Gå til innhold

Kjøpt en bruktbil, manglende EU-kontroll

Ranger emnet


Straydog

Anbefalte innlegg

Heihei.

 

Skulle kjøpe en bil jeg skal bruke til og fra jobb, og fant derfor en billig sliter med 300-ognoe på telleren, i tilsynelatende grei stand. Ifølge annonsen var bilen EU-ok, betalt årsavgift og hadde ingen spesielle feil eller mangler.

 

Greit nok. Drar og ser på bilen, sjekker de vanlige tingene man bør sjekke på en 86-modell, og finner ut at bilen er i teknisk OK stand. Kjøper bilen, som jeg fikk prutet ned til 13000 kr. Tok ut penger i minibank, og fikk ikke ut mer enn 9800 kr, og ble enig med selger om å overføre de resterende 3000 kr til kontoen hans.

 

Kjører så hjem med bilen (26 mil), og stikker innom min bror for å vise frem nyervervelsen. Han legger fort merke til at bilen har blå oblater, noe jeg ikke hadde lagt merke til da jeg kjøpte bilen. Bilen var på EU-kontroll i mai i år, og hadde ikke blitt godkjent. Selgeren opplyste ikke om dette, og i ettertid har jeg snakket med selger og fått vite at bilen var på ny EU-kontroll den 7. november, der den visstnok var blitt godkjent. Papirene var sendt til Vegvesenet, men han hadde ikke mottatt oblater enda. Han sa videre at han regnet med jeg kunne hente oblatene på den lokale trafikkstasjonen, noe jeg egentlig tviler på, siden jeg har på følelsen av at Vegvesenet ikke tuller med slike ting, for å si det slik.

 

Planen min er å dra på trafikkstasjonen på mandag for å høre hva de sier. Om det viser seg at selger er full av dritt, og ikke har fått godkjent bilen, så tenkte jeg å holde tilbake de 3000 kronene, og vente med overføringen til bilen har røde oblater, med de eventuelle kostnadene det medfører for meg, for så å trekke fra kostnader og overføre restbeløpet til selgeren.

 

Da tror jeg at jeg skal ha forklart problemet greit nok. Jeg lurer litt på hva jeg bør gjøre i forbindelse med omregistreringen da, på grunn av dette. Selgeren sa at han ikke leverte salgsmeldingen før han hadde mottatt resten av pengene, og siden det var lørdagskveld og han var i besøk ville jeg nødig starte en krangel om det der og da. Om han slår seg vrang og nekter å samarbeide, så får han bare hente bilen (26 mil) og levere tilbake pengene han fikk. En annen ting er at vi ikke skrev kontrakt på kjøpet heller, noe jeg vet er veldig dumt, men slik ble det altså.

 

Så... Noen som har en viss peiling på hva jeg burde gjøre nå?

 

(Beklager om ting ikke henger sammen, jeg har drukket en betydelig mengde alkohol i kveld, så selv om jeg kanskje ikke setter bokstaver hulter til bulter, så er jeg ikke helt klar i toppen. Uklarheter får avklares på et senere tidspunkt, for nå skal jeg legge meg.)

 

Takker for svar. :)

1996 Volvo 850 T-5

1993 Volvo 240 GL

[x]1986 Volvo 745 GLE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 32
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

På vegvesenet sine sider står det at den var begjært avregistrert 02.07.08 pga ikke vist til ny kontroll, altså er det bare flaks at skiltene står på bilen enda. Når bilen er begjært avregistrert, kan man da som i mitt tilfelle, ta en kontroll 7.november, satse på at man ikke møter Onkel, og dra på trafikkstasjonen å hente ut nye oblater? Eller må man gjennom en papirmølle når den er begjært avreg.?

1996 Volvo 850 T-5

1993 Volvo 240 GL

[x]1986 Volvo 745 GLE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, daså...

 

Har vært å snakket med SVV, og de sier at i tillegg til begjæring om avskiltning pga manglende PKK, så er den også begjært avskiltet pga ikke betalt omregistreringsavgift på forrige eier (pr def, nåværende eier). Ringte også til kontrollstasjonen der bilen angivelig skulle vært EU-godkjent, og de sa at det ikke var registrert noen EU-kontroll på den datoen selger opplyste.

 

Selger har heller ikke tatt telefonen hittil i dag når jeg har prøvd å ringe, og jeg har heller ikke overført resten av pengene. Hvordan dette utarter seg, kan jo bli interessant... :D

1996 Volvo 850 T-5

1993 Volvo 240 GL

[x]1986 Volvo 745 GLE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst må du jo få orden i papirene. Slik det er nå kan jo faktisk selger anmelde deg for tyveri av bilen. Siden dere ikke har annen kontrakt og selger har salgsmelding.

 

Da må du få høre med selger, få tilbake pengene eller at du beholder de gjenstående og får salgsmelding.

"Who are you and why should I care?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er klar over det, ja. Har en halvveis utfylt salgsmelding med eierens underskrift i tillegg til kvittering på minibankuttaket, så om han anmelder meg for tyveri, så har vel jeg større sjanse for å bli trodd enn han har, i tillegg til at jeg har vitner på det.

 

Driver å prøver å få tak i mannen og kona hans, men ingen har svart hittil, så vi får bare vente og se...

1996 Volvo 850 T-5

1993 Volvo 240 GL

[x]1986 Volvo 745 GLE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe kvitering på et minibankutak kan være hva som helst det . har dere skrivd en hondskreven kontrakt ? der der står at den er eu godskjent . har han en salgsmelding med ditt navn på ? som kan slå tilbake . så har jo du sakt til hele norge at du skylder han penger , noe jeg regner med han har skrevet i en kontrakt og fått underskrift på ? her er det hva som kan dokumenteres som gjelder . ikke en bankutskrift . men har du ført penger rett over til han , så kan det brukes :) du hvet jo hva dere har skrivd og ikke . lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fullstendig lovlig å kjøpe en bil uten kontrakt. Ingen fare for å bli dømt for tyveri hvis man har rent mel i posen (som trådstarter). Det kreves bevis som fjerner enhver rimelig tvil for å bli dømt for det.

 

Trådstarter har fått seg en bil med 3000 kr i rabatt, men som ikke er EU-godkjent. Høres ikke ut som en urimelig deal for noen parter, sånn bedømt over internett.

Støtt opp om Harrypolitiet, si nei til Harry-biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er, som tidligere nevnt, ikke skrevet kontrakt på kjøpet, noe jeg angrer på nå.

 

anders mk1: Selger stolte på meg, noe han kanskje ikke hadde grunn til å gjøre, men jeg har da vitterlig en koselig og ærlig personlighet! :D

 

Nå har selger skrudd på telefonen, men han svarer ikke... Venter i spenning da. :op:

1996 Volvo 850 T-5

1993 Volvo 240 GL

[x]1986 Volvo 745 GLE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår