Gå til innhold

Må basen mattes ned?

Ranger emnet


mfafa

Anbefalte innlegg

kommer litt ann på papir, endel av de vanklige våt/tørr arka gir det, jeg bruker et 3m papir beregnet på maskin på kloss, og det fungerer supert. (lilla av farge)

1000 er også fint, er jo bare en lett slip det er snakk om uansett.

lakkerer ikke så mye med baselakk sjøl, men de gangene jeg har gjort det sier leveandøren at det er viktig at det går minst en halv time før klarlakk, og maks etpar timer. men dette avhenger sikkert litt av leverandøren.

 

vet ikke hva du bead-lock driver med til vanlig, men de forholdsvis bastante uttalelsene dine kan du servere til 14 åringer, ikke til en over 30 år gammel selvstendig næringsdrivende som har litt over middels peiling på dette.

 

jeg lakkerer flygeler, og det overgår hvilken som helst billakk, men jeg er interessert i å ha en seriøs faglig diskusjon om noen er sugne på det. er alltid fint å kunne diskutere i plenum når man har mye erfaring, men når man sjøl mener man er ferdig utdannet/orakel, da er man på tynn is, for det mener jeg sjøl at man aldri blir skal man drive et fag til perfeksjonisme.

biler jeg har: 945(-95), 2 x 245(-85,-88)

biler jeg har hatt: astra, 242, 2x 245, 3x boble, 2 x saab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm, åssen grunning har du brukt da du fikk kok? Plagdes helt jævli med en bil her endag, kokte i slipte ut slipefylleren og skulle spraye overgangen mellom gammel lakk/fyller, da det kokte i hele overgangen, prøvde å legge tynnne strøk 1k füll primer, 2k epoxy men alt kokte.. MEN vanngrunninga, 1K fra standox var lite agresiv å fungerte her meget bra, aldri brukt den før ;)

 

Ett lite tips hvis du blir like plaga som meg, JÆ#"a spray lakk!:P hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er bare en liten oppklaring...

 

les før dere dømmer nå...:D:D

 

:angelsmili: :angelsmili: :angelsmili:

 

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

 

 

lakkerer ikke så mye med baselakk sjøl, men de gangene jeg har gjort det sier leveandøren at det er viktig at det går minst en halv time før klarlakk, og maks etpar timer. men dette avhenger sikkert litt av leverandøren.

 

1. Hva slags base??

- Tynnerbasert?

- Vannfortynnbar?

 

Jeg snakket om Tynnerbasert skikkelig lakk...

Og merke har liten betydning, brukt det meste...

Å den selgeren/levrandøren? ja...en ting er hva disse menneskene sier, en annen verden er hva en GJØR, lærer av andre med mye erfaring og hva de har gjort...

Når en i tillegg har leket med lakk i 15 år, så får en endel erfaringer på hva som funker, å hva som IKKE funker...:spin

 

Om ikke du vet hvem Glenn Andersen er...

Så er det en meget begavet Airbrusher fra Arendal, med en av de mest dekorerte bilene i verden...Jada...

Her er ett av hans siste arbeider, på Bilen til Jan Birkenes...

Tror du han bruker mindre enn sitat"ett par timer" før det blei lagt klarlakk her??

 

IMG_5499.jpg

 

Her ble det nok ikke noe klarlakk på noen dager eller skal vi si uker?? :D

 

vet ikke hva du bead-lock driver med til vanlig, men de forholdsvis bastante uttalelsene dine kan du servere til 14 åringer, ikke til en over 30 år gammel selvstendig næringsdrivende som har litt over middels peiling på dette.

 

Så du vet ikke hva jeg driver med...:scared

 

Skal du ha noen ideer??

 

født 1973.

leka med USA biler siden 1990.

GK Mekanisk.

VK1 Bil

VK2 Biloppretter...skal jeg fortelle hva slags karraterer jeg fikk??

 

2 år som oppretterlærling på Bertel O steen.

6 år som oppretter,ombygger, sliper, lakkerer på Bentsen Car custom.

6 år på egenhånd.

 

Som vil si... Jobbet på alt mulg, rettet sveiset, lakket bygget om reparert og konstruert... (Se sidene og linkene ) :D

 

Men... her er en av prosjektene jeg har utført karosserimessig...

 

IMG_0182-1.jpg

 

bmw-e-30.jpg

 

Snekret det meste på Bjørk/VS Motor bilen...Verdens Raskeste BMW...

 

Bilde103.jpg

 

har selv denne skapningen i Garasjen... :D

 

060108554lite.jpg

 

nesten 2 år oppretter på mazda/hyundai.

1 år på egenhånd igjen...

 

eneste i Norge som kjører kurs i Plateforming med Engelsk hjul:

Disse har jeg laget fra rett plate til en kunde...

 

36hd.jpg

 

Drevet endel med pinstriping... mitt Snøbrett...

 

Bilde110-4.jpg

 

Fikset alt på sliteren min...

 

IMG_0106.jpg

 

lurer du på mer?:evilspide

 

1. Sjekk ut linken i Signaturen min...

Kanskje det går etpar timer der :deng

 

eller se HER:

 

http://www.lefsa.no

 

http://www.kimorjan.net/torstein/Forum/

 

http://www.zatzy.com/projekt/239654-bead-lock-karosserimakerens-projekter.html

 

http://www.dfwss.org/smf/index.php?topic=6879.0

 

 

jeg lakkerer flygeler, og det overgår hvilken som helst billakk, men jeg er interessert i å ha en seriøs faglig diskusjon om noen er sugne på det. er alltid fint å kunne diskutere i plenum når man har mye erfaring, men når man sjøl mener man er ferdig utdannet/orakel, da er man på tynn is, for det mener jeg sjøl at man aldri blir skal man drive et fag til perfeksjonisme.

 

Orakel du liksom...:scared

 

En faglig diskusjon er mulig om en snakker om nogelunde samme ting...

 

har som du kanskje så på linkene lakket alt fra Postkasser, til..."milene" en 82 Fot havseiler...

 

milene.jpg

 

Lakket ute, inne, i lakkbokser, kaldt varmt, lakket på skrot som biler og ting med ekstreme verdier... funnet ut hva som funker og funker IKKE for det jeg skal utføre...Trenger alle andre gjøre de samme feilene og testene??

 

Som en av de som skriver endel på denne delen av forumet, så blir en fort stemplet som ett eller annet...

 

En blir oppgitt og sukker rimelig tungt når div spørsmål dukker opp for endte gang...:deng kanskje lurt å lese litt :thumb

 

- alt fra rep av småskader, med alle mulige synsvinkler og ideer om rep muligheter...:spin

 

- lakking med spraybokser, på biler som fortjener en skikkelig lakkering.

 

- fiksing av små skader, masse rust, digre skader...

Noen har ingen kunskap, ikke verktøy, da blir det ikke lett å gjøre selv på en god måte...

 

Selv om mange har en ekstrem vilje og pågangsmot, så kreves det ett minimum av både kunskap og verktøy for å få til ett bra resultat...

 

ALLE ÆRE til de som vil prøve, men som jeg skrev i en tråd, en dag jeg var oppgitt:

 

Det er en grunn for at det er/var 4 års læretid for å bli oppretter eller lakkerer. Men ser desverre det at dagens opplæring er tragisk og direkte mangelfull...

 

Hatt litt nyskjerrighet på hva de lærer og det er lite...

Noe som er resultatet av teoriskole, ikke praksisskole:bambam:

 

Å lakke treverk og båter, kjøkkeninredninger er ikke noe morro...

Alt for arbeidsomt og en helt annen verden enn å lakke på biler...

 

Så all kred til deg som liker slkt arbeid...:thumb...

 

Så var det noe uklarheter nå?:angelsmili:

 

Men selv om jeg mener og tycker, så VET jeg at det blir utført arbeid på mange forskjellige vis, med forskjellige produkter, da ingen gjør likt, men alle kommer somregel til samme målet...:usa:

Min hjemmeside...

http://www.lefsa.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm, åssen grunning har du brukt da du fikk kok? Plagdes helt jævli med en bil her endag, kokte i slipte ut slipefylleren og skulle spraye overgangen mellom gammel lakk/fyller, da det kokte i hele overgangen, prøvde å legge tynnne strøk 1k füll primer, 2k epoxy men alt kokte.. MEN vanngrunninga, 1K fra standox var lite agresiv å fungerte her meget bra, aldri brukt den før ;)

 

Ett lite tips hvis du blir like plaga som meg, JÆ#"a spray lakk!:P hehe

 

Opplevd det samme... lurer på om det er fordi det kanskje er lakket med vannlakk en gang før....:evilspide

Min hjemmeside...

http://www.lefsa.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ija, er normalt sett ingen problem og slipe gjennom og komme inn i vann basen, den reagerer ikke med noe annet enn ny vannbase og klarlakk ;)

 

Men den spray lakken folk smører på er det som skaper problemet har jeg funnet ut ;) Går greit og matte spraylakk LETT og så legge klarlakk på på små deler faktisk, feks ruterammer osv ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det var litt av en cv!

 

ser ut som om jeg har en skikkelig fagmann her, og det liker jeg!

har ikke tid til å skrive like utfyllende som deg, men en kjapp cv kan vi jo ta med.

 

3 år vgs møbelsnekker (FØR reformene....)

1 år læretid, kurt strømmes snekkerverksted

2,5 år på domkirkeodden på hamar, som snekker

1 år som selvstendig tømrer, men er jo ikke det jeg er.

har også vært innom maihaugen på lillehammer en periode

2 år møbelrenovering på stenebyskolan i sverige.

4 år som selvstendig møbelsnekker, der jeg driver mest med moderne møbeler og møbelrenovering. så det er endel høyglans på møbler,flygel/piano renovering, renovering av div møbler og innredninger, bla intarsjaklokker fra frankrike på 1700-tallet, med skillpaddeskall og messingintarsjia (eneste i norge så vidt jeg vet), treinnredninger til bil (også den eneste i landet så vidt jeg vet?), alvaar alto spisestue fra 1949 osv.

 

min lakkeringserfaring er jo naturlig nok mest fra tre, men det blir jo lakka mye rart når man tilfeldigvis også har en lakkboks :).

jeg bruker akzo nobel trelakk (fra norbond på hamar), og standox billakk (fra hamar bilpleie/www,billakk.no) på andre ting, de siste her er også sponsorer for meg i bob. (driver med det også, 5 NM-gull, 12 NM-medaljer, ca 25 NC-seiere)

lakkerer alt av bober i norge, bortsett fra en klubb.

 

min mann innen billakk jobber for hamarbilpleie, som selger, men har drevet billakkverksted i 25 år i mjøsregionen. steinar grønvold fra brumunddal. så det er han jeg stort sett lufter problemstillinger med. de andre selgerene fra samme firma spør jeg minst mulig :)

 

fagmessig er jeg helt enig, det er jo umulig å oppdrive en dugandes lærling. de kan jo ingen ting, og det går ikke her . så jeg har stort sett brukt tyskere, har 2 innom på deltid, de er selvstendige begge, den ene er også båtbygger. de har skikkelig faglig utdannelse. lakkereren min er mer av den sjøllærte typen, han har jobbet som møbelsnekker og gitarreperatør i 5-6 år, samt fusket i lakkfaget en stund, han er tatovør og kunstner, og har begynt med motivlakkering, så når han er ferdig opplært etter mine standarder innen lakk, skal vi kunne tilby det meste.

har også et nært og tett samarbeid med en gitarmaker, så der er det grei finish på cellolouselakken. (http://www.dingitar.no)

jobber mye med gamle lakk og limtyper, som schellack(spritlakk) og cellolouselakk, og animalse limtyper som hudlim og fiskelim. blir også endel 2 k møbellakker, samt 2k standoxlakker. tynnerbasert, så lenge det går.

 

jeg aner ikke hvordan man legger ut bilder, men ser du på http://www.lillehammermobelsnekkeri.no så ser du hva jeg holder på med. siden er under utvikling, men er endel å kikke på der fordi!

 

får jeg et tips på hvordan det legges ut bilder, så skal jeg få til det også.

 

tilbake til fagpraten, så er jeg, og gitarmakeren, i startgropa med å lage en skikkelig fagskole her oppe. tanken er da å kunne få samlet endel verneverdige fag, og andre dyktige fagfolk under et tak, og ha en utvidet lærlingeordning. næringsmessig fornuftig, selvfølgelig.

ser at du har holdt på endel med engelsk hjul, og det er noe som står på lista over ting jeg vil lære meg, men alt til sin tid.

er tilknyttet norsk håndverksutvikling her på lillehammer, som skal få en oversikt over dyktige håndverkere i landet, så de kan dra nytte av hverandre og få mer jobber som er relevant i forhold til driften. blir uansett endel stolliminger, men helst vil man jo holde på med andre mer spennende saker!

 

vil gjerne vite litt mer om hvor du holder til å sånt, det kan jo høres ut som om du/dere er verdt en liten "studietur", men det kan vi jo ta på mail/tlf.

 

mvh eirik skarderud jensen

pm meg!

biler jeg har: 945(-95), 2 x 245(-85,-88)

biler jeg har hatt: astra, 242, 2x 245, 3x boble, 2 x saab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår