Gå til innhold

Utslitte sommerdekk etter 15.000km

Ranger emnet


touran

Anbefalte innlegg

Jaja, fikk meg et sjokk da jeg bytta om til vinterdekk i høst. Dekkene på venstre side er helt utslitt. Kjørebanen er helt fin, men innsiden er helt blankslitt.

Fikk foretatt en firehjulskontroll på service og Møller kunne bekrefte at venstre side var feil-stilt. Det dekkes på garanti.

 

Tilbud fra dem: 50% avslag på 2 nye sommerdekk - dvs 2.300,-. (dekkdim: 225/45-17)

 

Jeg synes det var et usselt tilbud siden jeg får en ekstrautgift på min nye 2008-modell pga feil fra fabrikken. I tillegg vil jeg med deres løsning bli nødt til å kjøre med forskjellige dekkmerker på venstre og høyre side. (Bil ble levert med bråke-Bridgestone som er retningsbestemt)

50% avslag er uansett noe de kommer til å tjene på siden prisene inn til dem er noe helt annet.

 

Jeg har god tid på denne saken og lurer på om noen har noen meninger om hva jeg har rett på i dette tilfellet.

Har ikke gått over vinterdekkene enda, men regner med at jeg ser forskjell på venstre og høyre forhjul...

Endret av touran
Lenke til kommentar
Del på andre sider

fikk en ny caddy på jobb i juli, på den var begge forhjula utslitt på innsiden etter litt over 10000. også feil fra fabrikk.

Ikke jeg som ordner med leasingen og har kontakt med leverandøren, men mener vi kjøpte dekk selv ja. Men tror vi fikk lysbøyle uten å betale eller no som kompensasjon. Forferdelig dårlig greier at nye biler blire levert med feil spissing

Lenke til kommentar
Del på andre sider

helt vanlig praksis det der. du må jo huske att du har kjørt 15 000km, som vil slite litt dekk uansett. vist det kreves nye dekk gratis så ville du jo hatt gratis dekk i 15 000km, kan jo spørre om det er rimelig i grunn??

 

Javel, da mener du vel at dersom clutchen ryker så må en betale for ny olje siden den også er brukt?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg forstod deg rett, så fikk du altså levert ny bil med feil spissing/hjulstillig på venstre side. Her syns jeg forhandleren burde ta alt på sin kappe ettersom det er demmes egen tabbe. Men siden de kanskje vil påstå du kunne ha lagt merke til dette selv tidligere, så syns hvertfall at du burde få dekket 4 dekk med 50% rabatt. Da du har fått levert dekk med rulleretning. Men skjønner godt om du vil ha problemet løst gratis 100%, så anbefaler deg å ta kanskje kontakt med forbrukerforbundet el hva det heter nå...?!?

( )- 00´ Seat Toledo Sport.

(X)- 87´ Volkswagen Golf.

(X)- 97´ Seat Cordoba Se.

(X)- 88´ Bmw (e30) 320i.

(X)- 03´ Motorhispania RX. (X)- 97´ Honda sfx. Hihi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...

Bare for å nevne det, har ikke kjennskap til dette på VAG, men 3 andre merker, når det blir tatt teknisk klargjøring før levering skal bilens hjulstilling sjekkes, noen skal ha hjulstillingskontroll, andre bare sjekk av spissing.

Regner med VAG har lignende og om spissinga var feil er det forhandlerens feil, ikke fabrikanten, med mindre de har gitt ut feil data. Altså det er ikke fabrikantens ansvar, men forhndleren.

 

Bra det ordna seg for deg

 

En del japsebiler blir levert med noen toyo-dekk som er så dårlige at det er utslitt etter 15 000

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å nevne det, har ikke kjennskap til dette på VAG, men 3 andre merker, når det blir tatt teknisk klargjøring før levering skal bilens hjulstilling sjekkes, noen skal ha hjulstillingskontroll, andre bare sjekk av spissing.

Regner med VAG har lignende og om spissinga var feil er det forhandlerens feil, ikke fabrikanten, med mindre de har gitt ut feil data. Altså det er ikke fabrikantens ansvar, men forhndleren.

 

Bra det ordna seg for deg

 

En del japsebiler blir levert med noen toyo-dekk som er så dårlige at det er utslitt etter 15 000

 

ta 4 hjulsmåling uten at bilens fjæring har fått satt seg blir vell ikke helt riktig heller,forøvrig står det ingen ting i vags klargjøringsskjema at spissing/ hjulstillings verdier skal sjekkes.

det som ofte er med hjulstillinga på nyere vag er at de kjører med veldig negativ camber bak,dette har med kjøreegenskaper og gjøre og naturligvis vill dette gå på bekostning av dekkslitasje,selvgølgelig kan noen være utforbi på målene,de bilene jeg har utført kontroll på har vært innforbi tolleransene men kan slite dekk for det om.har pleid å legge camber så langt over på tolleransene mot null som mulig,for en vanlig familiefar i gata merker en ikke det på kjøreegenskapene og dekkslitasjen blir borte.

slike saker er alltid vanskelig mot kunde mtp nye dekk,her har det litt å si hvor langt en har kjørt før det oppdages,jo tidligere en kan ta tak i det jo bedre,spesiselt med tanke på longlife service intervall på 30.000 så kan en kjøre ganske lenge før dette evnt oppdages på service.

så er jo greit om eieren tar en kikk på dekka av og til:)

Quattro driftsquad!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...
Bare for å nevne det, har ikke kjennskap til dette på VAG, men 3 andre merker, når det blir tatt teknisk klargjøring før levering skal bilens hjulstilling sjekkes, noen skal ha hjulstillingskontroll, andre bare sjekk av spissing.

Regner med VAG har lignende og om spissinga var feil er det forhandlerens feil, ikke fabrikanten, med mindre de har gitt ut feil data. Altså det er ikke fabrikantens ansvar, men forhndleren.

 

Bra det ordna seg for deg

 

En del japsebiler blir levert med noen toyo-dekk som er så dårlige at det er utslitt etter 15 000

Gammalt innlegg detta her, men jeg har hatt teknisk klargjøring på rimelig mange VAG, og sjekking av hjulvinkler er IKKE på klargjøringslista.

1996mod Mercedes Benz E200 Classic.
1984mod Suzuki RG250.

2005mod Yamaha MT01.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår