Gå til innhold

88' 740 GLE (B230E) Motortrøbbel

Ranger emnet


Agilas

Anbefalte innlegg

  • Svar 44
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg ble ikke født i går da :P

Jeg har fyllt på litt bensin på tanken, men så lenge det er umulig å få gnist fra coilen, så hjelper det jo ikke med bensin aldri så mye.

En coil skal jo generere en gnist uavhengig av om det bensin på tanken eller ikke, såvidt jeg vet.

 

Bilen hadde full tank når de prøvde å få liv i den på verkstedet, uten noe bedre hell enn det jeg har hatt så langt, så det er nok ikke det som er feilen. ;)

 

Jeg skjønner ikke hva somkan ha skjedd med denne bilen.

Den hadde stoppet under kjøring før, men startet igjen. (dette skjedde et par ganger, fikk jeg høre)

Så skjedde det vel igjen, så fikk han aldri liv i den igjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd litt forskjellige coiler. Både fra eldre modeller, og andre biler. Alt bare for å se om jeg fikk noen som helst reaksjon.

Har ikke prøvd noen nye, siden jeg ikke hadde planer om å bruke unødvendig med penger på en motor jeg kanskje aldri får liv i uansett.

Derfor prøver jeg å feilsøke litt først.

 

Jeg har jo prøvd å spørre etter tips og råd her, men ingen av tipsene jeg har fått har funket :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns dette høres veldig ut som hallgiver, hadde problem med den på min bil også. Plutselig en dag bare døde den, dro på huggern og henta meg ny fordeler og bilen har fungert som bare det siden.

 

Fordeler med hallgiver kosta meg ca 400 på huggern.

 

Anbefaler deg ikke å prøve å bytte hallgiver uten å bytte fordeler med mindre du har god peiling på dette, jeg prøvde men det var jævlig vanskelig å få til. Endte opp med at jeg gav opp og henta hele fordeleren med hallgiver istedet.

 

-Henrik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er litt rart, siden hele fordeleren også er byttet.

Det var riktignok en brukt fordeler, slik at denne også kan være skadet...

Hmm...jeg kan jo prøve meg på en fordeler.

 

Tenningsmodulen er byttet, men den er også brukt.

Har prøvd 3 forskjellige...

 

Det jeg har lurt på ei stund nå, i forhold til fordeleren med hallgiver, er hvordan den kan hindre coilen i å sende ut strøm...

Den sitter jo etter coilen i tenningsprosedyren... :S

Har som jeg har sagt før her, prøvd med prøvelampe på coilen med tenninga på, å den får strøm på pluss og på minus sida av coilen, men kommer fortsatt ingenting ut av den...

Jeg vet jeg bare gjentar meg selv, men det høres bare rart ut.

Er det en slags kontakt eller noe som spiller inn i alt dette her?

 

Kunne trodd på tenningsmodulen, men det skal lite til for at jeg har 3 forskjellige som er defekte...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett etter brudd i ledningsnettet? På mitt ledningsnett hadde isolasjoen blitt borte,på insiden av pølsa som holder ledningene samlet. Bruk ett multimeter og haynes boka for å feilsøke nettet.Skal være signal til coil og ikke konstant pluss og minus.Coilen slipper ladning når kretsen brytes på signal fra giver

1988 Volvo 240 GLE

1987 Hydrolift t-17

Er det ikke det ene, er det FAEN meg det andre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er litt rart, siden hele fordeleren også er byttet.

Det var riktignok en brukt fordeler, slik at denne også kan være skadet...

Hmm...jeg kan jo prøve meg på en fordeler.

 

Tenningsmodulen er byttet, men den er også brukt.

Har prøvd 3 forskjellige...

 

Det jeg har lurt på ei stund nå, i forhold til fordeleren med hallgiver, er hvordan den kan hindre coilen i å sende ut strøm...

Den sitter jo etter coilen i tenningsprosedyren... :S

Har som jeg har sagt før her, prøvd med prøvelampe på coilen med tenninga på, å den får strøm på pluss og på minus sida av coilen, men kommer fortsatt ingenting ut av den...

Jeg vet jeg bare gjentar meg selv, men det høres bare rart ut.

Er det en slags kontakt eller noe som spiller inn i alt dette her?

 

Kunne trodd på tenningsmodulen, men det skal lite til for at jeg har 3 forskjellige som er defekte...

 

Hallgiveren gir signal til tenningsmodulen, som forsterker signalet som går vidre til coilen.

tennings signalet oppstår i hallgiveren.

Hallgiveren er en magnet på ene siden og sensor på andre siden, når metal platene nedi fordeleren paserer mellom magneten og sensoren oppstår det et tennsignal, som vidre blir forsterket av tennmodulen, og går vidre til coil og tilbake til fordeleren, så til pluggene.

 

Er altså 3 elementer som kan ha feil eller mangler strøm eller jording.

 

Det går 3 ledninger inn til hallgiveren, pluss, jord og signal vidre.

 

Hvor mange ledninger går til coilen på bilen?

 

-Henrik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Coilen får vel konstant pluss på en pol fra tenning, mens minusen kommer fra motorstyring eller stifter(hvis du har stiftetenning) Vet ikke om du har målt at det kommer pulser inn på minus på coil? Hvis det ikke gjør det kan det f.eks være veivakselsensor/hallgiver e.l(vet ikke hvordan det er på volvo)

 

Har du prøvd å sette klemmen på prøvelampen på + på batteriet og spissen på minus på coil og prøvd å startet? Dette vil jo bekrefte om du har gods (minus) signalet fra sluttsteg/hallgiver.

-91 Volvo 740GL B230F - godkjent med B234F

-91 Volvo 940GLT B234F - delebil, solgt

-74 Volvo 144DL B20A - bruksbil

-91 Volvo 740GL B230F - bruksbil, solgt.

__________________

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal vel bare gi gnist/strøm til coil når motoren drar rundt ellers brenner vel coilen seg.

kan jo eventuelt ta 2 ledninger fra + og - på batteri til coilen å se om den gnistrer da?

audi a6 1,8t avant 99 bruksbil...volvo 740turbo diesel motorbytte lakk sladdebil nå med b230fk...vw golf3 92 ...fiat ritmo abarth 130tc86 oppussing...volvo 740b230fk,ms2..solgt desverre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange ledninger går til coilen på bilen?

 

Kommer 2 ledninger inn på coilen. En pluss og en minus, ganske enkelt. (og såklart coilledningen til fordeleren da, men det sier seg igrunn selv)

 

Har du prøvd å sette klemmen på prøvelampen på + på batteriet og spissen på minus på coil og prøvd å startet? Dette vil jo bekrefte om du har gods (minus) signalet fra sluttsteg/hallgiver.

 

Nei, det har jeg ikke prøvd. Skal prøve det så fort jeg har muligheten. Takk for tipset.

 

skal vel bare gi gnist/strøm til coil når motoren drar rundt ellers brenner vel coilen seg.

kan jo eventuelt ta 2 ledninger fra + og - på batteri til coilen å se om den gnistrer da?

 

Er det noe særlig bra for coilen det a?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår