omdreininger over eller under er helt dødt. men det er gromt drag når det drar ordentlig da.

 

trur den pappa har er advanced plus for vi har alt utstyret i den, aldri hatt noe problemer med hands-free'n men den har fått skader på kanal-skjørtene, får man snø innunder der og det fryser så klarer ikke clips'a som sitter der orginalt og holde igjen, så de har spretti ut i bak-kant. men det tar mazda på østerås og fikser regner jeg med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Har et merkelig problem med bagasjeluken på min Mazda 6 2008 mod.

 

Jeg parkerer og går ut av bilen tar ut handleposene og lukker bagasjen etter noen sekunder popper bagasjen opp igjen? Videre åpner bilen automatisk bagasjen hver gang jeg skal inn eller ut av bilen.

 

Følgende har jeg funnet ut, etter testing

 

1.Skal jeg inn i bilen låser jeg opp bilen med fjernkontrollen, ca etter 5 sec åpnet bagasjeluken seg. Så jeg må lukket bagasjeluken hvergang jeg skal starte bilen for å kjøre noen sted.

 

2. Prøver jeg nå og lukke bagsjeluken hører og ser jeg at motorikken trekker ned bagasjeluken, men den spretter umiddelbart opp igjen? Dette må gjentas 2-3 ganger til det omsider fungerer.

 

3. Siste problemet er at nå jeg har kjørt til et sted og skal ut av bilen. Slår jeg av bilen og tar ut nøkkelen, etter ca 5 sekunder åpnerbagasjeluken seg automatisk og dette som regel før jeg har rukket og komme ut av bilen. Jeg må derfor forsikre meg om at den er igjen når jeg parkerer bilen. og som beskrevet i punkt 2 går ikke luken igjen med en gang heller.

Endret av BlackKnight

____________________________________________

2008 Mazda 6, Advanced Plus 2.0 Diesel Kombi

2003 Mazda 6, 1.8 stv

1985 Mazda 626, 2.0 sedan

http://www.youtube.com/watch?v=YY4hICSiRa4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår