Gå til innhold

Modellforskjeller AX


aavar

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har en gammel AX som det er noe seriøst galt med bakstillinga på (verksted mente det kom til å koste minst 8k for å fikse det). Og derfor bestemte jeg meg for å finne en tilsvarende delebil og skru av hele bakstillinga fra denne.

Nå har jeg funnet en delebil (ikke hentet den enda) og har derfor noen spørsmål.

 

Bilen min er en 3d 1994-mod, mens delebilen er en 5d 1991-mod.

Kan noen bekrefte/avkrefte at bakstillinga er identisk eller hvertfall passer mellom disse bilene?

Eventuelt hvordan jeg kan finne det ut?

 

Jeg prøvde å ringe citroen. De ville ha regnummer på begge bilene for å sjekke forskjellene, men jeg har ikke regnummer på delebilen fordi selgeren ikke kommer hjem før i neste uke.

 

Noen som kan hjelpe meg?

 

Aavar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På søstermodellen Peugeot 106 var det et skifte rundt 1993 der de før hadde 10mm innfestingsbolter mot karosseriet og de etter hadde 12mm.

 

Dersom det viser seg at bilen din har 12mm og delebilen har 10mm må du skifte innfestingsforingene i bakstillingen til den nye typen for at det skal passe. De koster ikke stort og jobben er enkel.

 

Ellers er det en del forskjeller på bremesystemer og dimensjoner på torsjonsstaver(fjærer) og om det er krengingsstabilisator eller ikke.

 

Dersom du har tenkt å ha bilen en stund bør du demontere den nye bakstillingen og skifte simmeringer og nålelager. På den gamle har det nok oppstått vannintrenging i nålelageret på den ene(mest vanlig) eller på begge sider. Da blir det enten for mye slakk eller så ruster det fast.

Dersom lagertappene på den nye er i god forfatning er det desverre bare et tidsspørsmål før det oppstår vanninntrenging. Du kjøper deg selv noen år ved å overhale.

Slitedelene til å overhale koster ca 1000kr.

 

Jeg har totalt hatt tre AX gt og kjører nå en 106Rallye 16v(teknisk nesten identisk med AX) og liker disse bilene veldig godt selv om de har et par svake punkt. Morsomme og letskrudde biler ;)

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker :)

Vet du om det står noe om disse slitedelene i Haynesmanualen?

Eller hva det heter på engelsk eventuelt...

Hva skjer forresten hvis de ikke blir skiftet? Slark? Er det farlig å kjøre med?

Jeg spør fordi jeg i utgangspunktet liker å ha ting i orden, men jeg er usikker på hvor mye arbeid jeg skal legge i det. Kan jeg forresten se hvordan det ligger an med de delene som er der fra før?

 

Jeg spør litt ekstra på forhånd fordi jeg ikke har hentet delebilen enda. Henter den i morgen.

 

Aavar

 

PS: Hva ligger disse GTI- og Rallyebilene på? Kunne egentlig tenkt meg en slik. Kule biler :)

 

EDIT:

Jeg har nå vært å henta en delebil som jeg skal ta bakstillinga av. Håper dette går rimelig smertefritt... :P

 

Uansett, jeg fikk med ett sett med AX GTI-felger. Tror de er 14".

Er det noen som vet om disse passer på min orginale 94 1.1l AX?

 

Aavar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bakstillingen er av en eller annen merkelig grunn ikke dekket av Hynesmanualen. Men det er bortimot selvforklarende.

Få en utskrift fra delefilmen fra Citroen.

 

Jeg har selv kjør en slik bakstilling såpass ned at jeg merke det tydelig på kjøreegenskapene. Det blir slark og i verste fall kan nok bakstillingen falle fra hverandre.

 

106GTI og Rallye variererkraftig i pris. De billigste går for ca 20000kr og de dyreste oppunder 80000kr. I det vanlige markedet er de ikke verdt stort men det finnes en liten gjeng entusiaster som er villig til å gi en del ekstra for en bra en.

 

Til nå har du sikkert oppdaget at AX GTI felger ikke passer på en AX 1,1. AX GTI er den eneste AXen med fire hjulbolter. Felgene passer bra på firebolters 106 og Saxo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det ikke gti-felger jeg har fått. For boltsirkelen stemmer(3bolt). men uansett, jeg har fått av bakstillinga, men jeg får ikke av bremsetromlene om det smeller. På høyre side står sentermutteren bom fast selv med muttertrekker.

På venstre siden har jeg fått av mutteren og låseringen, og tromla er helt lealaus, men det virker som den henger på ett eller annet(bremsebånda?).

Noen som har peiling på hva jeg kan gjøre?

 

Aavar

 

ps: jeg har kappet både bremserør og wire, så den henger ikke på det.

 

Edit: Det ser ut til at det med bremsene ordner seg. Svigerfaren min lager spesialverktøy :)

 

Ellers så kan man se bilder av felgene og delebilen her:

http://picasaweb.google.com/aavarm/BilNovember2008#

Er det forresten noen som vet hvor jeg kan få tak i kapsler/lokk til de felgene.

Og hvilke bolter jeg må ha? Og også hvor jeg får tak i slikt?

 

Aavar

Edit2: er nållager det samme som hjullager? altså det som sitter i selve trommelen? og hvor ligger simmerringen?

Kan jeg forresten bruke alle deler av Peugot 106, eller må jeg ha en spesiell modell eller årsmodell?

 

Aavar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De felgene var vanlige på AXgt blant annet. Kapslene er nok vanskelige å få tak i nye. Jeg ville ha prøvd engelsk eller fransk ebay(ebay.co.uk/ebay.fr)

 

Jeg tror en bruker standard bolter til de felgene men jeg er ikke sikker. Sjekk i delekatalogen jeg har linket til under.

 

Det er nok dype slitemerker inne i tromlene som bremsebåndene henger på. Det er mulig å komme til selvstrammerne til båndene gjennom boltehullene slik at de slakkes. Det er beskrevet i Hynes manualen. Den bør du skaffe deg uanset.

 

Nålelagrene er de som er i opplagringen til armen.

Både Peugeot og Citroen har online delekataloger med gode tegninger. Du får tilgang ved å registrere deg

http://service.citroen.com/

http://public.servicebox.peugeot.com/

 

Skift språk oppe til høyre så blir det lettere å forstå.

 

Deler til motor, drivverk og hjuloppheng går om hverandre på AX/106/Saxo men det er variasjoner avhengig avårsmodell og versjon.

Nålelagrene og simmeringene til bakstillingene var uforandret fra 1986 til 2004.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare si at du er faenmeg et orakel. Skulle hatt deg med på dette her :P

Men uansett, jeg håper ikke du har noe imot at jeg fortsetter å spørre om forskjellige ting?

Når det gjelder delekatalogen så sliter jeg med å finne fram, men jeg må vel bare sitte å trykke litt.

Men en ting, hvordan vet jeg om de forksjellige delene passer til min bil? Kan jeg eventuelt søke et sted på rammenummer, serienummer eller registreringsnummer?

Når jeg var inne på ebay å sjekka så fant jeg mye bremsedeler som jeg trenger (tromler, klosser, skiver og bånd), men jeg slet med å finne ut om de faktisk passet til min bil. Finnes det flere typer?

 

Haynesmanualen har jeg selvsagt :)

Bremsene fikk jeg til slutt av med spesiallaget terseverktøy. Og jeg tviler på at jeg hadde fått det av uten, for her var det mye rust ;) Skal se om jeg får høytrykksspylt hele bakstillinga i morgen (kanskje også sandblåsing hvis jeg får det til).

 

Aavar

 

PS: Beklager hvis det ble rotete, men jeg tror du/dere skjønner :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Lenge siden jeg var inne her men jeg håper du har fått hjelp andre steder.

Disse bilene er greie å få oversikt på. Jeg har hatt AX og 106 i seks år nå og har jobbet en del med dem. En del prosjekter, både i garasjen og i hodet har krevd lit research.

 

På citroen sin online katalog legger du inn rammenummeret på bilen din. Da vil du få opp de riktige delene. Bruk evt delekatalogen for å skekke spesifikasjoner før du handler fra ebay, Biltema osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Hei igjen!

Nå har jeg fått bilen opp å gå skikkelig!

Har fått skiftet bakramma med en som fungerer, og fått på nye bremser.

Nå gjenstår bare nye høyttalere, setetrekk, og ny frontrute.

Noen som vet hvordan det er med å få frontruta på delkasko? Er det pinlig nøye med at det må være steinsprut?

 

Og er det mulig å montere tweeters her, eller er det masse ledninger og sånnt bak der (tenker å borre hull)?: 2009-01-28_0543_speakers.png

 

Ellers så ligger det bilder fra prosessen her: http://picasaweb.google.com/aavarm/BilNovember2008OgJanuar2009

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår