Gå til innhold

Idioter på 4-felts veg

Ranger emnet


titti

Anbefalte innlegg

Kjører nesten daglig på firefeltsvegen inn og ut fra stavanger, og ofte når det er lite trafikk er det idioter som ligger fint i venstre feltet, selv om det gjerne er helt ledig i høyrefila.

 

Er det da lov å bare legge seg på tuta helt til de flytter seg? For det er vel ulovlig å kjøre forbi på høyresiden (gjør det likevel, men morsommere å tute?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjører nesten daglig på firefeltsvegen inn og ut fra stavanger, og ofte når det er lite trafikk er det idioter som ligger fint i venstre feltet, selv om det gjerne er helt ledig i høyrefila.

 

Er det da lov å bare legge seg på tuta helt til de flytter seg? For det er vel ulovlig å kjøre forbi på høyresiden (gjør det likevel, men morsommere å tute?)

 

Uten at jeg sier det er riktig, så synes jeg det er mest moro å dra fordi med turbotempo i høyre fila, for å forhåpentligvis lage et poeng.

For meg funker det bedre enn å ligge bak og blinke med lys, og ønsker evt ikke skape situasjoner ved å tute og skremme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

for min del så kommer det helt ann på hvor fort høyre fila går. går den i farts grensa, er det vel greit og legge seg ut i venstre fila og peise på 20km over farts grensa:P.. kjører man i fartsgrensa i venste fila i farts grensa er det noe "feil", Da kan de legge seg inn i høyre fila igjen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jojo, for all del. Spørsmålet her er hva man skal gjøre mot disse idiotene. Kjøre forbi på høyresiden er jo vel og greit, men du bryter vel da loven (hisser iallefall på deg politiet hvis de er i området ;) , men det gjør en vel uansett da man ligger godt over grensa, hehe).

 

Det jeg har lyst til er å få ut litt aggresjon, og hva er vel bedre enn å tute på folk? Alltid en god følelse å bemerke andres feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det da lov å bare legge seg på tuta helt til de flytter seg?

Nei. I trafikkreglene heter det:

§ 14. Signal og tegn

1. Unødig eller hensynsløs bruk av lyd- eller lyssignal er forbudt.

 

Og når det gjelder forbikjøring på høyre side:

§ 12. Forbikjøring

1. Forbikjøring skal skje til venstre. Likevel skal følgende gjelde:

a) Når forankjørende svinger til venstre eller tydelig forbereder slik sving, skal forbikjøring skje til høyre.

b) Forbikjøring av forankjørende eller stillestående sporvogn kan foregå til høyre.

c) Er trafikken så tett at kjøretøyene opptar alle kjørefelt i kjøreretningen og kjøres med en fart som er bestemt av kjøretøyet foran, kan kjøretøy i ett felt kjøre forbi til høyre for kjøretøy i annet felt.

d) Kjørende i kjørefelt som er forbeholdt bestemte trafikanter, kan kjøre forbi til høyre for kjøretøy i annet felt.

 

Kilde: http://www.lovdata.no/for/sf/sd/xd-19860321-0747.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

§ 12 c sier vel på mer folkelig språk at hvis det er så tett trafikk at eneste mulighet for forbikjøring er til høyre, så er det lov?

Dermed kommer det an på definisjonen av "tett trafikk", om det gjelder én bil, når denne tross alt greier å blokkere venstre felt alene...

 

Spør du meg, burde dette være lov, men jeg har lært noe annet. :)

__________________

2003 Audi A4 Avant

(x)1995 Mitsubishi Colt

(x)1978 Chevrolet G20 Beauville

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lover hva er det?

 

det er noen ord og settninger lagd for å drepe motorisert morro, gjøre det ulovelig å bygge bilen etter sin smak og gjør at det koster enormt å ha bil i norge. i tilleg gjør de at trygge biler som går fortere enn orginalt og dermed klarer å akselerere over ett lyskryss før det er rødt er ulovelig, og handlevogner med strikkmotor som stopper hver gang det er motbakke og bruker så lang tid gjennom krysset at det har skiftet fra grønt til rødt til grønt igjen mens det er midt i, det er lovlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er noen ord og settninger lagd for å drepe motorisert morro, gjøre det ulovelig å bygge bilen etter sin smak og gjør at det koster enormt å ha bil i norge. i tilleg gjør de at trygge biler som går fortere enn orginalt og dermed klarer å akselerere over ett lyskryss før det er rødt er ulovelig, og handlevogner med strikkmotor som stopper hver gang det er motbakke og bruker så lang tid gjennom krysset at det har skiftet fra grønt til rødt til grønt igjen mens det er midt i, det er lovlig.

 

Nuvel. Hvis din sanne bekymring er trafikksikkerhet, så tror jeg nok at oppgradering av bremser og sjåfør bør stå høyere på lista enn oppgradering av motor.

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så sandt jeg får viljen min skal alle biler utstyres med så store bremser at ingen kan ha mindre enn 15 toms felger, og alle bremsene skal være ventilerte, slissede og av høy kvalitet samt 4 stempla kalipere fra f.eks brembo. oppgradering av sjofør er jo ikke no morro, da kan jo ikek jeg kjøre bilen hvis noen bedre skal kjøre den:O men du vet hvor mange farlige situasjoner som skapes pga treige personer irriterer de bak seg... spess mopeder burde ikke ha lov å ha toppfart lavere enn 60..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du vet hvor mange farlige situasjoner som skapes pga treige personer irriterer de bak seg...

 

Det er der oppgradering er sjåfør kommer inn. Sjåfør v1.0 skaper farlige situasjoner, mens sjåfør v2.0 venter til man trygt kan kjøre forbi.

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Benytt deg av begrepet passering du Titti.

Passer sakte forbi i Høyre fil.

Samme regel som å passere i Høyre fil ved kø.

 

***Bruker jo begrepet mye selv som Biker.

Har ofte samme agresjonen selv oppover dalen i midtskillesonene med god plass til passering av og med tohjulinger. Bilistene har ingen problemer å passere en tråsykkel,

men har store problemer å legge seg ut selv og la oss Mc'ere å passere dem igjen.***

 

Bruk finger under passeringen.

Om han skjønner hintet,og legger seg inn bak deg i Høyre fil er vell irritasjonen din borte?

Fult låvlig.

 

Er ikke helt enig med deg magnul

"Det er der oppgradering er sjåfør kommer inn. Sjåfør v1.0 skaper farlige situasjoner, mens sjåfør v2.0 venter til man trygt kan kjøre forbi."

Resultatet er jo att Sjåfør v1.0 skaper farlige situasjoner igjen og igjen.

Råner kælte rum mei da je å Mantan va Tennåringer... nytt begrep på ungdom i dag? Ånei!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

***Bruker jo begrepet mye selv som Biker.

Har ofte samme agresjonen selv oppover dalen i midtskillesonene med god plass til passering av tohjulinger. Bilistene har ingen problemer å passere en trøsykkel men har store problemer å la oss Mc'ere å passere dem igjen.***

 

ikke akkuratt på 4 felts vei men på 50 sonene rundt i bærum er det MANGE audier(og andre) som har større problemer med å bli 1. holdt følge med og 2. syklet forbi av tråsyklister.. da fyker de opp i 70-80 med en gang de neste 100 meterene så jeg ikke skal ta dem igjen.

 

men til inlegget lenger opp, å ligge i venstrefila om høyrefila er helt tom og du ikke skal noe annet spessielt i venstrefila er like ulovelig som å tute og blinke og herje bak dem. så egentlig mener jeg noen burde skaffe seg en polstra kufanger, legge seg i hekken på dem og gi dem en liten dytt opp til 110 så kansje de fløtter seg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår