Jump to content
Bilforumet.no
Sign in to follow this  
Mogwai

Har vært på PKK, slakke styrestag. Mye styr å bytte?

Rate this topic

Recommended Posts

Som tittel tilsier, er dette en stor jobb? Har ikke gjort noe med forstillinga utenom å bytte fjærbein før på 240. Og hva trenger jeg av deler?

Har ikke mulighet til å få studert noe på bilen for øyeblikket pga mangel på plass, men jeg tenkte jeg kunne spør her og kanskje få en pekepinn på omfanget av jobben.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Styrestag som i staget mellom tannstang og endeledd? Isåfall er det jo bare å løsne endeleddet fra fjærbeinet og skru staget ut av tannstanga. Så er det bare å flytte over endeleddet til det nye staget og skru det på igjen. Med litt finmåling og godt øyemål klarer man å få det nesten like bra som før (mtp. spissing).

 

Kan være geit å kjøpe nye endeledd også, koster ikke allverden.

 

Tar maks en halvtime (nå har jeg aldri gjort det på 240, men mange andre biler med samme løsning). På 240 må du vel passe på å få rett stag, da det finnes flere typer.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest

veit det, men ser ikke helt for meg hvor det kan bli slakk der...

men bare å bytte det og se hva som skjer :)

 

Kjøp nye mansjetter og endeledd når du er igang, så er det ok om 2 år og ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

indre og ytre endeledd er vel det som står på styresteget.

Her er det snakk om det indre endeleddet som det er slakke i :)

Kjøper man styrestag på en bil med tannstang så er det ikke til å unngå at endeledd (indre) sitter på staget :D

 

Skru løs endeleddet (ytre) fra staget. Trenger ikke løsne det fra spindel.

f.eks løsne mutter en halv omdr. skru så av endeledd (det ytre :)) Skru mutter tilbake en halv omdr. og mål fra enden på styrestag til der mutter står.

Ta av mansjett og legg over styringa litt til den siden du ikke skal bytte på. Da kommer tannstange litt lenger ut og det blir bedre å komme til.

Skru så løs styrestag/indre endeledde og sett på det nye styrestaget og mutteren der hvor den sto på det gamle. Sitter ikke så voldsomt de leddene heller!

 

Så jobben er easy piecy....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Takker så mye for innspill!

 

Men det var bare slarke i hjullager. Hadde to kompiser som er bilmekanikere til å se på det i sted, og den eneste slarken de kunne finne ble borte når vi strammet hjullageret lett på den siden det skulle være "slakk i styrestag" iflg PKK-skjemaet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...

Important Information

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å opptimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Hvis du klikker videre på siden aksepterer du vår bruk av cookies.