Gå til innhold

Strømtyv i VW Passat

Ranger emnet


Sir.Hansen

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Sliter med en strømtyv i bilen. Har dratt ut alle sikringene og releene men det ligger enda spenning ifra batteriet til jord. Koplet så av hjernen og da forsvant spenningen til jord. Er dette riktig? Skal det ligge 12V fram til hjernen når bilen ikke går? Erd det en mulighet for at hjernen er kortsluttet?

 

Håper på snarlige svar!

 

Mvh

Marius

Sprit har aldrig løst noen problemer...men det har faen meg ikke melk gjort heller!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du snakker om strøm og spenning side om side her. Du skulle hatt orden i uttrykkene dine for å få frem problemet ditt på en bedre måte...

 

Spenning = Volt - f.eks. ca 12V som det er i bilen.

Strøm = Ampere - eller bare Amp.

 

Måler du med et multimeter spenning ved en komponent så er det helt normalt. Trenger ikke være kortslutning. Da hadde det ryke en eller annen sikring eller så hadde du fått brann i ledningene eller så hadde bilen ikke virka. Så alle steder der + polen på batteriet har en forbindelse til vil det være mulig å måle spenning dersom komponenten også er tilknyttet jord.

 

Når det gjelder strøm, så kan dette ikke måles på samme måte som spenning. Spenning måler du i parallell, dvs du putter den røde pinnen på pluss og den sorte pinnen på jord.

 

Når du skal måle strømforbruk så må du koble i serie. For å si det enkelt så først og fremst skal du nå kun forholde deg til den positive lederen. Alt skal være koblet til. Så mellom komponenten du misstenker som strømtyv, se for deg at du et sted her i mellom kutter ledningen og setter den sorte pinnen i den ene lederen og den røde i den andre. Du setter på en måte faktisk bare multimeteret inn som en del av sløyfen. Multimeteret skal da kobles om også. Den sorte står på samme sted som alltid - denne heter com - eller common (felles). Og den røde skal settes til amp.

 

Nå får du opp en verdi i multimeteret, og det er hvor mye strøm som går gjennom multimeteret på vei til komponenten.

 

Selvsagt så skal du ikke kutte noen kabler om det ikke er ytterst nødvendig, men heller koble fra en plugg og måle mellom pluggen og komponenten du vil sjekke. Men av og til må du kutte ledninger, så pass på å sjøt bra etterpå. Det beste er å lodde og ha krympestrømpe på da.

 

Ver også oppmerksom på at ting som f.eks. kupevifte (dersom den er styrt av effektmotstander som regel trekker opp mot 30A i oppstart, og dette klarer ofte ikke et normalt multimeter måle. Så dersom du måler en kurs som viften eller startmotoren er på (eller radiator vifta for den saks skyld) så ikke mål når en av disse er aktiverte. Du vil ikke ødelegge multimeteret, de fleste har automatisk sikring mot overbelastning, du vil bare ikke få en verdi. Jeg har satt fyr på et multimeter en gang - eller svidd noen komponenter oppi det da det stod feil instilt og jeg stakk det inn i stikk kontakten i veggen. Dette lukta ikke godt etterpå, men dette var et billig analogt som var kjøpt som en julegave til meg da jeg var ung. OG det er noen år siden, så om du har kjøpt et multimeter hos clas ohlson/biltema eller bedre så skal du ikke bekjymre deg for noe som helst sånn... OK, du klarer sikkert å svi om du setter høyspent i det, men det skal du jo ikke gjøre... bare hold deg unna tenningen :D

 

Hva er det som gjør at du tror du har en strømtyv? Dersom du sliter med utlading av batteriet, kan det godt være batteriet som må byttes grunnet det er utslitt, og etter erfaring fra service verksted så er det denne årstida folk på alvor får problemer med dårlige batteri. Kulden gir siste støt, og det må enten forsøkes lades opp igjen gjennom noen dager med en VELDIG finslig ladning eller kastes og sette i nytt. Batteriet kan kanskje reddes som sagt, men nytt batteri fra biltema er mer en godt nok for å si det sånn, og de er billige også!

 

lykke til da... forklar gjerne mer om problemene dine, nå når du har forstått forkjelen på strøm og spenning. :) hehe

Peugeot 406 2000 Stasjonsvogn - Nåværende privatbil

Ford Transit Connect med Securitas Styling - Nåværende arbeidsbil

Toyota Carina 2 1986 - Solgt

Volkswagen Golf 1 1982 - Vraket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe..

Vart jo nesten sliten av å lese alt det der!! ;)

 

Jeg gjorde slik som du har sagt men forklarte det kanskje litt dårlig. Det jeg lurte på er om det skal være 12 Volt til hjernen selv om bilen er av? er det noe "keep alive" der?

 

Målte så strømtrekket imellom +pol batteri og +på kabelen, dette trekket var litt over 1 amp. Skjønner at det skal være litt trekk for å holde klokke og eventuelt hjernen i gang, men det skal vel ikke trekke 1 amp men heller noe i milliamp området?

Dette er jo en 90 modell med monojet, så spørsmålet er, skal hjernen trekke strøm (A) når bilen er av?

 

Batteriet er "fette nytt" 2 mnd gammelt.

 

Hadde et håp om at det var dynamoen som fucka det til, men koplet denne ifra samt startmotoren og strømtrekket var like mye...

 

Har funnet mange strømtyver oppigjennom tidene, men denna jævelen var vanskelig og vrien! ;)

Sprit har aldrig løst noen problemer...men det har faen meg ikke melk gjort heller!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1A er altfor mykje. Du har koblet ifra alle sikringer og har fremdeles like mykje strømtrekk? (ingen som du har gløymt?) Er det eit lys som lyser? (f.eks. i panseret) Har ikkje peiling på hjerne, men det kan jo væra feil på den. (er det andre ting på den kretsen?)

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt av sikringer og relee er tatt ut, men alikavel trekkes det 1Amp når hjernen er koplet til. Tracet ledningen med strømtrekket til hjernen fra batteriet. Lurer bare på om det går ut av hjernen også?? Skal få tak i en annen hjerne til helga så får vi se ka som skjer ;)

 

"J mæi styrke" som vi sei her oppe når ting går traurig!

Sprit har aldrig løst noen problemer...men det har faen meg ikke melk gjort heller!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke enig i at 1 amp er aaalt for mye... 1 amp i 12 volt er jo 12W, si at hjernen din kanskje trekker litt strøm for vedlikehold... 50mA kanskje, ikke mer. Dersom den er kortsluttet så hadde den tatt mye mer enn 1A uansett.

 

Radioen har noen lys som kanskje står på og den trekker dessuten strøm for å holde minnet i live - ca 300 mA kanskje. Flere andre ting i bilen trenger strøm. Dette sammen med kanskje litt svinn som vi ikke finner utav - så utgjør ikke 12W for mye. Batteriet er kanskje 70-80 Ah...? Da vil bilen kunne stå i 70-80 timer uten noen som helst lading før det er tomt. Så om bilen din trekker 1A i strømtap ut i ledningsnettet og komponenter, og likevel er tomt dagen etterpå, ja da er det noe galt et annet sted. Er vel kanskje en varierende feil også, og da er det jo bortimot umulig å finne utav med mindre du treffer en gang feilen er der... Batteriet skal også ha godt tilskrudde kabelsko på polene, hvis ikke kan det gå utover kvaliteten. Og en enkel feil kan også kortslutte et batteri. Så si du har hatt et problem som har vært røfft for batteriet, så kan det godt være ødelagt etter 2 måneder, men dette er ikke så sansynlig da...

 

Det jeg med stor sikkerhet er at hjernen skal ha spenning, da den lagrer feilkoder osv, og med mindre den har et "holding" batteri eller bruker flash teknologi eller lignendes så må den ha litt strøm for å lagre det den skal lage.

 

En viss feilstrøm er tillatt i design av elektroniske og elektriske apparater, og det er helt normalt at det lekker litt strøm i bilen selv om alt er av.

Peugeot 406 2000 Stasjonsvogn - Nåværende privatbil

Ford Transit Connect med Securitas Styling - Nåværende arbeidsbil

Toyota Carina 2 1986 - Solgt

Volkswagen Golf 1 1982 - Vraket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå skal jeg ikke si noe helt sikkert... er ikke elektriker eller noe i den duren, kan bare litt mer enn menigmann om dette... men nå ble jeg usikker. Er det ikke sånn at når det flyter en strøm i nettet, så vil du da også finne den igjen mellom -polen og kabelen? Den må jo gå i sirkulasjon fra + til jord? Eller er det ikke så enkelt? :) Hvorfor er det noe galt slik du sier Mondeo? Spør ikke for å slå i hjel argument her, men for jeg ble usikker selv nå... :)

Peugeot 406 2000 Stasjonsvogn - Nåværende privatbil

Ford Transit Connect med Securitas Styling - Nåværende arbeidsbil

Toyota Carina 2 1986 - Solgt

Volkswagen Golf 1 1982 - Vraket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår