Gå til innhold

Drivknute mansjett

Ranger emnet


steiney

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har bestilt meg en brukt drivaksel med drivknute og full pakke, men før jeg monterer den ville jeg gjerne byttet ut den yttre mansjetten. Har kikket litt gjenno noen guider nå, og de sier at man skal løsne låseringen inni knuta. Men jeg finner ikke noen låsering. Her er et bilde på hvordan det ser ut. Noen om vet hvordan jeg skal løsne akslingen fra knuta?

 

http://www.lastned.net/?site=dl&fil=0f4d5274fcd173f31106a14074a30df3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mansjettene er såpass fleksible at du kan dra de over akslingen. bare husk å vaske akslingen først. eller så kan du gjøre som jeg gjorde. jeg kjøpte en limbar mansjett, den byttet jeg når akslingen stod på bilen. var litt skeptisk først. men dette har holdt over 1 år til nå og den holder sammen like godt enda.

En SÅ fleksibel mansjett vil jeg gjerne se! ;P

-Subaru Impreza WRX "STi" 01'

-Subaru Impreza WRX 01'

http://www.dlgracing.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vel, normale folk uten slikt verktøy har ingen mulighet til å få på en mansjett mens knuten fremdeles sitter på.

 

Men ja, her må du bruke hammeren. Låseringen vil løse seg selv ut når du banker inner-ringen i lageret (knuten) ut fra akslingen. Kan tenkes på som et klips i stedet for en låsering. Men pass på å dunk bare på inner ringen, og da gjerne med et mellomlegg av tre eller plast slik at du ikke lager merker eller bommer. For da er du som sagt her tidligere like langt. Det funker i beste fall en begrenset periode, så må du bytte knute.

 

Eneste jeg ser kan gå galt, er hvis knuten er slitt eller akslingen vridd på en eller annen måte, så kan du få problem med å løse låseringen. Jeg skulle skifte drivknute en gang, og hadde da kjørt en stund med defekt knute, og da var splinsene vridd eller deformert, så da jeg brukte hammeren for å få det av så blei alt enda mer skeivt. Det endte opp med at jeg gav opp hele akslingen. Hadde en i reserve som jeg visste ikke var slitt, så jeg tok av knuten på den med letthet (i forhold til den andre) og brukte den nye knuten på ekstra akslingen.

 

Av nyskjerrighet så fant jeg frem vinkelsliperen og skar av knuten. Det stykket jeg hadde klart å banka ut drivknuten av akslingen hadde knuten (innerringen) dratt med seg metall nedover, skubba metallet fremfor seg liksom mens jeg forsøkte å få av knuten. spora var skeive, og det var en "stor" metallkant fremfor knuten, som gjorde at jeg UMULIG hadde fått den av...

 

Så lykke til. Normalt så skal det gå veldig lett å løsne en drivknute, bare et eller to velplasserte kakk med hammeren så er den løs. Pass på at alt er rent og pent. Sandkorn eller lignendes er IKKE noe du vil ha i knuten!

Peugeot 406 2000 Stasjonsvogn - Nåværende privatbil

Ford Transit Connect med Securitas Styling - Nåværende arbeidsbil

Toyota Carina 2 1986 - Solgt

Volkswagen Golf 1 1982 - Vraket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 months later...

Jeg ser at mansjetten ikke satt 100% på plass nærmest hjulet, og det har sprutet ut litt grease fra drivknuta. Jeg skjøv mansjetten på plass. Skal ikke denne sitte stramt? Hva er problemet mitt? Har ikke flaten mot mansjetten vært ordentlig ren? Syns det er rart klipset ikke sitter strammere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...
Vanligvis så skal mansjettklemmen strammes til med verktøy som er beregnet for det, ellers hopper den av

 

Kommer helt ann på hva slags strammebånd det er det, stemmer at en type krever en spesiell tang. Mens noen kan man stramme men en jernbindertang evt avbiter. En litt kraftig strips fungerer også :drunk:

Mvh Dan

- 76` Volvo 245 med femmer og hårføner -

 

http://www.bilforumet.no/200-serien/219274-daain-s-76-245-a.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår