Gå til innhold

Ulyd venstre fremhjul

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Jeg har en ulyd ved venstre forhjul. Jeg tviler på det er hjul lageret fordi lyden begynner ved lav fart å blir mindre i stor fart. Om jeg svinger forandrer lyden seg ikke. Høres ut som fuglekvitter. Lyden kan forsvinne helt og til tider, spesielt når en har kjørt en stund. Lurer på hva dette kan være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en ulyd ved venstre forhjul. Jeg tviler på det er hjul lageret fordi lyden begynner ved lav fart å blir mindre i stor fart. Om jeg svinger forandrer lyden seg ikke. Høres ut som fuglekvitter. Lyden kan forsvinne helt og til tider, spesielt når en har kjørt en stund. Lurer på hva dette kan være.

 

utslitte klosser slik at varsleren skraper mot skiven.. eller støvdekslet er bøyd slik at det kommer bortig skiven,

ta av hjulet å se etter..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

utslitte klosser slik at varsleren skraper mot skiven.. eller støvdekslet er bøyd slik at det kommer bortig skiven,

ta av hjulet å se etter..

 

 

 

hmm, jeg kunne ikke se noe der....er det slik at speedometer wiren kan være koblet på fremhjuls navet og at den kan lage lyd? bilen er en 78 mod buick regal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du må ta med deg bilen på et verksted. Bremser er noe man ikke driver med hvis man ikke kan ting... Skummelt hvis d skulle skje noe. Hvorfor tror du calipper bør byttes??

 

 

 

jeg tenker kalipperen må skiftes fordi kanskje stempelet ikke vil trekke seg skikekli tilbake. Klossene er ikke utslitte, men de ligger og subber i skiven

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan også hjelpe på å løsne kalipperen, ta vekk klossene og så presse inn stemplene i kalipperen (til bunns). Så trykker du forsiktig på bremsepedalen slik at stemplene kommer ut igjen og gjenta dette noen ganger.

 

Det vil være lurt å sette inn stemplene med kobberpasta for å hindre at de blir støre så fort. Fungerer greit det, bare pass på at du ikke får noe fett på feil side av bremseklossene :op:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange biler har vandrende kaliper.

Det betyr at ene bremseklossen ikke har noe stempel i det hele tatt. Den henger bare løst på plass ved hjelp av noen klips. Bak den andre bremseklossen er det stempel. Når stempelet driver "sin" bremsekloss ut, presses samtidig hele kaliperen i motsatt retning, slik at trykket på begge sider av skiva blir likt.

 

Kaliperen vandrer frem og tilbake på tykke, lange glide-bolter. Når disse boltene blir rustet og skitne, kan det være at klaiperen setter seg fast. Dersom den sitter slik at klossen uten stempel blir liggende for mye innpå, kan det skje det som du beskriver uten at det er noe fiel med kaliperen ellers.

 

Skru løs kaliperne (trenger ikke å løsne bremseslangen) og rengjør både kaliperen og disse glide-boltene hvis du har slike. Prøv om ikke det er nok.

 

Å overhale kaliperne er i seg selv ikke så mye jobb, men så må jo bresmesystemet luftes etterpå, og har du bra utstyr for å gjøre det?

Må kaliperne byttes, ville jeg overlatt det til verkstedet.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår