Gå til innhold

Åtte i vinkel - hymne til en kraftkar

Ranger emnet


Reodor F

Anbefalte innlegg

For ikke å snakke om lillebroren til min egen kjære V10 leopardmotor. MTU MB 837 på 29,9 liter. rundt 600 hk. Den må da passe utmerket i en Chevy G10 Short Van :D

 

Image326.gif

 

Denne skal slik jeg forstår det benyttes i båt...

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 109
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Akkurat ja, fint å lære litt mer om gamle volvo :) Det hadde vært kult å satt en B36 i en amazon, for nostalgien sin del. Ca riktig årgang og riktig teknologi.Hvis den i tillegg opprinnelig var ment for bilen, så er det jo perfekt.

 

gammel volvo er moro, det skal jeg ha så fort jeg får plass!

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

S6MosMisc04.jpg

 

Hmm... Hva er egentlig hva på denne? Er det filtrene på hver side, og så går innsugetsrørene over plenum, ned bak motoren til turboene, frem til intercooleren(e) og tilbake til plenum? Litt av en runde i så fall!

Ian

1998 Range Rover 4,6HSE,

1989 Porsche 944 Turbo, 1980 Porsche 928S

1979 Volvo 245, 1965 Triumph Spitfire4 Mk2, 1964 Triumph Spitfire4 Prosjekt

1956 Land Rover 86"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

godt spørsmål... googla bare "audi s4 v8" jeg, så dukka den opp :) det er ikke kompressor da?

 

Det kan være en kompressor vi ikke ser selvsagt. Det må i såfall være en sentrifugalkompressor i og med at det er en blow-off ventil foran gasspjeldet. Det vi ser i grillen er nok radiatoren, intercoolerne ligger da antagelig nede i spoileren eller noe?

Ian

1998 Range Rover 4,6HSE,

1989 Porsche 944 Turbo, 1980 Porsche 928S

1979 Volvo 245, 1965 Triumph Spitfire4 Mk2, 1964 Triumph Spitfire4 Prosjekt

1956 Land Rover 86"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den var litt heftig! Vinkelen mellom sylinderrekkene virka ikkje så stor. Er ikkje 60˚ det vanligaste?

 

Det vanligste er nok 90 grader, men det finnes også mindre vinkler. Det er ofte et spørsmål om blant annet tilgjengelig plass. Volvos B8444 som sitter i XC90 og S80 har som nevnt 60 grader mellom sylinderradene for å få plass på tvers i et motorrom beregnet for rekkemotorer.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er B36 motoren en sjelden sak? Har en liten drøm om å sette en slik motor i en 142 eller en amazon herregårdsvogn.

Min far hadde en slik motor stående i "gammel fjøsen" når jeg var liten, men den ble kastet eller gravd ned når fjøsen ble revet...

 

Som esban sier er de ikke så sjeldne, dvs de dukker stadig opp til salgs på nettet. Det ligger - eller lå hvertfall nylig - en på finn til salgs for etpar tusenlapper. De er ikke brukanes til så mye siden det ikke finnes deler til den, og dessuten er ikke 3,6 liter særlig mye å skrive hjem om. Jeg har som sagt en hel haug av dem, men kun en av dem er i startbar stand.

 

På den annen side, en B36 i god stand vil jeg si at er sjelden.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som esban sier er de ikke så sjeldne, dvs de dukker stadig opp til salgs på nettet. Det ligger - eller lå hvertfall nylig - en på finn til salgs for etpar tusenlapper. De er ikke brukanes til så mye siden det ikke finnes deler til den, og dessuten er ikke 3,6 liter særlig mye å skrive hjem om. Jeg har som sagt en hel haug av dem, men kun en av dem er i startbar stand.

 

På den annen side, en B36 i god stand vil jeg si at er sjelden.

 

Hmmmm trur jeg kanskje begynne å se etter gammle volvo lastevogner, kansje man klarer å finne en slik sak i nærområdet. Ja jeg vet at det ikke lages deler til de, og at 3,6 liter ikke akkurat river skinnet av pølsa, men det hadde vært en meget passende motor i en 40+ år gammel volvo. En "dobbelB18" :roll:

Om ikke annet kunne jeg bare ha den stående sammen med B30en og B20en..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår