Gå til innhold

Vinterlagring

Ranger emnet


RRSS79

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Det er første vinteren jeg har veteranbil. I den forbindelse lurer jeg på om det er noe man bør tenke spesielt på for å best mulig lagring. Både med tanke på det tekniske og interiøret.

 

Bilen står i en isolert dobbelt, men ikke oppvarmet, garasje. Jeg kjører inn og ut av garasjen med en annen bil som drar en del fuktighet inn. Tro om det hadde vært lurt å ha sånne som trekker til seg fukt plassert et par steder inne i bilen?

 

Takknemlig for innspill :-)

2004 Audi A4 1.6

2001 VW Golf 1.9 TDI

1972 Rolls-Royce Silver Shadow 6.75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vask den, bytt olje, så den har frisk olje under lagringen, sett den på bukker, plasser bukkene slikt at akslingene henger fritt, dvs ingen belastning på fjærer, bruk et carcover som puster, og siden du lagrer i den garasjen du også bruker, så kan du plugge eksosen, slik at ingenting kommer inn den veien heller

Bilforumet.no
Moderator: Lakk og Karosseri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vask bilen godt. Vær ekstra nøye på oppunder hjulbuer og andre steder det kan samle seg dritt du ikke vil at skal ligge der en hel vinter. pass på å kjøre bilen en tur på tørre, fine ikke saltede veier før du parkerer den i garasjen. Jekk opp bilen og sett den på bukker. vask dekkene med såpevann og smør de gjerne med et tynt lag med silikon for at de ikke skal tørke ut og sprekke. Det samme gjelder for alle dørlister og gummilister rundt vinduene. Mange sier at man skal sette bort bilen med full tank, men jeg synes det er bedre å ha så lite bensin på tanken som mulig så du kan starte opp med frisk bensin til våren. Skru av tennpluggene og fyll en desiliter totaktsolje ned i hvert plugghull. En fuktsluker i bilen er bra. Det er også lurt å ha en liten gløtt på vinduene for å få inn litt frisk luft, men pass på, ikke så mye at dyr kommer seg inn. Leggg over et laken eller en presenning som puster og gå ut og snurr på hjulene og rattet noen runder i løpet av vinteren så lagrene får litt smøring. Ta ut batteriet og sett det på vedlikeholdslading et varmt sted. lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jekk opp bilen og sett den på bukker. vask dekkene med såpevann og smør de gjerne med et tynt lag med silikon for at de ikke skal tørke ut og sprekke.

 

Å sette opp på bukker kan jeg være enig i er lurt - hvis bilen skal stå i mange års lagring. Husk at vinteresessongen bare er 7 måneder lang, resten av året står jo bilen på egne hjul uten problemer. Hvis en sørger for riktig lufttrykk i dekkene blir de ikke urunde av å stå vinteren over.

 

Mange sier at man skal sette bort bilen med full tank, men jeg synes det er bedre å ha så lite bensin på tanken som mulig så du kan starte opp med frisk bensin til våren.

 

Jeg har alltid praktisert motsatt, full tank og en unngår kondensproblemer og dannelse av overflaterust i stor grad. At bensin foreldes over vinteren har jeg aldri vært ute for. Derimot har jeg vært ute for at bensinslangene har tørket og blitt lekk om vinteren. Ved et tilfelle i vår tok det fyr i motorrommet når vi skulle starte opp en venns Fiat. Og det mens bilen sto på 2. etsaje i låven! Heretter skal brannslokningsapparatet være med ved første start etter vinteren.

 

Skru av tennpluggene og fyll en desiliter totaktsolje ned i hvert plugghull.

 

Dette mener jeg klart er å overdrive og fører meg seg mer problemer enn goder. Hvis det er en 8-sylindret motor vil det si 0,8liter olje i forbrenningsrommene. Startforsøket til våren kan bli en ganske langdrøy affære med evig bløte plugger.

 

Leggg over et laken eller en presenning som puster og gå ut og snurr på hjulene og rattet noen runder i løpet av vinteren så lagrene får litt smøring. Ta ut batteriet og sett det på vedlikeholdslading et varmt sted. lykke til!

 

Overdekke over bilen har blitt en vane, og det støver ganske mye på en låve. Jeg er uenig at en behøver å snurre på hjulene om vinteren. Hjullagrene er effektivt beskyttet av fett. Den største trusselen til et hjullager er jo milene som en kjører på sommeren, kanskje med bristende etterstramming og innfetting. På den berømte Fryken-bilen som sto på bunn av en sjø i 50 år så hjullagrene fortsatt ut som nye! Kanskje en heller burde hatt etterstramming og fettbytte på hjullagrene som en tradisjon før vinteren?

 

Batteriet lar jeg stå kjølig, men frostfritt. Tenk på lommelyktsbatterier som ikke er i bruk. Hvor anbefales dem oppbevart? Jo, i kjøleskapet!

 

Noe som ikke er nevnt er morsjon av bremsehydraulikken under vinteren. Det er et velkjent problem med lekkende eller fastrustede pumper om våren, det er lurt å trampe noen ganger på bremsepedalen i løpet av vintermånedene så stemplene får rørt på seg. Bytte av bremsevæske annet hvert år er anbefalt. Bremsevæska er hydroskopisk, det vil si at den trekker til seg vann. Kokepunktet reduseres, og bremsesystemet ruster innenfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

enig med deg, lada. bremsene bør pumpes noen ganger innimellom, og er det håndbrekk på bilen så pass for guds skyld på at dette ikke er dratt til. hehe. Som du ser så er det mange måter å pakke vekk bilen på. Det lønner seg vel å finne en løsning som passer deg best og som du finner deg komfortabel med. Jeg vill sterkt anbefale deg å fylle olje ned i sylinderen. Dette hindrer at stempelringene fester seg og lager riper i sylinderveggene når bilen startes opp igjen. Og på en gammel motor har olja rent ned under stemplene for lengst når våren kommer. Jeg har selv alltid gjort dette på mine veteraner og har aldri hatt noe problem med å starte de opp igjen selv kort tid etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At bensin foreldes over vinteren har jeg aldri vært ute for.
Men det gjør den. Rimelig mange som motorsykkel som sliter med å få den til å gå ryddig om våren,og i 99% av tilfellene kommer da dette av fordampet bensin som har lagt igjen gørr i form av "parafinvoks" i dysene.. På bil er ikke problemet så stort,fordi de oftest har 50-60% større dyser som ikke tettes så lett. Men,det er et kjent problem. :)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Tankelufting...Hva med å vakumpakke hele bilen i svart plast? Luft og sollys tar jo som kjent knekken på gummien, mens oksygen + fuktighet får bilen til å ruste osvosv...Det største problemet må være hvordan dette lar seg gjennomføre på en praktisk måte...?

 

 

 

Du finner masse annonser for slike "kokonger" med kontrolert atmosfære i feks "Practical classic".

 

 

"En fuktsluker i bilen er bra. Det er også lurt å ha en liten gløtt på vinduene for å få inn litt frisk luft, men pass på, ikke så mye at dyr kommer seg inn"

 

En fuktsluker eller to er topp (biltema feks), men hold dører og vinduer lukket-hensikten er å tørke opp inne i bilen-ikke hele verden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår