Gå til innhold

Åtte i vinkel - hymne til en kraftkar

Ranger emnet


Reodor F

Anbefalte innlegg

OK, her er min: 97879893_0d8eea92a2.jpg

 

 

Absolutt vakkert ian, absolutt vakkert! Bruttern har 2-ventilersutgaven på 300 hk som han holder på å montere i sin Volvo 240. Også den er svært bred over skuldrene, og et lite helvete å få plassert nedi Volvoens motorrom :D

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 109
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Absolutt vakkert ian, absolutt vakkert! Bruttern har 2-ventilersutgaven på 300 hk som han holder på å montere i sin Volvo 240. Også den er svært bred over skuldrene, og et lite helvete å få plassert nedi Volvoens motorrom :D

 

Sier du det, ja da har jeg vært i kontakt med ham tidligere! Han hadde jo en hjemmeside for det prosjektet der, men den forsvant og jeg har lurt på hvordan det gikk med ham?

Ian

1998 Range Rover 4,6HSE,

1989 Porsche 944 Turbo, 1980 Porsche 928S

1979 Volvo 245, 1965 Triumph Spitfire4 Mk2, 1964 Triumph Spitfire4 Prosjekt

1956 Land Rover 86"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier du det, ja da har jeg vært i kontakt med ham tidligere! Han hadde jo en hjemmeside for det prosjektet der, men den forsvant og jeg har lurt på hvordan det gikk med ham?

 

Den siden datt ned og domenet forsvant, så nå går han svanger med tanker om en blogg i stedet. Han er dessuten nyskilt og lekker, så nå forventer jeg at han prioriterer bilprosjektet 100% annenhver uke :D

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan eg spørre om vanligaste tenningsrekkefølga på ein V8. Og er sylinder 1 mest vanlig på høgre eller venstre side?

 

Tja' date=' jeg vil tro at 1-8-4-3-6-5-7-2 er ganske vanlig.

 

Nå skal vi se her, jeg har en gammel oversikt i en perm.

 

[b']Odd numbers on left side, firing order 1-8-4-3-6-5-7-2:[/b]

-AMC (All)

-Buick (1967-Up)

-Caddilac (1963-1967)

-Cadillac Seville (1975-Up)

-Checker (1965-Up)

-Chevrolet (All)

-Chrysler (All)

-International Harvester (304, 345 and 392)

-Jeep (All)

-Oldsmobile (All)

-Pontiac (All)

 

Odd numbers on right side, firing order 1-2-7-8-4-5-6-3:

-Buick (1956-1966)

 

Odd numbers on right side, firing order 1-5-6-3-4-2-7-8:

-Caddilac (1968-Up Except Seville)

 

Cylinder number 1,2,3,4 on right side, firing order 1-5-4-8-6-3-7-2:

-Ford (272, 292, 312 and 368)

-Mercedes-Benz (All)

 

Cylinder number 1,2,3,4 on right side, firing order 1-3-7-2-6-5-4-8:

-Ford (351, 400)

 

Cylinder number 1,2,3,4 on right side, firing order 1-5-4-2-6-3-7-8:

-Ford (All Others)

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! Så ein teller sylinderane på kvar side f.eks høgre side 1' date='2,3,4 og venstre 5,6,7,8? Ikkje åssen dei er plassert på veivakselen?[/quote']

 

Nei, de fleste teller slik de er plassert på veiva, men Ford og Mercedes teller på den måten du nevner:

 

Cylinder number 1,2,3,4 on right side, firing order 1-5-4-8-6-3-7-2:

-Ford (272, 292, 312 and 368)

-Mercedes-Benz (All)

 

Cylinder number 1,2,3,4 on right side, firing order 1-3-7-2-6-5-4-8:

-Ford (351, 400)

 

Cylinder number 1,2,3,4 on right side, firing order 1-5-4-2-6-3-7-8:

-Ford (All Others)

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, her er min: 97879893_0d8eea92a2.jpg

 

Er det forresten et Norweld-apparat jeg ser der? Har et liknende selv som jeg har modifisert med Euro-kobling:

 

DSCN1575.jpg

 

DSCN1590.jpg

 

DSCN1617.jpg

 

http://www.bilforumet.no/sveising-and-gass/187520-esab-250-power-compact.html

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er den mest teknologisk avanserte V8 i en serieprodusert bil nå til dags ?

Tipper nye BMW M3 eller Lexus.

 

Det har du trolig rett i. Men alle moderne motorer er jo ganske avanserte...

 

Hva skal så til for at en motor kan kalles teknologisk avansert i våre dager? Og hva ønsker vi å oppnå? På mange måter er jo en steinaldersk Top Fuel-motor et teknologisk underverk der den tilbakelegger kvartmila på noen få sekunder og med bortimot hydrostatisk låsing i forbrenningsrommet...

 

Vi ønsker at en motor skal ha lav vekt/gi bilen gode kjøreegenskaper, lavt forbruk, høy effekt, bredt effektregister, enkel å produsere og billig å vedlikeholde/høy driftssikkerhet. En motor som klarer å kombinere alt dette er vel teknologisk avansert.

 

Det skal noe til å kombinere alle disse egenskapene, men BMW, Toyota og Audi har vel nådd ganske langt med sine åttere. De italienske rasekattene er neppe fullt så gode, selv om de utmerker seg innen noen av områdene. Vi må heller ikke glemme Corvettes nye LS7 i denne sammenheng. Den har høy effekt tross enkel kamaksel i blokka, den gjør utstrakt bruk av titan, har tørrsump osv, og det skulle ikke forundre meg om den også var en kurant daily driver. At den ligger godt på veien selv om det svinger har den jo ettertrykkelig bevist.

 

LS7_Drawing.jpg

 

Man bygger jo heller ikke en V-åtter til personbilbruk med det for øye å oppnå det laveste drivstofforbruket eller den laveste anskaffelseskostnaden. Det er liksom noe man tyr til når de tyngste lassene skal dras, den høyeste N/A-effekten skal oppnås eller den korteste kuken skal kompenseres. Åtteren kombinerer også kompakte mål med stort volum og en kort og stiv veivaksel. (En Buick Fireball Eight rekkeåtter er neppe like glad i turtall...).

 

Men hva betyr vel alt dette? Det er jo lyden og den silkemyke men likevel potente kraftutfoldelsen som gjør livet verdt å leve. Selv om f eks en Chevrolet 307 neppe er særlig plaget av potent kraftutfoldelse :D

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok!

Nokon som veit hvem som laga den fyrste serieproduserte V8? Evt hvor mange hestar' date=' Nm osv? Veit at Ford hadde sin fyrste V8 i B-Forden, 1932mod. Denne hadde vel 36hk eller noko sånt.[/quote']

 

Fra vår elskede Wikipedia:

 

History

In 1902 Léon Levavasseur took out a patent on a V8 engine which he called Antoinette after the young daughter of his financial backer, and from 1904 installed the engine in a number of speedboats and aircraft which were also called "Antoinette", as was the company that built them. In 1909 one of these aircraft tried but failed to cross the English Channel.

 

The V8 aircraft engine became popular in France from 1904 onward, and was used in a number of aircraft engines introduced by Renault, and Buchet among others. Some of these engines found their way into automobiles in small quantities. Rolls Royce built a 3,535 cc (216 cu in) V8 car from 1905 to 1906, but only 3 copies were made and Rolls Royce reverted to a straight-6 design. De Dion-Bouton introduced a 7,773 cc (474 cu in) automobile V8 in 1910 and displayed it in New York in 1912. It was produced only in small quantities, but inspired a number of American manufacturers to follow suit.[5]

 

The first mass-production automobile V8 was introduced in the United States in 1914 by Cadillac, a division of General Motors which sold 13,000 of the 5,429 cc (331 cu in) L-head engines in its first year of production. Cadillac has been primarily a V8 company ever since. Oldsmobile, another division of General Motors, introduced its own 4 L (≈244 cu in) V8 engine in 1916. Chevrolet introduced a 288 cu in (4.7 L) V8 engine in 1917, but after merging with General Motors in 1918, discontinued the V8 to concentrate on economy cars.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det forresten et Norweld-apparat jeg ser der? Har et liknende selv som jeg har modifisert med Euro-kobling:

 

Det apparatet er ikke mitt desverre! Det tilhørte han jeg kjøpte motoren av...

Ian

1998 Range Rover 4,6HSE,

1989 Porsche 944 Turbo, 1980 Porsche 928S

1979 Volvo 245, 1965 Triumph Spitfire4 Mk2, 1964 Triumph Spitfire4 Prosjekt

1956 Land Rover 86"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

B36 ser ut som en trivelig motor. Har noen satt denne i en volvo personbil noen gang?

 

Ingenting slår lyden av en v8er. Hadde en liten tur i ei chevelle med 405(tror jeg),og den bilen hadde store problem med å få feste under pådrag...moro!

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

B36 ser ut som en trivelig motor. Har noen satt denne i en volvo personbil noen gang?

 

Ingenting slår lyden av en v8er. Hadde en liten tur i ei chevelle med 405(tror jeg),og den bilen hadde store problem med å få feste under pådrag...moro!

 

B36 er absolutt en trivelig tass, men i forhold til motorvolumet er den tung. Den veier kun 20 kilo mindre enn en Chevrolet Small-Block, og sistnevnte er gjerne et par liter større.

 

Jeg har sett flere eksempler på B36 plassert i personbiler, men det er grenser for hvor spennende 120 hk er i lengden. Den er også mye brukt i den militære Sugga og i diverse traktorer. Men ikke noe av dette er altså originalt. Det var snakk om at den skulle monteres i Amazon, men vi vet jo alle hvordan det gikk. Kun en alminnelig firesylindra :D

 

Her er imidlertid prototypen Philip, som hadde V8:

Philip01.jpg

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår