Gå til innhold

Skal kjøpe bruktbil, men hvilken?

Ranger emnet


temuhin

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Min første post her så håper jeg klarte å putte den i riktig sub-forum.

 

Er på utkikk etter en bra bruktbil, og trenger noen tips og råd om hvilke merker jeg bør titte litt ekstra på, eventuelt hvilke jeg bør stryke fra lista.

 

Altså, det jeg trenger er en stasjonsvogn med god plass (barnevogn!) til rundt 100.000 NOK. Med småbarn i bilen vil sikkerheten være viktig, vet ikke om esp/antiskrens og eventuelt annet sikkerhetsutstyr er aktuelt i denne prisklassen.

 

Har foreløpig tenkt å kjøpe noe som har gått mindre enn 150.000 km, men vet ikke om dette egentlig er "mye" da jeg ikke har bil fra før. Kommer til å reise en del i jobb og er interessert i en bil som holder i lengden uten at jeg må reise fram og tilbake til verksted (men det er vel alle...).

 

 

De jeg har sett meg ut på finn er:

  • VW Passat
  • Ford Mondeo
  • Volvo V40
  • Volvo V70
  • Audi A4
  • Toyota Avensis (tror denne er uaktuell i min prisklasse)

 

Er litt skeptisk til de franske, da jeg har lest at det er mye tull med de. Noen synspunkter her?

 

Ellers har bekjente av meg sagt at Volvo generelt er veldig dyrt å ha på service, stemmer det?

 

Setter pris på alle inspill...

 

mvh

temu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har både V40 og Avensis.

V40-en har mye feil, dårlig varmeapparat og lite bagasjerom men er komfortabel å kjøre og har mye utstyr til å være 2000- modell. V70-ene jeg brukte på kjøreskolen var det også mye feil med. Avensisen er vi egentlig bare fornøyd med men det er ikke rart siden den er helt ny.

Du får Avensis til 100.000 men da må du kjøpe en bil som er 7- 8 år( må du nok for de andre merkene også).

Service på Volvo er dyrt på merkeverksted, bruk heller et lokalt verksted.

Kjører franske biler på jobbben. Elektronikken deres lever sitt eget liv for å si det mildt.:roll:

Dette er mine erfaringer med de bilene du nevner. Anbefaler deg å kjøpe tysk eller japansk bil hvis du skal ha en familiebil i den prisklassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En Volvo 245 til 100.000 kan bli en grom børse ;)
Jeg vet ikke hvordan det er med deg, eller de andre, men jeg hadde aldri i livet lagt 100k i en gammel 2-serie, eller for den slags skyld en annen Volvo bakhjulstrekker. Uansett hvor hardt trimmet/pen.

 

Jeg tror du bør gå for en Passat. De er ganske moderne når det gjelder sikkerhet, og driftssikre.

 

Hva med denne?

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=15189162&sid=xz1cbaTxxXF910184&WT.svl=Link

Kjøretøy-løs, tar DTS i UngdomIOppdrag i Colorado Springs, USA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle innspill så langt.

 

Har etterhvert sett at i min prisklasse er stort sett bare Passat og Mondeo aktuelle om jeg vil ha en som har gått under 150.000 km.

Volvo er jeg litt mistenksom ovenfor når det gjelder kostbar i bruk, og noen av svarene her bekrefter dette :-(

 

 

Med litt modding på kravene kan jeg enten:

  1. Gå for BMW 3 serie, Audi a4... men 1998/1999 modell, ofte 200.000 - 250.000 km
  2. Bevege meg over til Renault, Peugot, Opel og andre rimeligere merker.

 

Så mitt ekstraspørsmål er: Er en godt brukt BMW, audi, (passat,mondeo) et bedre kjøp enn en nyere renault, subaru, citroen, opel?

 

hilsen t.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke kjøp VAG. Det er som å kjøpe deg problemer.

 

Volvo V70 er knall bil til ditt bruk. Eventuelt en 960/940 stasjonsvogn. Høy km stand her er ingenting å være redd for.

 

er helt enig med turbotissen...VAG er de minst driftsikre bilene! og volvo er en av de beste bilene.

 

Har du vurdert Mercedes E-klasse? w210?

 

det er franske biler er så jævla dårlig er bare dumt, Peugeot kan turbodiesel,er nok el.problemer som er "problemet" til Peugeot,bensinutgavene kan jeg for lite om, VAG er verre, de har lite driftsikre motorer,elektrisk anlegg og forstilling. Bare se på levealder+NAF's oversiktsliste over hvilke biler som er minst driftsikre.

 

lykke til

nuverende bilpark:

*Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td

*Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123*

*BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983*

*BMW 3.0csl motornord banebil - 1969*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle innspill så langt.

 

Har etterhvert sett at i min prisklasse er stort sett bare Passat og Mondeo aktuelle om jeg vil ha en som har gått under 150.000 km.

Volvo er jeg litt mistenksom ovenfor når det gjelder kostbar i bruk, og noen av svarene her bekrefter dette :-(

 

 

Med litt modding på kravene kan jeg enten:

  1. Gå for BMW 3 serie, Audi a4... men 1998/1999 modell, ofte 200.000 - 250.000 km
  2. Bevege meg over til Renault, Peugot, Opel og andre rimeligere merker.

 

Så mitt ekstraspørsmål er: Er en godt brukt BMW, audi, (passat,mondeo) et bedre kjøp enn en nyere renault, subaru, citroen, opel?

 

hilsen t.

 

Du kan bruke markedsføringens produktprinsipper som f.eks

 

sette deg kriterier loddrett for hvilke biler du har funnet, så setter du opp kriterier vannrett bortover. SÅ bruker du karakterskala 1-6 på hva du leiter mest etter, da trur jeg du får vurdert valgene dine bedre og kommer fram til et endelig valg.

 

f.eks: (KUN eksempel)

 

-----------------forbruk---Størrelse---Kvalitet---Design----osv.-

A: BMW 3-serie 4 3 osv.

B: Ford Mondeo 3 5

C: Citroen f.eks 5 5

D: Passat 6 4

nuverende bilpark:

*Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td

*Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123*

*BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983*

*BMW 3.0csl motornord banebil - 1969*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke kjøp VAG. Det er som å kjøpe deg problemer.

 

 

Det er det dummest jeg har hørt. Jeg har hatt flere VAG biler og de har vært eksepsjonelt pålitelige og økonomiske.

 

Jeg anbefaler VAG på det sterkeste, men som for alle andre bruktbiler gjelder det å se an hvordan stand bilen _egentlig_ er i. En grundig sjekk er på sin plass uansett hvordan merke man skal kjøpe.

2004 Audi A4 1.6

2001 VW Golf 1.9 TDI

1972 Rolls-Royce Silver Shadow 6.75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eldre skoda har vel sitt å stri med som fler andre, men kjenner fler med Primera stv 99 mod og oppover som er gått både 300 tusen, 450 og 600! Den med 600k er privatkjørt, og minimalt er gjort ;) Rimelig i drift også.

 

Ville helt klart vurdert en mazda eller nissan, evt avensisen, om du finner en pent brukt, da de i din prisklasse gjerne er noen år eldre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk har forskjellige erfaringer på hva som er driftsikkert. Selv har jeg hatt masse problemer med min relativt driftsikre galant, men jeg vet om andre som ikke har hatt problemer i det hele tatt.

 

Poenget er; det er som regel ikke erfaringer fra andre som er svaret på hva som er billig i drift, men hvordan bilen er blitt behandlet fra tidligere eier og hvor mye delene koster. Altså hjelper det ikke om en Toyota Avensis med statistikker og erfaringer som tilsier at bilen er billig i drift, så lenge bilen har blitt dårlig behandlet fra tidligere eier og deleprisene er skyjøye. Når jeg mener dårlig behandlet mener jeg eiere som ikke har hatt bilen på service, byttet slitedeler når de burde ha blitt byttet, og biler som har blitt generelt hardt kjørt.

 

Mitt tips for at du skal se deg ut en bil som er billig i bruk er å:

 

1. Finne biler som havner innenfor kriteriene dine: stasjonsvogn, sikkerhet, bensinforbruk osv.

 

2. Prøve ut de aktuelle bilene; sjekke hvor godt de er behandlet? er service fulgt?, NAF-test? osv..

 

3. Sjekke delepriser på de mest aktuelle bilene. Her bruker jeg som regel å sjekke mekonomen eller biltema over de mest vanlige delene som skal byttes, deretter sjekker jeg gjerne merkeforumet for den biltypen jeg vurdere for å finne ut hvor mye ting koster. Som f.eks. reg.reim bytte osv. Du danner deg fort et inntrykk av hvor kostbar bilen kan eller vil bli i drift..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår