Gå til innhold

Gass-system på bilen

Ranger emnet


mazdak

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg vurderer å bygge om den ene bilen til gass. Men lurer på hvordan det blir i forhold til ytelse.. Vil ytelsen til en bil med svak motor bli mye svakere i forhold til en bil med sterk motor? Og omvendt?

 

Og det viktigste spørsmålet.. Hvor i Norge er det billigst å bygge om til gass? Er veldig lite interessert i å kjøre helt Polen etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde for noen år siden en granada som gikk på gass. Den hadde en bryter for å bytte mellom gass og bensindrift. jeg merket ikke stor forskjell på ytelsen. Litt var det kanskje, men det er det verdt når man ser på drivstoffutgiftene. Jeg husker desverre ikke hvilket firma som hadde gjort konverteringen, men jeg har sett mange her i norge som gjør dette nå. Tror ikke det er så veldig dyrt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde for noen år siden en granada som gikk på gass. Den hadde en bryter for å bytte mellom gass og bensindrift. jeg merket ikke stor forskjell på ytelsen. Litt var det kanskje, men det er det verdt når man ser på drivstoffutgiftene. Jeg husker desverre ikke hvilket firma som hadde gjort konverteringen, men jeg har sett mange her i norge som gjør dette nå. Tror ikke det er så veldig dyrt.

 

 

Det lønner seg økonomisk ja, det er jo hovedgrunnen til at jeg skal konvertere til gass. :) Men når det gjelder prisen er prisene litt stive i Norge. Sist gang jeg sjekket kostet det 24 000kr. Og det er en helt uaktuell pris.. Da vil det lønne seg å kjøre på bensin sånnsett..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om du ikke vil så er en langhelg til Polen eller Baltikum såapss lønnsomt at du bør ta turen. Fikk tilbud for ombygging av en 3liter Pajero, all nødvendige dokumenter på engelsk og 3 års garanti for ca 14000kr. Billigste i Norge var Gastech (?) som ville ha litt over 32000.

Nå handlet jeg dieselbil istedet så det ble ikke aktuelt. Men jeg har litt lyst på Jeep Cherokee så kanskje..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg satte opp et regnestykke på dette for noen år siden. Husker ikke detaljene i resultatet, men i hovedtrekk ble det at man skal kjøre VELDIG langt for å spare inn de 25000 det kosta å bygge om.

Da tok ikke jeg høyde for hva man eventuellt kan få ekstra for en gass drevet bil ved et eventuellt salg, men så lenge jeg ikke hadde tenkt å ha bilen i mer enn 3 år, og med årlig kjørelengde på ca 25000km, var jeg langt unna at det skulle lønne seg. Uten å være for sikker på det, mener jeg at jeg måtte kjøre rundt 60000 i året for at det skulle lønne seg. Det var vel med noe lavere bensinpriser enn nå, og med en bil som gikk på ca 0.7l bensin. Husker ikke hva de regna med bilen kom til å bruke på mila med gass, eller hva gassen koster, men uaktuellt var det ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sørg for å få gjort dette før første april 2009, hvis man skal benytte polakkløsninger eller lignende. Da ihverksetter Statens Vegvesen et regelverk som setter strengere miljø- og sikkerhetskrav.

 

Kjøretøy det ikke er bestilt time for godkjenning til innen 1. april 2009 vil bli vurdert etter det nye regelverket. Da kan det stilles krav til at gassanlegget er typegodkjent for det enkelte kjøretøyet og at installeringen er gjort etter en typegodkjent installasjonsmal. Hvis kjøretøyet ikke kan godkjennes, vil bileieren måtte sette det tilbake i original stand.

Støtt opp om Harrypolitiet, si nei til Harry-biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår