Gå til innhold

Bremseklosser og biltema's monteringssett

Ranger emnet


AutoSnuskus

Anbefalte innlegg

Lurer du på hvilke funksjon bremseklossene har? Monterinsettet er jo delene som er lurt å bytte sammen med bremseklossene når dem skal byttes. Noen nye skruer og clips til å låse fast klossene.

 

Men jeg blir skremt når du lurer på funksjonen på bremseklossene og monteringsettet som tilhører bremseklosser.

[V]2012 Skoda Octavia RS+, Race Blue Metalic

[x]2008 Toyota Auris 2,0 D4D TTE Edition, Night Sky Black

[x]1998 Nissan Skyline R34 GT-T, Sølv perle

[x]1993 Honda Civic HB Vti, Milano Rød

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen skruer. Det er en klips pr kloss.

 

Hei!

 

Det kommer ann på hvilken bil dette skal monteres på, og hvor omfattende monteringskittet er. Men JA det er lurt på bytte klips og annet div. Noen ganger så kan ting brekke/ gå i stykker under demontering. Men funksjonen er at dem låser klossene slik at dem ikke detter ut og holder seg på plass. Noen sett følger det med glideskinner til klossene. Dette gjør at du får nytt metall som klossene kan blir på.

Husk det er viktig å bruke keramikk pasta eller noe lignende når du monterer bremsene. Dette må være pasta (helst metall fri) som tåler HØY temperatur.

 

Siden du mener vi flisespikker så er ikke det så rart. Det finnes mange "bimober" som du kaller det her på denne kloden som faktisk ikke har så stor greie på bremser etc.

[V]2012 Skoda Octavia RS+, Race Blue Metalic

[x]2008 Toyota Auris 2,0 D4D TTE Edition, Night Sky Black

[x]1998 Nissan Skyline R34 GT-T, Sølv perle

[x]1993 Honda Civic HB Vti, Milano Rød

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg skifta bremseklosser før uten problem, greia nå er bare at de nå var uten denne klipsen ved demontering og jeg fatter ikke hvordan den skal sitte.. Sku nesten tru jeg hadde fått feil men har trippelsjekka katalogen..

 

Og det er fysisk umulig for klossen å dette av, den låses av calipern.

 

Denne klipsen er heller ikke noe klossen skal gli på da den skal sitte midt oppå på ett ell anna vis men der er det allerede en sånn fjærdings som klemmer klossen ned i skinnene sine.

 

Det jeg lurer på er om dette kan ha noen virkning for å forhinde at bremsene blir hengende på men jeg fatter ikke hvordan denne lille flisa av en klips kan ha noen virkning på de kreftene som er der.

VW CADDY 1.9 TDI 2007

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg skifta bremseklosser før uten problem, greia nå er bare at de nå var uten denne klipsen ved demontering og jeg fatter ikke hvordan den skal sitte.. Sku nesten tru jeg hadde fått feil men har trippelsjekka katalogen..

 

Og det er fysisk umulig for klossen å dette av, den låses av calipern.

 

Denne klipsen er heller ikke noe klossen skal gli på da den skal sitte midt oppå på ett ell anna vis men der er det allerede en sånn fjærdings som klemmer klossen ned i skinnene sine.

 

Det jeg lurer på er om dette kan ha noen virkning for å forhinde at bremsene blir hengende på men jeg fatter ikke hvordan denne lille flisa av en klips kan ha noen virkning på de kreftene som er der.

 

Hei, disse fjærene anbefales å skiftes hver gang grunnet varmepåkjenningene de utsettes for.

Hensikten med disse er å begrense vibrasjoner mellom caliper/bremsekloss. Vibrasjoner lager ulyd (hylelyd under bremsing).

 

Ingeniøren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, disse fjærene anbefales å skiftes hver gang grunnet varmepåkjenningene de utsettes for.

Hensikten med disse er å begrense vibrasjoner mellom caliper/bremsekloss. Vibrasjoner lager ulyd (hylelyd under bremsing).

 

Ingeniøren.

 

Takk, endelig noe litt oppklarende.

Jeg får pelle av en caliper igjen i morra og se om jeg finner ut hvordan de skal sitte.

VW CADDY 1.9 TDI 2007

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du trenger ikke å vite dette for å bytte klosser?

 

Vite hva? Som sagt er det monteringssettet jeg snakker om og de var ikke på noen av de 4 når jeg demonterte så at bilen har gått fint uten så kan det vel ikke være så jævla liv om og gjøre og derfor jeg startet denne tråden for og sjekke dette ut litt nærmere. Hvorfor trur du at jeg har kjøpt komplett med klosser til alle 4 med monteringssett??

Jeg har skifta før og da var det enkelt for jeg så hvordan de satt. Nå er det ny bil og jeg husker da for svingende ikke hva jeg gjorde for 5 år siden..

Trudde dette var ett forum for å få hjelp, ikke kritikk for å ikke vite.

 

Gi meg heller tips om hvor de skal sitte i stedet for å kverrulere på dette viset. Det er 2 klips pr hjul, om de skal sitte over klossen eller på tvers for klossen og gli på etc.. Jeg finner det faen ikke ut. Skal se på det i morra så ordner det seg sikkert. Pleier og gjøre det for livets glade gutter.. NEMLIG!

 

:ratatatat

VW CADDY 1.9 TDI 2007

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vite hva? Som sagt er det monteringssettet jeg snakker om og de var ikke på noen av de 4 når jeg demonterte så at bilen har gått fint uten så kan det vel ikke være så jævla liv om og gjøre og derfor jeg startet denne tråden for og sjekke dette ut litt nærmere. Hvorfor trur du at jeg har kjøpt komplett med klosser til alle 4 med monteringssett??

Jeg har skifta før og da var det enkelt for jeg så hvordan de satt. Nå er det ny bil og jeg husker da for svingende ikke hva jeg gjorde for 5 år siden..

Trudde dette var ett forum for å få hjelp, ikke kritikk for å ikke vite.

 

Gi meg heller tips om hvor de skal sitte i stedet for å kverrulere på dette viset. Det er 2 klips pr hjul, om de skal sitte over klossen eller på tvers for klossen og gli på etc.. Jeg finner det faen ikke ut. Skal se på det i morra så ordner det seg sikkert. Pleier og gjøre det for livets glade gutter.. NEMLIG!

 

:ratatatat

 

haynz bok? heter det ikke det?

 

men det systemet er jo helt forselig på alle biler, volvo har pinner å klipps, merce har bare bolter?

Vovlo For Life.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heinz er ketchup og tomatbønner. Haynes er verkstedboka.

Jeg må ha fått feil monteringssett foran, kan ikke skjønne annet. De likner på de i boka ( Haynes, ikke Heinz ) men der er det ikke ventilerte skiver og jeg har ventilerte så det er nok der problemet ligger. Litt merkelig da klossene er riktig og det er tilhørende monteringssett men men.. Det passer hvertfall ikke, da må jeg skjære av 3cm av diametern på skiva.

Får høre med Biltema, hvis ikke får jeg kjøre på uten foran. Bak var jo veldig greit.

VW CADDY 1.9 TDI 2007

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår