Gå til innhold

Framhjuls trekk, hvorfor?

Ranger emnet


DiNGo

Anbefalte innlegg

  • Svar 82
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Det er som med tråsykkel, fremhjulsdrift for nybegynnere, og bakhjulsdrift for viderekommende.

 

jeg begynte motsatt. hadde bakhjulstrekk men byttet til forhjulstrekk...

angrer ikke ett sekund på å bytte ut "drifte" bilen med en grevling.

 

de av dere med bakhjulstrekk som sitter og argumenterer her, deres eneste logiske grunn for å ha bakhjulstrekk er for å sladde...

jenvey throttlebodies 40mm selges!

adaptere for g60bremser til golf mk1 selges!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var da fært så mye positivt det var å si om FWD, fra en som kjører Volvo ?
Jeg liker ikke forhjulstrekk, men det er da ikke så ille som alle skal ha det til. Såklart er bakhjulstrekk mer populært på et forum som dette, men spør du folk i køa på rema så vil nok mesteparten si at de vil ha forhjulstrekk, da dette blir sett på som "det trygge alternativet".
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg begynte motsatt. hadde bakhjulstrekk men byttet til forhjulstrekk...

angrer ikke ett sekund på å bytte ut "drifte" bilen med en grevling.

 

de av dere med bakhjulstrekk som sitter og argumenterer her, deres eneste logiske grunn for å ha bakhjulstrekk er for å sladde...

 

Ikke alle som takler det vet du;)

 

Rart vi ikke har sett F1 med fwd, hvis eneste "bakdel" er at det sladder mindre.

-1995 Volvo 960

-2010 Touran R-edition

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke alle som takler det vet du;)

 

Rart vi ikke har sett F1 med fwd, hvis eneste "bakdel" er at det sladder mindre.

 

jeg hade en volvo 240 med gule koni+++ samt en 2,3 med dobble webere, har nå en liten golf med dobble webere.... hvem som sitter best på veien, og som faktisk er morsomst å kjøre forklarte jeg lenger opp her.

 

alle kan sladde, men å kjøre fort med forhjulstrekker er det ikke mange som har baller nok til å verken mestre eller prøve!

jenvey throttlebodies 40mm selges!

adaptere for g60bremser til golf mk1 selges!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På vinterføre er framhjulstrekk overlegent i fremkommelighet. Masse vekt på drivhjula er gull verdt på snøføre.

 

Det er en skikkelig bratt bakke like ved der jeg bor. Når det har snødd er det kunn 4-hjulstrekkere og forhjulstrekkere (med gode dekk) som klarer å komme opp bakken. Har fortsatt til gode å se en bakhjulstrekker komme opp den bakken på snøføre...

 

Men på sommerhalvåret så foretrekker jeg helt klart bakhjulstrekk.

Go your own way!

87 Pontiac Firebird Trans Am

91 Chrysler Saratoga

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En bakhjulstrekker med tilsvarende feil vektfordeling som en fwd vil klare den bakken minst like bra.

Bobla er vel kjent for å være en råtass på slikt.

 

Er også mere vanlig med diffbrems i rwd, noe som igjen gjør den overlegen en fwd på fremkommelighet.

Kan selvsagt få det på fwd også, men vet ikke hvorfor det er så lite utbredt?

 

Edit: Har visst startet et lite personlig korstog for rwd i dag:volvsmile

-1995 Volvo 960

-2010 Touran R-edition

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En bakhjulstrekker med tilsvarende feil vektfordeling som en fwd vil klare den bakken minst like bra.

Bobla er vel kjent for å være en råtass på slikt.

 

Det argumentet holder ikke vettu, når de aller færreste bakhjulsdriftere har motoren bak. Uansett hvor motoren er plassert vil fremkommeligheten bli bedre hvis den står over drivakselen, selvsagt. Men nå er det sånn at i virkeligheten er alle forhjulsdrevne biler laget slik, men veldig få bakhjulsdrevne biler er det.

 

Det er som med tråsykkel, fremhjulsdrift for nybegynnere, og bakhjulsdrift for viderekommende.

 

Er ikke bare-bare å kontrollere forhjulstrekker med litt effekt.. Om det er gøy er jo en annen sak.

 

Jeg har en av hver. Når det er glatt foretrekker jeg bakhjulsdriftern, forhjulsbil er ikke noe gøyalt i glatte rundkjøringer på samme måte som det bakhjulsdrevne biler er.

Mine biler har såpass lite effekt at du ikke merker kraftig under/overstyring ved hard kjøring på tørt sommerføre. Ved vanlig kjøring merker du ikke en dritt.

 

Skal du ha endel effekt er det bare bakhjulsdrift som gjelder. Mye morsommere å gi gass når bakenden begynner å veive enn når rattet går fra side til side. Samtidig tør jeg å påstå at dersom du mener forhjulstrekk er noe for barnefamilier og gamle kjerringer som ikke liker å kjøre bil, har du ikke kjørt ordentlig forhjulstrekker. Den følelsen når bilen, balansert sådan, hugger seg fast i en sving må oppleves :)

 

 

Eirik

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis dere SERIØST mener at fwd er mer morsomt å kjøre enn rwd, da har dere en sinnslidelse.. jeg har hatt to forhjulstrekkere, kjørte dem i hjel med vilje for det var like kjedelig som å stå å se på at andre kjører..

 

MAKAN til gledesdrap, men på sommeren som en billig bruksbil, så er golf 2 turbodiesel en grei bil, kun fordi den går billig og køler.

 

Hva som kjører i fra hva på vinterføre er meg likegyldig, mye lettere å ha kontroll på bakhjulstrekker også..(jeg har i hvertfall ikke helt kontroll på fwd) så det at det er tryggere er bare piss, eller det vil si at det ikke er tryggere for alle...

nuverende bilpark:

*Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td

*Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123*

*BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983*

*BMW 3.0csl motornord banebil - 1969*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, som folk her har påpekt har utviklingen gått slik blant annet grunnet markedspress fra miljøgrupper (en del energitap på å overføre kraft foran til hjula bak), plass, og pluss at det nå er billigere å produsere FWD-biler. Markedet styrer også en del.

 

Enjoy your capitalism.:)

'92 Mitsubishi Eclipse GS

Historie, prosjekt -og bildetråd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he, her var det mye bra. Bare for å ha den ting klart først: Forhjulstrekk på vinteren kan, avhengig av bilmodell, være morsomt, jeg kjører selv en bil som ikke er morsom i det hele tatt. Men jeg har hatt veldig mye morsomt med FWD.

 

Problemet er at når alle RWD elskere skal kjøre FWD så kjører de på samme måten som når de legger 240en brett i rundkjøringa. Da har man ikke skjønt noen verdens ting.

 

Og du som hadde hatt en del nestenulykker med FWD pga at det gikk rett frem. LÆR DEG Å KJØRE BIL!!!!. En forhjulstrekker går ikke noe mer rett frem enn en bakhjulstrekker hvis han bak rattet vet hva han driver med. Du kan jo ikke gi full gass med en FWD bil midt i svingen for å vente på at rompa skal komme. Hold derimot full gasss når du kommer til svingen, bråslipp akkurat i det du svinger inn, og så gir du passe med gass til å holde sladden til du går lei, og stabiliserer med bremsen hvis nødvendig. Det er faktisk kjempegøy, men det krever litt mer av føreren enn i en 240.

 

Men som sagt, det er ikke alle biler det går med, Mondeo f.eks går ikke ann å sladde skikkelig med

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har egentlig mest lyst til å komme med et stygt og snusfornuftig angrep på denne diskusjonen, men jeg gidder ikke, for jeg innser at det uansett aldri vil kunne bli noe enighet om et tema som dette =) Derfor sier jeg heller;

 

Bakhjulsdrift er kanskje i utgangspunktet den metoden som anses å plante kraften best ned i bakken, i hvertfall i starten. Etterhvert som farten øker, antar jeg at denne effekten avtar noe. Bakhjulsdrevne biler har vel også som oftest mulighet for en mer dedikert styring enn forhjulsdrevne biler. Med forhjulsdrevne biler må man jo temme to hester samtidig, noe som vel kanskje ikke er særlig heldig. Men man kan vinne mye grep og styrerespons på FWD ved å sette på diffsperre. Andre fordeler ved diffsperre på FWD er selvfølgelig at hjulene drar likt, og de gjør det uten at dekkslitasjen øker i utakt på den ene siden i svinger, slik som med RWD. Kraften plantes også mer effektivt i bakken.

 

Personlig er jeg ikke så opptatt av FWD kontra RWD, skulle jeg bytte bil en gang i fremtiden, noe jeg sikkert gjør, så blir det ikke annet enn 4WD. Ikke kjører jeg som en idiot langs vanlige veier (men irriterer meg stadig over de om har så liten respekt for andres liv og helse at de gjør det), og ikke er jeg opptatt av å ligge bredt ved første anledning, så for min del hadde det ideelle vært en sterk 4x4 med masse plass til folk, ting man trenger å ha med seg og litt stereosnacks (noe jeg IKKE har i dag, noen av delene) =)

Her er'e noe muffens..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår