Gå til innhold

Problem med audi 2.5TDI...

Ranger emnet


esbandos

Anbefalte innlegg

Ja, har en rar turbolyd.. Har målt turbotrykket, og det er normalt ihvertfall.. Men skal som sagt få sjekket over slanger og IC.. Er det noen feil som går igjen her? Sprekk i IC f.eks..?

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner ikke disse bilene veldig godt men iom at du har høy turbolyd, lite effekt og masse svartrøk kan det tenkes at det sitter en trykkføler(MAP) et sted mellom turbo og innsug. Hvis du har en lekkasje etter denne føleren vil den få diesel som vanlig, men pga at noe av den målte luften forsvinner ut får motoren for mye diesel i forhold til luft, og sender dette ut gjennom eksosen.

Og iom at føleren måler før lekkasjen får du heller ingen feilkode.

 

Blir vel litt det samme hvis den har luftmasseføler før turboen også, ikke bestandig det gir kode heller.

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ryker endel mer enn den skal gjøre ja.. Når motoren er kommet opp i god drifts-temp, og jeg f.eks skal ta en forbikjøring, girer ned å gir gass, er jeg sikker på at bilen jeg kjører forbi sliter med sikten.. Samme om jeg lader på ut av et kryss.. Er ganske mørk røyk som kommer, og lukter SKIKKELIG diesel..

 

Samme når vi skal kaldstarte bilen.. Da røyklegger den hele nabolaget omtrent.. Men da med litt hvitere røyk...

 

Skal få tatt en liten sjekk om den lekker ut luft noen plass..

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dieselpumpa da kun gåen ved kaldstart? For er jo da vi sliter med å få start.. Når motoren er varm, starter den lett..!

 

Pumpa er ikke byttet som vi vet.. Bilen har gått 240k

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Jeg har en Audi 2.5 tdi 115hk 94 mod. På fredag røk dieselpumperemma. Byttet den idag, og justerte opp pumpa etter fabrikantens anvisninger hvor timingen justeres med måleur. Men... Bilen starter ikke allikevel. Har aldri hatt startproblemer med den tidligere. Selv i minus 5 grader har den startet umiddlebart uten å gløde noe større og den har gått jevnt og fint. Har som sagt ikke hatt noen problemer med den tidligere. Er det noen som vet om andre ting som kan "ta kvelden" om pumperemma ryker? Byttet forøvrig samme rem for to år siden (tror jeg) og da var det ingen problemer med å få startet igjen. Løsnet røret på dyse nr 1 og synes kansje det kom litt lite diesel når jeg dro på starteren, men vet strengt tatt ikke hvor mye som skal komme ut. Så vidt det kom noen dråper pr omdreinging... Noen tips???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dieselpumpa da kun gåen ved kaldstart? For er jo da vi sliter med å få start.. Når motoren er varm, starter den lett..!

 

Pumpa er ikke byttet som vi vet.. Bilen har gått 240k

 

Sjekk om det kan være falsk luft i dieselsystemet. kan f.eks konle mellom en gjennomsiktig slange og se om du ser luftbobler i dieselen, men husk at du kan lage deg en stor jobb hvis du får for mye luft i dieselsystemet når du kobler fra slanger, må nok luftes etterpå

fsc.jpg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...
  • 4 years later...

Hei hei.

Jeg vet at dette er en gammel tråd, men ettersom jeg klarte å rote meg inn hit er det sikkert flere som som også gjør det i fremtiden. Hadde akkuratt samme problemet som er beskrevet over og har brukt flere uker på å finne ut hva feilen var på min bil. Audi A6 2.5TDI 5CYL. AEL.

 

Ingen feilmeldinger... Men noe er jo galt!!!

 

Først fant jeg en vakumslange til intercooleren som hadde en defekt pakning.

Byttet denne, men ble minimal forskjell.

 

Har tidligere jaktet på falsk luft men ikke funnet noen lekasje. Så en dag jeg ikke hadde noe bedre å gjøre, fant jeg ut at jeg skulle bytte pakningen til innsuget. (selv om det ikke var noe synlig feil med den. Og bilverkstedet sa at innsuget mitt var helt i orden)

 

DER VAR FEILEN. Nesten hele pakningen var borte. det var igjen ca 3x4cm biter og 1 bit på

10 cm.

 

Virket nesten som om resten var smeltet bort.

 

Etter bytte startet jeg bilen.

Den fusket litt på tomgang i ca 10 sec til jeg ga den litt gass. Kom fortsatt litt hvit/grå/svart røyk ut bak når man ruset den forsiktig. (vær snill med gassen når motoren er kald på disse bilene.) kjørte en liten stund og lot den få opp litt temp før jeg tråkket gassen i bunn.

 

Merket STOR forskjell på bilen. Men røyk fortsatt litt veldig mye ved godt pådrag over 3500-4000 rpm.

Kjente også at når jeg kom til 3000rpm at den fusket til litt. Gjorde et par nykk men fortsatte å dra fordet.

 

Dagen etter når jeg hadde levert barn i barnehagen kom jeg til å tenke på at jeg har lest at man bør dra ut 2-3 gir opp til turtallssperra et par gang i uka for å blåse ut litt sot.(blir mye pga egr ventil)

Så jeg dro ut andre giret og kom meg opp til ca 3500 rpm i 3.giret. BOOFF sa det og jeg ble trykt tilbake i setet. Skulle nesten tro det var en raket motor som startet. Røykla hele boligfeltet ved siden av veien med svart røyk så noen eldre som bor borti gata ringte brannvesenet. :) ops... Hehe.

 

Etter dette har bilen gått som ei klokke.

-Tiking i motor er borte

-Ule lyd fra turbo er borte

-ryker litt svart hvis du kjører lenge på lavt turtall. (men dette er det jo bare å blåse ut)

-Har også mye mere krefter.

Der jeg vanligvis ville ha brukt 3. Giret for å komme meg opp kan jeg bruke 5 giret nå uten problemer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår