Gå til innhold

1983 Mazda 323 1.3 Kombi starter ikke

Ranger emnet


Sozinho

Anbefalte innlegg

Heisan

 

Min lillesøster bor i Australia og er hjemme noen måneder i året, og da har hun en 1983 modell Mazda 323 1.3 Kombi som hun bruker da hun er hjemme... Bilen er litt i bruk ellers i året oxo som reserve bil hjemme hos mine foreldre så den står ikke rolig hele året.

 

Problemet er at da hun kom hjem forrige uke, og skulle ut og kjøre døde den plutselig, den bare stoppet. Hun fikk parkert og ringt etter meg. Men jeg må si jeg står litt rådløs her...

 

Starteren drar rundt når jeg kinner på nøkkelen, men den tenner ikke. Det er ikke gnist på pluggene, og heller ikke rett fra coil mot gods. Har forsøkt med en annen coil.

 

Jeg har store tanker om ny tenningsmodul, så jeg har åpnet fordeler og funnet hvor den sitter, innenfor rotoren eller noe der, men det er så langt jeg kommer. Jeg får rett og slett ikke demontert mer, det sitter som sveiset fast...

 

Noen som har byttet tenningsmodul på denne noen gang ?

 

Vurderer eventuellt å bytte hele fordeleren, har sett disse hos huggere for 600-800 kroner...

 

Noen som vil hjelpe min lillesøster litt her ??

 

På forhånd takk ! :)

 

Edit: Fortgjortåtrykkefeilpåtastene :)

- 1987 Audi 80

 

x 1992 Mazda 323 (Påkjørt i rundkjøringa av en Toyota Hilux)

x 1985 Ford Sierra

x 1976 Ford Granada

x 1985 Honda Civic

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, har målt at coil får strøm, og at det er strøm til fordeleren, er ikke 100% sikker på jordinga til fordeleren, men den jordes vel via motor blokka ?

 

Tror det frister litt å bytte hele fordeleren jeg...

- 1987 Audi 80

 

x 1992 Mazda 323 (Påkjørt i rundkjøringa av en Toyota Hilux)

x 1985 Ford Sierra

x 1976 Ford Granada

x 1985 Honda Civic

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett de fra 600-800 på huggerier...

 

Noen som har erfaring i å bytte slikt ? Man skal passe på hvordan den gamle satt når man setter i ny pga tenninga sant ?

- 1987 Audi 80

 

x 1992 Mazda 323 (Påkjørt i rundkjøringa av en Toyota Hilux)

x 1985 Ford Sierra

x 1976 Ford Granada

x 1985 Honda Civic

Lenke til kommentar
Del på andre sider

må vel som regel stille tenninga med tenningslampe når du har hatt den ut uansett.. men du får den til å starte hvis du setter den sånn noenlunde.. tar jo 2 min å stille tenninga, hvis du bare veit hvor merkene du skal stille inn etter, er.

Jeg har mange biler, men de forbanna signaturreglene forhindrer meg å skrive dem ned!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår