Gå til innhold

noen som har benket 940 turbo?

Ranger emnet


DantheMan

Anbefalte innlegg

  • 4 weeks later...

Lurer på om butcher svarer av erfaring med k kam å just. kam drev på turbo? Mener å huske at euro pall skrev noe om altfor kvass kam på turbo motor, noe som ble litt leif.. Å hvorfor må du ha tenningschip? Når jeg kjøpte Vikingchip spurte jeg etter tennings chip men de solgte ikke det grunnet at det var ingenting effekt å hente.

´94 945: B230FT SOLGT

´95 850 : B5252S- SOLGT

´86 240 : B230A- SOLGT

´83 240 : B230A- SOLGT :( gobilen

´85 360 : B200K- SOLGT (SPIKER)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm, jeg skal hvertfall lete etter det du sier der om euro har skrevet noe om kam-valg:)

MIN erfaring nå er hvertfall at K kam ikke har noe på en turbo motor å gjøre, da var V'en mye bedre.. kan bli morro å se når min er på veien igjen, har satt i en sånn t5 race kam..men har null peil på åssen mottoren vil oppføre seg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En K.kam funker til turbobruk men pga. liten nockvinkel så fungerer den ikke bra på små turbinhjul og lavt A/R forhold på turbinhuset.

 

Overlappen K-kammen har (innsug og eksosventil er åpne samtidig)sørger for at mottrykket som skapes av den trange turbindelen skyver masse eksos inn i sylindrene igjen.

 

Da blir naturlig nok ikke plass til like mye ladeluft i sylinderen,med redusert effekt som resultat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
spørs nok om ikke hele K-kammen er oppskrytt...

 

Tja, det spørs jo hva man hevder K-kam gjør.

Det er ca. samme som IPD sin turbo kam.

 

Du får selvsagt grommere kamaksler, men når du kan få både K kam og just kamdrev for ca 1500kr, så skal det litt til å slå den pris/ytelse.

 

EN original T kam er iallefall dvass, så det er en fin oppgradering. Det er også hakket grommere enn A kam.

 

Jeg har ingen erfaringer med V kam, men VX3 står jo på 780 turboen, som jeg har testet opp til ca 0.8 bar på 13c. Dog har jeg ingen kurver @0.8 bar, men målte den til 145hk@0.35 bar (kn filter, 3" dp, 1 stk 2.5" potte + katalysator).

 

Det var mtor i topp stand.

Synest med VX3 at den er litt dau i bunn, men momentet føles ut som det henger med langt utover rpm.. Dog., er dette bare "butt dyno", jeg vet ikke hvor jeg har gjort av effektmålingen av 780en, samt Colli sin er jo ikke målt på samme rulle.

 

Jeg tror Colli har tenkt å ta sin på samme rulle, så det kunne jo vært morsomt å se kurve på kamaksler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår