Gå til innhold

Bilen drar enten mot venstre eller høyre på høy fart

Ranger emnet


vwpassat_tdi

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har en Passat 99 modell. Ganske ofte drar bilen mot enten høyre eller venstre side ved høy fart, f.eks på motorveien med 120Km/t. VELDIG ubehaglig å kjøre. Dette skjedde etter at bilen var inne på verksted for dette:

 

Følgende er gjort med bilen:

1. byttet HELE forstillingssettet(alle delene i forstillingen. Meyle)

2. Byttet begge foringene i bakstilling(meget dyre foringer, delene kostet over 1000kr pr stk)

3. 4 hjulskontroll er utført.

 

Jeg har nettopp byttet till piggfrie Nokian Hakka RSI vinter dekk som er avbalansert! Men feilen har vært tilstede med sommerdekk også, så det er nok ingenting med dekkene å gjøre..

 

 

Hva kan være feil?

 

Takker alle på forhånd!

VW Passat 1.9Tdi, 1999, sedan, 110hester. Bil med mange feil. Ruller såvidt!

Har noen VAG deler til salgs, nytt og brukt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du burde først og fremst gått tilbake til verkstedet for å høre om de kan ha gjordt noe feil, for slik skal det da ikke være... Balansering har svært lite med dette å gjøre, men dersom dekka er breie så kan jo bilen spore, men det er selvsagt noe annet enn generelt dragning til en side... du kjenner hvis bilen sporer... :)

 

Understellet er laga sånn at dersom bilen har fart så sentrerer hjula seg selv, for bilen vil rett frem, så selv om det er feil på hjulstilling så vil bilen gå frem, men med betydelig slitasje på den ene siden av dekka. Bilen kan også spore om feilen er stor. Noe annet er det vel kanskje om hjula står stilt feil i retning for mye utover... vet ikke...

 

Men dette hørtes ikke ut som en dekkfeil. Ta en tur til verkstedet og spør om de kan hjelpe deg til å finne utav det. Er de av den tøffe typen, så ikke gi deg... Bilen var ikke slik før, og når bilen ikke er skikkelig reparert, så er det merkelig å forstå at de ikke skal måtte rette opp i dette...

Peugeot 406 2000 Stasjonsvogn - Nåværende privatbil

Ford Transit Connect med Securitas Styling - Nåværende arbeidsbil

Toyota Carina 2 1986 - Solgt

Volkswagen Golf 1 1982 - Vraket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta en ny 4hjulskontroll og legg på litt ekstra spissing om det er mulig, det skal kunne hjelpe!

Forutsetter at det ikke er slakke i noe da, f.eks endeledd osv.

Kan være hellninger/vinkling på veien som gjør det også da, men siden det er motorvei, regner jeg med at den er noe plan.

 

mitt tips, ny justering med mer spissing! hjula kan greit stå litt mer sånn(her er det snakk om veldig få minutter mer spissing) -> / \

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt et lignende problem på min Forester.Jeg skulle sjekke hjullagerene forran og der fant jeg feilen...Sentermutteren som holder spindelen og bremseskiva på plass hadde løsnet som igjen gjorde at hjulet dro dit det ville på ujevn vei.

 

Jekk opp bilen og ta tak i hjulet,og jokk det inn og ut for å se om det er slakk der.Ta så av senterkoppen på felgen din og stram til.

 

Jeg sier ikke at dette ER problemet men du kan jo sjekke..Lykke til og håper du finner ut av det.

Nothing evolves without the Evolution.

2000 EVO VI T.M.E

x 2000BMW 330CI

X 1999 Forhøster STI

X 1998 EVO V RS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leverte bilen inn til sjekk idag på samme verksted, som jeg har et veldig godt forhold til :)

 

De sier at alt ser bra ut, men at det kan være tannstanga som er problemet....

Kjørte nettopp Oslo-Torp t/r, samme irriterende draginga ventre/høyre!!

 

Vet ikke hvordan jeg skal få frem videre nå.....

 

Takker ALLE for svarene!!!

VW Passat 1.9Tdi, 1999, sedan, 110hester. Bil med mange feil. Ruller såvidt!

Har noen VAG deler til salgs, nytt og brukt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tannstanga som plutselig er problemet etter du har hatt den på verksted? Hørtes i grunnen merkelig ut at den feilen skulle komme av seg selv etter du har bytta alt det du har gjort...

 

Men verkstedet er sikkert ikke vrange i viljen, men det kan jo faktisk være det er smart å ta en mekaniker med på kjøreturen så de kan se hva som er problemet egenhendigt. Eventuelt kan du prøve å sette på noen andre dekk som du kanskje har liggendes. Kan jo være et problem med et av dekka uten det er veldig sansynlig...

 

For oss andre som ikke har det gode forholdet til verkstedet ditt høres det jo litt merkelig ut at feilen skal ha kommet av seg selv etter arbeidet på understellet er gjordt... det ser du jo :)...

 

lykke til da...

Peugeot 406 2000 Stasjonsvogn - Nåværende privatbil

Ford Transit Connect med Securitas Styling - Nåværende arbeidsbil

Toyota Carina 2 1986 - Solgt

Volkswagen Golf 1 1982 - Vraket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg skjønner det godt. Men jeg lurer på om ikke feilen kan ha vært tilstede før, men pga at mye foringer og etc var dårlig i forstillingen at jeg ikke merket dette her før hele forstillingen ble byttet og denne feilen kom tydligere frem kanskje?

 

Også en annen ting: Vinterdekkene på 15" hadde HELT feil lufttrykk på rundt 2,6bar. Justerte idag til 2.2 på alle. Men rart at ik verkstedet sjekket dette FØRST.

En annen ting jeg la merke til idag var klikk lyd som kommer når rattet skal svinges til høyre eller ventre fra midt(rett frem) posisjon. Det er noe med rattet eller tannstang etc.

 

 

 

 

Tannstanga som plutselig er problemet etter du har hatt den på verksted? Hørtes i grunnen merkelig ut at den feilen skulle komme av seg selv etter du har bytta alt det du har gjort...

 

Men verkstedet er sikkert ikke vrange i viljen, men det kan jo faktisk være det er smart å ta en mekaniker med på kjøreturen så de kan se hva som er problemet egenhendigt. Eventuelt kan du prøve å sette på noen andre dekk som du kanskje har liggendes. Kan jo være et problem med et av dekka uten det er veldig sansynlig...

 

TAKKNEMLIG for svaret ditt og andres!!

 

 

For oss andre som ikke har det gode forholdet til verkstedet ditt høres det jo litt merkelig ut at feilen skal ha kommet av seg selv etter arbeidet på understellet er gjordt... det ser du jo :)...

 

lykke til da...

VW Passat 1.9Tdi, 1999, sedan, 110hester. Bil med mange feil. Ruller såvidt!

Har noen VAG deler til salgs, nytt og brukt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, enig, men ik fra 2.2 til 2.6. Jeg velger heller 2.3 maks 2.4 når bilen er lett, ellers 2.5-2.6 ved full bil :)

 

Vedr lyden: Lyden kommer helt klart fra rattet, eller rett bak/under rattet. Det er jeg helt sikker på, så må vel skrue litt og sjekke da?

VW Passat 1.9Tdi, 1999, sedan, 110hester. Bil med mange feil. Ruller såvidt!

Har noen VAG deler til salgs, nytt og brukt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår