Gå til innhold

R_ekle: Volvo 242+244

Ranger emnet


R_ekle

Anbefalte innlegg

Her e min 242

Kjøpte bilen vinteren 2007 for 2000kr av ei dame i ongdalen. Bilen gikk ikke så fikk den billig:)

 

Da så den slik ut.

03022007.jpg

03022007001.jpg

 

Satte på noen fondmetalfelger å senkesett å kjørte litt før jeg ga opp motoren for den ble bare rar.

11022007002.jpg

 

Da tenkte jeg at jeg skulle prøve å sette sammen en økonomimotor, der jeg tok litt deler brodern hadde ligende.

- litt slitt b23et

- 530topp med t5race kam, dobble ventilfjærer å justerbart kamdrev

- et grenrør som brodern hadde laget for noen år siden med en kina t3/t4 turbo

- gammelt e innsug

- FL7 intercooler

- Lh2.4 innsprut me chippa tenning å bensinhjerne

- Sachc trykkplate, sinterlamell å m45girboks.

- Lamellsperre

- Gule konidempere fram

Tok litt tid før fikk det sammen så ble oppstart på høsten, men ble bare fjusk å faen. Like før høsttreffet på acr prøvde vi å sette inn tec3 sprutn til brodern, dro den med oppover å skulle justere der, men var forsatt bare fjusk å faen. Klart allikevel å ta knekken på 2 m45 kasser på 7 runder. Da ble det oppsettet gitt opp.

DSC00011.jpg

DSC00008.jpg

 

Bestemte meg for å sette sammen et litt mer sikkert oppsett til 2008.

- Fikk tak i ei nyboret b23 blokk å satt inn h-profil råder.

- tok samme toppen og innsug som ble brukt på forrige oppsettet.

- skjærkantpakning for å være sikker at det skulle holde

- 1000ml dyser

- Garret gt3076r å 44mm tial wastegate

- nytt grenrør

- tecgt innsprut

- samme intercoolern.

- getrag boks (gammel girboksen til Spirit of Åsen)

- samme trykkplate med sinterlamell til getrag.

- et sett med 18" superdtem å et sett med 17" superdtm til å spøle på.

 

Bilde014.jpg

Bilde013.jpg

P1020532.jpg

P1020533.jpg

4.jpg

1.jpg

 

Bremset bilen til Bjørnstadbil på vårparten. Stoppet på 300hk å 486nm på drivhjula pga. toppen ikke klarte mer. Dro den med oppover til acr på sommertreffet. Kjørte hele helgen utn noen store problemmer, ble ikke mye sladding for hadde ikke kjørt så mye bakhjulstrekker før,og hadde ikke mindre enn 17" til å ha bak, så kjørte å kjørte bare:P Fant ut at bilen var altfor myk og r-sport trekk er ikke det beste på bane.

 

Fikk tak i superflex foringer til hele bilen, 225/40-18 slicks dekk for å ha fram, bilsteinrallydempere fram og bak, å bøttestoler. Fikk ikke testa skikkelig før det ble høsttreff på acr igjen. Og det fungert skikkelig bra, men ble stopp under breisladdkonkurransen for den ville ikke gå rent. Dro den med hjem og fant ut at det bare var en latchlap som hadde hoppet av, og da var den grei. Var par helger på lånkebanen å kjørte litt også. Sesongen sluttet på lånke under streetcarfesten, var mye tull den dagen å fikk til slutt rådebank i motorn.

 

Noen bilder fra kjøring i sommer.

Acr

img_1222864563_304_lg.jpg

mo4.jpg

Lånke

normal_Bilde_20080906_323.jpg

normal_Bilde_20080906_302.jpg

normal_Bilde_20080906_061.jpg

normal_Bilde_20080906_366.jpg

normal_Bilde_20080906_297.jpg

 

Samme dag som jeg fikk rådebank klarte jeg å brekke foten. Så ble 6uker med gips, har igjen 1uke nå. Så da ble det rolig me bilskruving en stund, helt til ble lei av å sitte inne å kope. Så motor ble tatt ut for å sjekke hva som hadde tatt kveld. Veiv å blokk hadde tatt kveld. Så har sendt inn ei ny blokk til boring til samme dim. som de gamle stemplene. Skal hentes imorgen. å setter inn ei annen veiv å skifter stempelringer så skal motoren være grei igjen.

 

Planene for vinteren:

- ribbe bilen innvendig å bygge bur

- skifte front til nytypen

- sveise mye røst:D

- hellakkere bilen i en annen farge

- skifte til en annen sperre.

- sette på spacere å dra ut skjermene slik at har plass til litt andre felger vis man får råd.

 

Har startet så vidt, for har go tid når går sykmeldt pga. fotn. Har ribba bilnen innvendig, og kappa bort bakplata, hjulbrønnen å kappa løs den en bakskjermen for å se på hvordan det er å dra ut skjermene litt.

 

Lånte den ene superstarfelgen til brodern igår for å bare se hvordan det hadd blitt:P Litt stort med 19" kanskje. Bredden på 9.5" går nestn bra etter å ha trekt ut skjermen litt. Uansett dødstøft da:)

Bilde005.jpg

 

Skal prøve å komme med oppdateringer å bilder når jeg holder på.

Endret av R_ekle

80 Volvo 242 evi prosjekt.

05 Audi A6 S-line

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 185
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

endelig kom govogna hit ragnar;)

den er sexy den lakken på biln din. bare ike la brordin pelle for mye på bilen, da går det til helvette;);)

 

hehe ja kjempe sexy her lakken:D hehe han får bortpå når æ har trøbbel, kan jo ikke bli nå værre da så:D

 

har dama som hadd den før sotte på etter at du fikk den :P?

 

nei har hu har ikke det, hu lurt litt på ka æ tenkt å gjør med den når æ kjøpt den da:D

 

prosjekt ragnar ja:D

 

hold på 8v`n ja! faen ska me all der ventilan da:p

 

hehe e prosjekt ja:P nei går da framover med 8ventila så får hold det:)

 

Endelig en tråd om denne, så den på ACR å synes stuket og satsinga siste treff var skamrått :D

 

Ja ble litt varm i trøya så ble litt satsing, fikk svartflagg for at æ mått inn å ro litt ned:Dhehe

80 Volvo 242 evi prosjekt.

05 Audi A6 S-line

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var å hentet blokka idag. Blir å sette sammen motor til uka.

CIMG0449.jpg

nymalet med Massey rød:D

 

har kappet bort litt røst tidliger, men mye igjen..

CIMG0450.jpg

 

jekka ut skjermen litt, for å se hvor mye som må gjøres.

CIMG0452.jpg

CIMG0453.jpg

CIMG0454.jpg

 

begynte å løsne den ene kanalen idag for er et snev av røst på den.

CIMG0467.jpg

80 Volvo 242 evi prosjekt.

05 Audi A6 S-line

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår