Gå til innhold

Turboproblem..

Ranger emnet


esbandos

Anbefalte innlegg

Hei. Har en gammel garret t3-turbo fra saab 900.. Den har noen sprekker i eksoshuset.. Se bilder..

 

Spørsmålet mitt er da, om denne turboen er ødelagt, eller om den fremdeles er brukbar..

 

 

DSC01040.jpg

 

DSC01040.jpg

 

 

Ser også at vifta på eksos-siden står VELDIG nærme kanten når jeg rikker på den sidelengs.. Noe håp for denne turboen?

 

Bilde av vifta:

DSC01041.jpg

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hm... vel jeg ville ikke sett på dette som noe super problem.. hadde jeg vært deg hadde jeg tatt frem vinkel sliperen med en 2mm tykk skive og kappet en dyp V midt i mellom sprekken passe dypt, fylt dette opp med sveis og slipt ned overflaten igjen! husk å forvarme stålet til nærmest rø-glødende med propan/gass sveis app. før du sveiser! støpegodsett vil taimot sveisen bedre da!

Ikke rart Internett går sakte, med så mange idioter pålogget samtidig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bladene tar ikke i tunellen nei. Men er ikke mye om å gjøre.. Nå vet jeg da at ene lagret er gåent inni der.. Så mulig det er årsaken til den slarken..

 

Ang sprekkene, så er det 2 sprekker.. Litt vanskelig å se, men.. Den tydeligste sprekken på bildet, er den som er dypest.. Den går et stykke ned gjennom eksoshuset.. Er ikke eksoshuset støpgods? Hvordan sveise slikt?

 

Hva kan være grunnen til sprekkene forresten?

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah. Overså det siste i innlegget ditt..

Trenger jeg noen spes. tråd for å sveise? Har vanlig Mig-apparat for stål..

 

Tror ikke at turboen har vært rævkjørt nei, men har alltid vært et problem med den når jeg fikk den.. Fikk den ikke til å lade ordentlig. Kan dette være årsaken da?

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du klarer kanskje å bremse den sprekkdannelsen litt om du kapper gjennom hele varmer og sveiser. Men det blir aldri bra igjen.

Den sprekken vil bli større og større. Og sånn man ser på bildet er den allerede på god vei gjennom hele godset mot utsiden av eksoshuset.

 

Du trenger et nytt eksoshus om du har tenkt å kjøre med denne turboen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du klarer kanskje å bremse den sprekkdannelsen litt om du kapper gjennom hele varmer og sveiser. Men det blir aldri bra igjen.

Den sprekken vil bli større og større. Og sånn man ser på bildet er den allerede på god vei gjennom hele godset mot utsiden av eksoshuset.

 

Du trenger et nytt eksoshus om du har tenkt å kjøre med denne turboen.

 

Ah.. Ja, regna med at det eksoshuset aldri kommer til å bli seg selv igjen, men lurte bare på om det var håp for det.. Har så å si fått tak i en lik turbo, bare med litt mer slark i.. Men der er eksoshuset i orden, så vil tro jeg bare bytter over.. blir vel det enkleste..

 

Noen som har noen norske sider hvor dem selger overhalingskit til denne type turbo forresten?

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten.. Når jeg først har laget denne tråden.. Mamma har en turbo på audien sin.. Mistenker at den er sliten, da den hyler litt.. Er ikke turbosus, mer bare plystring.. :p

Tok av slangen fra luftfilterboksen og inn til turboen for å knipse noen bilder for å se om alt stod bra til inni der.. Var minimalt med slark.. 0,5-1mm sidelengs kanskje, og ingenting opp/ned..

 

Skal bladene være så skjeive? Enkelte av dem er jo ikke rett..

 

Uansett, her er noen bilder:

 

DSC00543.jpg

 

DSC00545.jpg

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår