Gå til innhold

Fikk sleng på veien, vraka mercedes, 10k i bot..

Ranger emnet


esbandos

Anbefalte innlegg

nei man skal ikke bøtelegge noen, sier seg selv. Et reinsdyr som hopper ut er ikke akkurat et forhold på veien. Det er noe man ikke kan forutse og dermed avpasse farten.

 

Det er helt feil å dømme han til 10k i bot når de ikke klarer å fremlegge bevis for at han har kjørt for fort etter forholdene. At bilen glir kan man i grunn ikke bruke som en påstand for uaktsomhet, da det kan være f.eks et hull i veien som er fylt med vann som har blitt til is, er det snø på veien så ser man ikke dette.

 

Man er uskyldig til det motsatte er bevist, og som avisa skrev så er det ingen bevis for hvor fort han kjørte, saken burde ha blitt henlagt.

Eier av en svart Toyota Celica T23 2000mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 32
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

nei man skal ikke bøtelegge noen, sier seg selv. Et reinsdyr som hopper ut er ikke akkurat et forhold på veien. Det er noe man ikke kan forutse og dermed avpasse farten.

 

Det er helt feil å dømme han til 10k i bot når de ikke klarer å fremlegge bevis for at han har kjørt for fort etter forholdene. At bilen glir kan man i grunn ikke bruke som en påstand for uaktsomhet, da det kan være f.eks et hull i veien som er fylt med vann som har blitt til is, er det snø på veien så ser man ikke dette.

 

Man er uskyldig til det motsatte er bevist, og som avisa skrev så er det ingen bevis for hvor fort han kjørte, saken burde ha blitt henlagt.

 

 

Endelig noen som er helt enig med meg.. Takk!

:D

 

Hadde det vært 7km med bremse/skrensespor f.eks hadde sikkert saken vært annerledes.. Men slik var det jo ikke.. Han stoppa vel ca 100m fra der han mista kontrollen ellernoe.. Var ihvertfall ikke langt fra der han mista kontrollen til der bilen stod.. Dersom man leser hele saken, står det også at føreren av mercedesen stod i ro da dette skjedde..

 

Legger ved link:

http://www.ht.no/incoming/article198284.ece

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"I retten forklarte han at han holdt jevn hastighet, langt under fartsgrensen, da bilen plutselig fikk en skrens"

 

Ikke mange biler som plutselig får en skrens, uansett hvordan man vrir og vender på det har han kjørt for fort etter hvordan forholdene var på veien.

 

Alltid så gøy å lese slikt, og plutselig kom en sving, eller at bilen kjørte av veien. Nei bilen kjørte ikke av veien men sjaføren kjørte bilen av veien.

 

Noe jeg har lagt merke til i mange nyhetsartikler er at om det er en gutt som har kræsja på glatta, da er det sjaføren sin feil selv om det ikke er bevist. men hvis det var en jente, da står det fort heller, den stakars jenta kunne ikke gjøre noe da bilen plutselig kjøre av veien:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"I retten forklarte han at han holdt jevn hastighet, langt under fartsgrensen, da bilen plutselig fikk en skrens"

 

Ikke mange biler som plutselig får en skrens, uansett hvordan man vrir og vender på det har han kjørt for fort etter hvordan forholdene var på veien.

 

Alltid så gøy å lese slikt, og plutselig kom en sving, eller at bilen kjørte av veien. Nei bilen kjørte ikke av veien men sjaføren kjørte bilen av veien.

 

Noe jeg har lagt merke til i mange nyhetsartikler er at om det er en gutt som har kræsja på glatta, da er det sjaføren sin feil selv om det ikke er bevist. men hvis det var en jente, da står det fort heller, den stakars jenta kunne ikke gjøre noe da bilen plutselig kjøre av veien:P

 

er veldig ofte at bilen plutselig begynner å slenge av seg selv.. er det aldri at føreren er talentløs og ikke klarer å rette opp slengen? i tilegg er det jo veldig ofte gamle folk/jenter som kjører som du påpeker når denne bilen finner ut av at veien er glatt og vil leike litt av seg sjøl.

nuverende bilpark:

*Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td

*Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123*

*BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983*

*BMW 3.0csl motornord banebil - 1969*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var jo ikke en gamling i denne historien det reffereres til da.

Det var jo to. :)

Klart gammern i min alder skall få reininga hær. Han planla nokk ikke rundkastet men han var jo ansvarlig for den. Ingen som planlegger å bulke da?

Må nokk bare finne seg i å DELE reininga si med staten som alle oss andre uheldige.

 

Måtte kjøre forbi en lastebil som sto parkert like før en sving i Biri selv.

Endte med kollisjon med møtende bil på glatt føre. Lastebileieren var skyld til situasjonen. Men jeg som kjørte forbi var skyld i uhellet. Og endte opp med bota.

Råner kælte rum mei da je å Mantan va Tennåringer... nytt begrep på ungdom i dag? Ånei!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er veldig ofte at bilen plutselig begynner å slenge av seg selv..

 

Så rart at 90% av de som ferdes på veien ikke har biler som bare plutselig begynner å slenge av seg selv da :)

 

 

Eirik

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så rart at 90% av de som ferdes på veien ikke har biler som bare plutselig begynner å slenge av seg selv da :)

 

 

Eirik

 

 

Har vært borti 2 ganger at bilen har fått sleng av seg selv, på glatt føre.

 

1.gang, med min bestefar i en peugeot 306xrdt fra 94. Isklump i veien, traff bakdekket, bilen fikk sleng. Bestefar klarte å rette opp.

 

2.gang, jeg kjørte sjøl, min mercedes benz 250Diesel fra 95. Hump/hull i veien, merca fikk 90grader sleng. Klarte å rette opp sjøl.

 

Takk gud for at det ikke kom biler imot disse gangene, sier jeg!

 

Så det skal ikke mer til viktigper..! Helt uforskyldt. Jeg lå fartsgrensa, om ikke under. Bestefar holdt(så klart) 10 under grensa. 80sone begge gangene.

 

Har en annen historie, ang. fartstilpasning.

 

En kjøreskole elev var ute med sin kjørelærer, på vei til glattkjøring, på vinterstid. Det var svinglatt, og det var omstendigheter jeg ikke husker, som gjorde at di kjørte MAX 20km/t. Der framme, foran dem, var det noe som gjorde at de måtte bremse opp. De skle av veien, kjørte nedover en bakke, krasjet med trær å bråstoppet, likefør et vann/tjern.

 

Hva sa dere om fartsbegrensninger? :D

ALT kan skje på glatt føre, uansett fart..! HAV er en gylden regel, og håpe det går bra. Man vet aldri når uhellet er ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kjøreskole elev var ute med sin kjørelærer, på vei til glattkjøring, på vinterstid. Det var svinglatt, og det var omstendigheter jeg ikke husker, som gjorde at di kjørte MAX 20km/t. Der framme, foran dem, var det noe som gjorde at de måtte bremse opp. De skle av veien, kjørte nedover en bakke, krasjet med trær å bråstoppet, likefør et vann/tjern.

 

Hva sa dere om fartsbegrensninger? :D

ALT kan skje på glatt føre, uansett fart..! HAV er en gylden regel, og håpe det går bra. Man vet aldri når uhellet er ute.

 

Ut fra vegtrafikkloven skal man da med andre ord ikke kjøre bil, nettopp fordi det er så hinsides glatt. Klarer man ikke å holde bilen på veien har man per definisjon ikke kjørt etter forholdene.

 

Slik som loven er utformet burde man egentlig hatt en person til å gå foran bilen og sjekke forholdene, men siden det er praktisk umulig får man heller prøve å begrense risikoen så godt det går. Går det galt får man ta støyten, uansett om det er en isklump eller en person som ligger i veien.

__________________

2003 Audi A4 Avant

(x)1995 Mitsubishi Colt

(x)1978 Chevrolet G20 Beauville

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært borti 2 ganger at bilen har fått sleng av seg selv, på glatt føre.

 

1.gang, med min bestefar i en peugeot 306xrdt fra 94. Isklump i veien, traff bakdekket, bilen fikk sleng. Bestefar klarte å rette opp.

 

2.gang, jeg kjørte sjøl, min mercedes benz 250Diesel fra 95. Hump/hull i veien, merca fikk 90grader sleng. Klarte å rette opp sjøl.

 

Takk gud for at det ikke kom biler imot disse gangene, sier jeg!

 

Så det skal ikke mer til viktigper..! Helt uforskyldt. Jeg lå fartsgrensa, om ikke under. Bestefar holdt(så klart) 10 under grensa. 80sone begge gangene.

 

Viktigper? Har da aldri sagt at man ikke kan få slædd med mindre man kjører tulling. Men man kan ikke skylde på bilen i de situasjonene du beskriver, men veien :) Jeg er ikke det mennesket, men noen kunne sagt at dere sikkert kunne brukt øynene og vært obs på hull og isklumper.

 

 

Eirik

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører den aktuelle strekningen relativt ofte.

 

Er alltid obs på dårlige kjøreforhold når kombinasjonen tungt snøfall/mildvær er tilstede.

 

I forbindelse med kryssene til Breistrand og flyplassen virker det som om brøytebilen foretar noen merkelige manøvre der større eller mindre snøhauger kan ligge i kjørebanen i begge retninger et godt stykke unna kryssene.

Kombinert med dårlig brøyting/dype hjulspor er det fort gjordt å miste kontrollen selv langt under fartsgrensen.

Har selv fått et par overraskelser der man har kjørt inn i snøhauger som ikke skulle ha vært i kjørebanen, evt. at bakhjulene plutselig har dumpet nedi dype hjulspor mens forhjula er oppe på trygg grunn, da er det fort game over om man ikke er på vakt.

 

Min erfaring med onkel blå og rettsvesenet er også at de stadig oftere tyr til førerkortbeslag/bøter iflg. §3 om de er i tvil.

 

Denne 37-åringen burde ha skaffet seg en god advokat fra strarten av, det er lett å bli overkjørt av aktor dersom man forsøker å forsvare seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er ikke det mennesket, men noen kunne sagt at dere sikkert kunne brukt øynene og vært obs på hull og isklumper.

 

 

Eirik

 

 

Jeg glemte og legge til at det var bekmørkt ute, og snø, man ser veldig lite da.. Mye hvitt på veien, men hva som er hva er ikke det enkleste å se.

 

Klart man kan skylde på bilen, fjøring, retningsstabilitet, dekk, kjøreegenskaper osv osv. Mye å skylde på om man bare vil ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår