Gå til innhold

volvo awd? eller audi quattro?

Ranger emnet


desibel

Anbefalte innlegg

Hei, har fundert litt på å kjøpe meg ny bil.

 

Så lurer jeg på om det er noen som har noen erfaringer mer v70 AWD kontra Audi Quattro?

 

Har hørt at Quattroen trekker likt på alle hjula, mens AWD fordeler momentet der det trengs?

 

Vet egentlig at Quattro funker bra men funker AWD systemet like bra?

volvo v40 T4 2000

 

x opel astra 1,6 8v 1992,

 

x toyota carina II 1,8 GLI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 34
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Fins flere typer quattro. Det vil si, Quattro er ikke en type firehjulstrekk, det er bare et audi-varemerke. Det som har noe å si er typen senterdiff blant annet.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja og nei. quattro er jo et permanent firehjulstrekk-system som går over 5 generasjoner (pr. dags dato). Felles er torsen senterdiff (bortsett fra 1. generasjon med åpen senterdiff som kan låses manuelt)

 

Mange bilprodusenter sikler nok på torson og quattro, men det blir for dyrt å bruke pga. patent.

 

Ang. varemerke, så bruker A3, S3 og TT -quattro som navn på sitt firehjulstrekk-system, selv om det er Volkswagen's 4-motion.

 

V70 AWD benytter haldex om jeg ikke tar helt feil..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok takk. Jeg og en kompis prøvekjørte engang en Suzuki Baleno, og den 4-hjulstrekken var elendig. Spøler på ett hjul framme og ett hjul bake, er jo nesten ikke 4-hjulstrekk.

 

Er ofte slik på 4trekkere.. Dem spinner på det hjulet som er lettest å drive rundt foran og bak iom det ikke er diffsperre/brems. Hadde det vært det, hadde alle 4 hjul gått rundt..

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok takk. Jeg og en kompis prøvekjørte engang en Suzuki Baleno, og den 4-hjulstrekken var elendig. Spøler på ett hjul framme og ett hjul bake, er jo nesten ikke 4-hjulstrekk.

 

Det er jo helt logisk det i grunn, selvom det heter fire hjuls drift, så vil det bare spinne på et hjul bak og et forran. Altså dobbelt så mange som hvis du har 2wd uten sperre. Er det derimot diffbrems/sperre bak vil det antagelig trekke på 3 hjul, og 4 hjul hvis det er sperre forran, noe som kanskje ikke er veldig vanlig orginalt på noen biler.

02' Nissan Navara

91'240, søndagsbil

x88'740 turbo intercooler

x92'240, sladdebil

x86'240,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Volvoen er vel Haldex 1 eller 2. Og trekker mere på forhjulene enn noe annet. Uansett hvor mye du spinner.

Spør du meg har ikke de Volvoene fullverdig AWD. Ikke de eldre hvertfall.

 

Er vel en del av Audi'ene som har liknende system.

Tommelfinger-regelen er vel at de ikke har skikkelig AWD om motoren er tverrstilt.

 

Dette har endret seg på de nyeste bilene, med Haldex 3 og 4 system.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Volvoen er vel Haldex 1 eller 2. Og trekker mere på forhjulene enn noe annet. Uansett hvor mye du spinner.

Spør du meg har ikke de Volvoene fullverdig AWD. Ikke de eldre hvertfall.

 

Vi har en XC70 (01 modell) og den trekker kun på forhjulene til de mister feste, da slår bakhjula inn. Eller ved hard akselerasjon, da jobber alle fire hjulene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke Volvo er tingen hvis du skal ha firehjulstrekk til å sladde med. Blir ikke mye moro når den insisterer på å overføre mest kraft til forhjulene. Fremkommeligheten er får jo et megahopp med firehjulsdrift, uansett type.

 

Når det gjelder Suzuki Baleno, så har den 3 åpne differensialer. Vit at selv om ett hjul spinner, så drar den like mye med de tre andre hjulene. Den fordeler nemlig konstant 25% av kraften til hvert hjul, uavhengig av hvor det trengs.

Støtt opp om Harrypolitiet, si nei til Harry-biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke Volvo er tingen hvis du skal ha firehjulstrekk til å sladde med. Blir ikke mye moro når den insisterer på å overføre mest kraft til forhjulene. Fremkommeligheten er får jo et megahopp med firehjulsdrift, uansett type.

 

Når det gjelder Suzuki Baleno, så har den 3 åpne differensialer. Vit at selv om ett hjul spinner, så drar den like mye med de tre andre hjulene. Den fordeler nemlig konstant 25% av kraften til hvert hjul, uavhengig av hvor det trengs.

 

dette stemmer vel ikke helt...

 

samme som å si at en bakhjulstrekker alltid skal ha 50% drivkraft på hvert hjul... alle vet jo at den kun spinner på et dekk.

Mvh Tage Midtun

 

volvo 940 97 turbo

volvo 245 86 racarvogn

245 glt 87 (vrak)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette stemmer vel ikke helt...

 

samme som å si at en bakhjulstrekker alltid skal ha 50% drivkraft på hvert hjul... alle vet jo at den kun spinner på et dekk.

 

Jeg må le litt jeg. Hver dag er det noe buskmann skriver som bare er piss, som jeg da kommenterer før jeg legger meg med et flir:)

02' Nissan Navara

91'240, søndagsbil

x88'740 turbo intercooler

x92'240, sladdebil

x86'240,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. varemerke, så bruker A3, S3 og TT -quattro som navn på sitt firehjulstrekk-system, selv om det er Volkswagen's 4-motion.

 

V70 AWD benytter haldex om jeg ikke tar helt feil..

Nå bruker vel strengt tatt VW, Audi, Skoda, SEAT biler med

tverrstilt motor Haldex firehjulstrekksystem.

Anbefaler isåfall å se på biler med Haldex 4 systemet (som er

"dagens" utgave i VAG produktene) uten at jeg kjenner noe som

helst til hva Volvo benytter på v70.

innehaver av ableitet.no; Audi Sport, Rallye & Racing Quattro

host av twenty S1; Audi Sport Quattro S1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår