Jump to content
Bilforumet.no
Bead-lock

Utfordring: "Bygg" en BILLIG chevy smalblock...

Rate this topic

Recommended Posts

En annen ting er at fjærene klarer bare rundt ,470" i ventil løft, selv om toppene forøvrig kan nyttiggjøre seg løft opp til ca ,520". (Etter det blir ventilene i minste laget, men ved ,520" er man uansett på nok løft når man snakker budsjettbygge på en 350 cid motor.)
Ventilene i minste laget..? 0.52" løft er bare nok til å bruke en 1.5" ventil ganske bra, og jeg regner vel med at du har en 1,94" eller 2" ventil inn..?

Share this post


Link to post
Share on other sites

http://answers.yahoo.com/question/index?qid=20100513162951AA7EQGB

 

Vortec topper har 1,5" / 1,94" ventiler.

Skrev litt feil.Flowet begrenser toppenes kapastitet på løft over ca ,520". Ikke ventilene. Og Vortec toppene er vanskelige å porte, dels pga at de har et meget godt design allerede og dels fordi de har tynne vegger.

Styrken til Vortec toppene ift andre standard topper sies å ligge i området opp til rundt ,500".

 

Men igjen: En lavbudsjettmotor som vi snakker om her, slutter raskt å være lavbudsjett om løftet går høyt over dette. Fordi da er man oppe på nivåer som gir såpass mye over 400 hk at bunndelen også bør modifiseres.

 

Nei, jeg sier ikke at løft over ,520" AUTOMATISK gir mye over 400 hk. Jeg sier at dersom man setter sammen deler som passer SAMMEN MED LØFT på over ,520", da vil man effektmessig være på runt 420+ hk, som er en effekt hvor modifisering/overhaling av bunndelen kan være nødvendig. Evt at man starter med en helt ny bunndel, men da har man jo også forlatt lavbudsjett-varianten.

 

Men igjen: Dette har jeg LEST. Foreløbig er jeg kun en teoretiker. På den annen side er modifikasjon av Vortec toppene noe av det mest utprøvde oppgraderingen som finnes, skal man dømme etter hvor mange blader som har hatt artikler om det og hvor mange forumer med privatpersoner som har førstehåndskjennskap til det.

 

Er klar over at det finnes mye feilinformasjon på nettet, og det eksisterer også om Vortec toppene. For eksempel ang forskjellen på 062 og 906 støpningen.

Edited by Hot Rod

Share this post


Link to post
Share on other sites
http://answers.yahoo.com/question/index?qid=20100513162951AA7EQGB

 

Vortec topper har 1,5" / 1,94" ventiler.

Skrev litt feil.Flowet begrenser toppenes kapastitet på løft over ca ,520". Ikke ventilene. Og Vortec toppene er vanskelige å porte, dels pga at de har et meget godt design allerede og dels fordi de har tynne vegger.

Styrken til Vortec toppene ift andre standard topper sies å ligge i området opp til rundt ,500".

 

Da ser jeg problemet... :) Med andre ord er de bedre, men ikke optimale. Bare å regne litt på hvor mange prosent av masseflødet som kommer inn på hvilket løft (det trenger du i praksis bare flowtall til) så ser du da fort hvorfor jeg mener de ikke er optimale..

 

Så legger vi til at for å utnytte en ventil skikkelig (helt fra bunn av registeret) så løfter man minst 35% av tallerkendiameteren. Men, lavbudsjett så skjer ikke det... :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nei, de er selvsagt ikke optimale.

Fordelen er at de er gode nok til effektsifre opp til ca 400 hk, og det er vel omtrent dit man kan regne med å komme med et budjett-bygge. Pluss at nødvendig modifisering for høyere løft og hardere fjærer kan gjøres hjemme i garasjen på en helt ok og holdbar måte.

 

For eksempel er vippearmsboltene er pressede og det holder ikke for hardere fjærer, men boltene er 3/8", så når de er dratt ut, kan samme hullet bare gjenges opp igjen med 7/16" gjenger, og så bruker man skrudde bolter med 7/16" bunn og 3/8" topp. Helt kurante dimensjoner som selges for en billig penge.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg skal bygge vortec motor i vinter. Fikk tak i en marine 350 vortec longblock med marine forgasser innsug til en grei pris. Jeg har litt lyst til å oppgradere ventilfjærene til LS6 beehive typen for høyere løft og enten en ny kam eller bare nye 1.6 ratio løftere. Kanskje også et airgap innsug. Jeg er uansett mest interessert i dreiemoment på lavt turtall og en rimelig flat dreiemomentkurve fra 1500-5000 rpm. Jeg har TH400 med original converter og 2.73:1 utveksling i bakakselen så dreiemoment lavt nede er høyeste prioritet. Får jeg rundt 300 dønn ærlige hester er jeg fornøyd egentlig, dette skal i en cab som hovedsakelig brukes til langturer og cruising. Sikter på 1 liter på mila langkjøring med denne kombinasjonen. Har en LT1 i en annen bil og det er NESTEN samme motor, bare at det er fuel injection og overdrive kasse og den kjører på 0,8 på mila. Faktisk flower vortec toppene bittelitt bedre enn LT1 toppene.

 

Se her for flow tall for vortec sammenliknet med andre topper.

 

Faktisk er vortec på mange måter bedre enn fastburn toppene til GMPP. Spesielt til en budsjettmotor.

 

Ang. marine motor i forhold til vanlig vortec:

- stainless valves

- forged rods

- 4 bolt mains

- dual plane intake with somewhat longer runners for low rpm torque

- cam profile for low to medium rpm torque. Pulls good to 5000 rpm

 

Tror det er viktig at man er ærlig med seg selv hva man skal bruke bilen/motoren til før man begynner å bygge for å få et godt resultat. Dessuten er det kipt å måtte oppgradere masse annet hvis man bygger en turtallshissig motor som man da kan få opp mot 450 hk med en 350 vortec.

Edited by trygvelo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Da har jeg skrudd fra hverandre 3 motorer. 2 96-2000 vortec (kj�pt for 6000 til sammen) og den gamle som satt i Buicken som stoppet i fjor h�st. Sistnevnte er en 86- blokk med s�kalt "one piece rear seal", men dessverre uten opplegg for rullekam. Uansett var det sistnevnte blokk som var i best stand.

 

Oppskriften blir:

- Syrevasket blokk

- Borret 040 over (357cid), honet

- Flat top hypereutectic stempler

- .040" h�y toppakning.

- Lunati 60101 kam med nye l�ftere for bra dreiemoment opp til ca. 5700 rpm. Lukker inntaksventil 34 grader etter ABDC @ .050" l�ft

- Standard vortec topper, men jeg m� m�le for � v�re sikker p� nok ventil klarering, b�r v�re minst 0.520", gir 0.052" i sikkerhetsmargin med kammens l�ft p� 0.468

- 9,8:1 i statisk kompresjon, 8,6:1 i dynamisk kompresjon.

- Standard veiv og r�der fra den ene vortec motoren.

- Nye lagere

- Nye pakninger over hele

- Ny oljepumpe

- Alu inntak tilsvarende Edelbrock performer (fulgte med den ene vortec motoren)

- Edelbrock 650 gasser som jeg hadde fra f�r

 

Totalt 13000,- og to blokker, 1 veiv og ett sett vortec topper igjen. Halvveis til en motor til (rullekam). M� riktignok ut med 4-5 tusen for hver av blokkene i maskinering. Hvilken blokk som er best av de gjenv�rende er jeg litt usikker p�, den ene er ganske s� rusten og slitt i sylinderne, den andre har lite slitasje i sylindere, men lagerne har g�tt rundt veiva s� den m� linjehones...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Henta meg en 350 i går. Den har sitti i en båt tidligere. støpenr i toppen : 3873487 -b771-

og støpenr blokk GM 3951511

 

Noen som har noe info om denne motorn? Er dette noe å satse på?

 

Det tok med ca null tid å trykke inn blokk nr på Gooogle og der spruter det fram info...

 

http://www.chevelles.com/forums/showthread.php?t=226227

 

400cid??

 

masse kubikk er bra, men orginale 400 mortorer skal trimmes med måte, vi snakker da over 500 hk...

 

Bra topper er veldig viktig, men, en båtmotor bør vel sjekkes ganske omhyggelig, så man ser at blocka er verdt det man vil koste på den... :o)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, men det som er rart, er at over alt hvor jeg har sett så sier dem at nr i toppene tilsier at det skal være 350 topper fra 1971-72.. (1,95"/ 1,5" 75cc)

mens nr på blokka sier at det er en 400cid truck/van motor fra 1971-72 !? :confused:

Går toppene om hverandre på 350/400cid?

 

Det var heldigvis ferskvannskjøling på motorn, så jeg slipper i allefall å ha motorn full av havsalt :thumb:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vortec topper passer rett på en 71-72 small block. Det som skiller Vortec toppene fra andre topper er annet boltmønster mot ventildekslene og boltmønsteret på innsuget. Derfor må du ha ventildeksler og innsug beregnet på Vortec topper. Slikt finner du på ettermarkedet.

Ikke prøv å borre om boltmønsteret på et standard innsug. Kanalene vil ikke stemme over ett, noe som ødelegger effekten, og lekkasjer vil oppstå.

Som ved alle andre bytte av topper må du selvsagt sjekke at størrelsen på forbrenningskammeret / kompresjon ikke blir helt på jordet.

Selvsagt må du også ha korrekte vortec pakninger også, men nye pakninger må du jo uansett ha ved et bytte av topper.

 

Dersom du kjøper Vortec topper, vær klar over at både 305 cid og 350 cid LT-1 small blockene også har Vortec topper.

LT-1 toppene går IKKE rett på de "vanlige" small block'ene. 305 cid Vortec toppene har andre støpenummer og er ikke samme typen som de vi snakker om her.

 

Til en førstegenerasjons 350 (og opp) small block har de rette Vortec topper støpenummer 906 eller 062 som 3 siste siffer. Det er det du må bruke. Hvis du velger denne veien.

 

Hvis du googler "Chevy Vortec heads" kommer det opp en tidlig artikkel fra bladet Chevy Hi Performance som en av de første treffene. I denne artikkelen blir det sagt at 062 toppe er langt bedre enn 906 toppene. Denne påstanden er senere dementert både av bladet selv, og av mange andre, så se bort i fra denne opplysningen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...

Important Information

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å opptimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Hvis du klikker videre på siden aksepterer du vår bruk av cookies.