Gå til innhold

Framhjuls trekk, hvorfor?

Ranger emnet


DiNGo

Anbefalte innlegg

Hvorfor lages det nesten ikke biler med bakhjuls drift lengre?

Er det kun BMW, Mercedes og diverse Amcars som fortsatt bryr seg om RWD? Hvis man ser kun på det offisielle norske markedet.

Det eneste positive med fremhjulstrekk er at uerfarne sjåfører klarer seg bedre på vintern fordi dem ikke har lært å kontrollere en skrens. En annen ting er at det er litt ekkelt å kjøre i glatte høyresvinger, plutselig sklir man med fronten utover og rett i front mot en lastebil.

Hvem var det som oppfant FWD?

Bakhjuls drift er for alltid mest morro, og etter min smak: best!

 

Men bilen min er da framhjulstrekker... grunnet BMW og Mercedes er for dyrt hvis jeg skulle hatt samme årsmodell og motorkraft.

Synd, men neste gang... :)

Galant 2002 comfort sedan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 82
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Helt enig.. FWD er og blir en uting.. Kjører man litt fort på glatte veier uten å være forberedt går det som regel rett frem.. Har kjørt en god del fwd på vinterføre.. Vært endel nestenulykker der ja.. :p

 

Med rwd har jeg aldri hverken kollidert eller kjørt kraftig utfor..

 

Her er forresten en grei artikkel om fwd vs rwd..

http://searchwarp.com/swa51377.htm

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den største fordelen med trekk på hjulene fremme er plass. Det å ha motoren samt drivlinjen fremme gir mye større plass i kupeen. Bakhjulsdrift har også større energitap. Grunnet miljøhysteri er fabrikanter tvunget til å utnytte all energi så godt som mulig.

Jeg synes ikke forhjulsdrift nødvendigvis bare er negativt, og det finnes mange kule biler med dette. Oldsmobile Tornado, Citroen generelt, Cord 810, Nsu ro80, eldre Saab m.m. er alle eksempler på biler jeg kunne tenkt meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joa, det finnes mange pene biler med FWD. Min foreksempel. Men Mitsubishi slutta å lage RWD biler for ganke lengesiden, eller hva? At 3000 GT kommer enten med FWD eller 4WD er jo helt på trynet, det er jo en ren sportsbil.

Hadde f.eks Polly Motorsports Trans-Am hatt framhjulsdrift, hadde den ikke vært stabil i de høye hastighetene.

 

Brekk-napping er kjedelig :P

Galant 2002 comfort sedan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo også mye lettere å jobbe med bakhjulstrekk.. F.eks bytte clutch.. De fleste fwd må man enten opp med motoren, eller ta den helt ut.. Er også mye trangere i fwd-motorrom kontra rwd..

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er greit at økonomi biler som ikke er ment for å gå fort, kan ha FWD, mens sportsbiler kan ha RWD. Slik burde alle fabrikater tenke :)

Men sportsbiler blir vel ulovlig snart pga all denne klima debatten... nei, skal ikke være så negativ :P

Min neste bil, håper jeg blir en bakhjulstrekker. Man da må det blir en noe eldre bil. Gjør meg egentlig ikke noe.. 2000+ er jo noe drit å fikse på selv.

Galant 2002 comfort sedan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joa, det finnes mange pene biler med FWD. Min foreksempel. Men Mitsubishi slutta å lage RWD biler for ganke lengesiden, eller hva? At 3000 GT kommer enten med FWD eller 4WD er jo helt på trynet, det er jo en ren sportsbil.

Hadde f.eks Polly Motorsports Trans-Am hatt framhjulsdrift, hadde den ikke vært stabil i de høye hastighetene.

 

Brekk-napping er kjedelig :P

 

Hehe. Vi har faktisk en lignende din stående i garasjen her hjemme (er student så bor derfor hjemme for tiden). Uten skilter og med den sedvanlige rusten i hjulbuene bak, men den står nå der.

 

I utganspunktet vil jeg alltid velge bakhjusltrekk fremfor forhjulstrekk om alt annet er likt. Firehjulstrekk synes jeg ikke hører hjemme i annet enn terrengbiler (og muligens Jensen FF). Jeg vil likevel si at det fornuftigste i en vanlige hverdagsbil er forhjulstrekk. Disse er bygget primært for å frakte folk rundt omkring, og det med plass og effektivitet vil derfor ha større betydning enn morrofaktoren med bakhjulstrekk.

 

For øvrig må jeg få tilføye at jeg faktisk prøver å finne en gammel veteran-mitsubishi å ha som sjarmfull hverdagsbil om sommeren. Dessverre har jeg ikke lykkes.

 

nsu_ro80_r3.jpg

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor lages det nesten ikke biler med bakhjuls drift lengre?
Plass, økonomi, vekt over drivhjul, grunnene er mange...

 

En annen ting er at det er litt ekkelt å kjøre i glatte høyresvinger, plutselig sklir man med fronten utover og rett i front mot en lastebil.
Hva med venstresvinger? Dessuten er de aller fleste bilene ute på veien understyrte med mindre man framprovoserer noe annet.

 

Har kjørt en god del fwd på vinterføre.. Vært endel nestenulykker der ja..

Det sier vel mer om deg enn hvilke hjul drivkraften sendes til?

 

Hadde f.eks Polly Motorsports Trans-Am hatt framhjulsdrift, hadde den ikke vært stabil i de høye hastighetene

Og det har sammenheng med dagens biler fordi?

 

F.eks bytte clutch.. De fleste fwd må man enten opp med motoren, eller ta den helt ut.. Er også mye trangere i fwd-motorrom kontra rwd..
Så ille er det nok ikke. Jeg vet også om fwd biler det er mye enklere å bytte clutch på enn bakhjulsdrevne biler :P
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mye av grunnen til at det er mindre plass i motorrom i rwd er vel at motoren stort sett er tverr stilt, å da kan man korte inn lengda en del på det. mens på rwd er den stort sett stillt på langs, noe som krever litt lengde, og da blir det mye plass rundt..

-BMW e30 320 tramp drifter posjekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår