Gå til innhold

Justy: Problemer - motorbytte?

Ranger emnet


ian928

Anbefalte innlegg

Hei hei,

 

Min mor har en 93 Justy 1,2 som aldri har gått helt som den skal tror jeg. Jeg vet det er en tresylindret motor men den rister og går så dårlig at jeg kan ikke tenke meg at den skal være sånn. For en tid tilbake testet vi kompresjonen og fikk lavt utslag på en sylinder. Det viste seg at ventilen ikke lukket, når vi justerte ventilen tilbake til der den skal være så gikk den litt bedre og ristet muligens litt mindre. Kompresjonen gikk opp men ble ikke helt som på de andre to sylindrene.

 

Det har dukket opp en Justy av tidligere modell (før 1990) på en hugger i nærheten. Dette er også en 1200, men som sagt av tidligere årsmodell. Den har gått bare 70.000 og vi får motoren billig. Spørsmålet er: Vil motoren passe?

Ian

1998 Range Rover 4,6HSE,

1989 Porsche 944 Turbo, 1980 Porsche 928S

1979 Volvo 245, 1965 Triumph Spitfire4 Mk2, 1964 Triumph Spitfire4 Prosjekt

1956 Land Rover 86"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du oppholder deg midt i "paradigmeskiftet" mellom forgasser og innsprøytning her, så det kan være betydelige forskjeller disse motorene i mellom. Har ikke peiling på om dette gjelder for Justy, men det er verdt å sjekke ut.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne bilen har forgasser (en hel...) avansert en, men likefullt forgasser... Jeg regner med at de eldre bilene også har forgasser?

Ian

1998 Range Rover 4,6HSE,

1989 Porsche 944 Turbo, 1980 Porsche 928S

1979 Volvo 245, 1965 Triumph Spitfire4 Mk2, 1964 Triumph Spitfire4 Prosjekt

1956 Land Rover 86"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne bilen har forgasser (en hel...) avansert en, men likefullt forgasser... Jeg regner med at de eldre bilene også har forgasser?

 

Så det er ikke en form for monopoint elektronisk innsprøytning altså? Jeg har hørt om flere billigbiler som beholdt forgasser et stykke ut på 90-tallet, så det stemmer nok. Som en generell regel vil jeg ikke anbefale å sette inn motorer som er eldre enn bilen selv. Det må dog bemerkes at jeg for tiden holder på å sette en motor fra 1970 i en bil fra 1990...

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

For å lage litt historikk her så er det forskjeller på blokkene på ulike modeller, jeg er ikke sikker på hvor skillet gikk. Kost sagt er det andre drivakslinger på sene biler og blokkene har noen ekstra monteringshull pga det. Dette betyr:

 

Du kan sette en nyere blokk i en eldre bil

Du kan ikke sette en gammel blokk i en nyere bil.

 

Du ser forskjell på ny og gammel bil ved å se på drivakslingene, nye biler har kraftigere drivakslinger pluss at begge drivakslingene er like lange. Det er adapteren for å forlenge uttaket til drivakslingen som du trenger monteringshull i blokka for å få på plass.

Ian

1998 Range Rover 4,6HSE,

1989 Porsche 944 Turbo, 1980 Porsche 928S

1979 Volvo 245, 1965 Triumph Spitfire4 Mk2, 1964 Triumph Spitfire4 Prosjekt

1956 Land Rover 86"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår