Jump to content
Bilforumet.no
Sign in to follow this  
svein-ivar

5ledninger fra forsterker for høypass tilkobling.

Rate this topic

Recommended Posts

Driver å skal koble opp min gamle Legacy LA140 forsterker (4-kanaler) opp mot mine 2 GAS høytalere. På denne forsterkeren skal det IKKE kobles RCA kabler mellom spiller og forsterker hvis høypass skal brukes ettersom RCA inngangene på forsterkeren er for lavpass, hvis jeg har forstått forrige eier rett.

Men istedet følger det med en liten kontakt som skal inn i forsterkeren med 5ledninger ut. Det er altså: 1-CH(+), 2-CH(+), 3CH(+), 4CH(+), jord (bare 1 ledning).

Hva skal de kobles på? Har aldri vært borti forsterker som ikke skal ha RCA kabel fra spiller før..

jord skal vel på minus på subbene og 1 ledning (+) fra en av kanalene skal på plusseb\ne på høyttalerne.. er felles jord så pluss på hver front skal inn på ch 1 og 2 åsså pluss fra hver rear skal inn på ch 3 og 4 på forsterker...

mn beste er at du kobler opp rca fra spiller da... lavpass spiller ikke noe rolle på rca.. du har jo delefilter på forsterkeren... koble rca du så slipper du noe styr med kobling av høyttalerkabler helt baki. lettere med en signalkabel:)

Spilleren er en Alpine 9857R.

Nå skal dette på to 5,25" som sitter foran da. Prøvde å koble opp først som jeg gjør med alle forsterkerne jeg har hatt (med RCA selvfølgelig), men da ble det ikke noe lyd. Strøm, jord, remote fra spiller, rca fra spiller til forsterker(3 utganger bak på min spiller, brukte front), og kobla opp mot høytalerne. Men som sagt ikke noe lyd uansett hva jeg gjorde..

Er en ræva forsterker virker det som. Eneste man kan justere på den er Gain og en X-over bryter...

På denne forsterkeren skal det IKKE kobles RCA kabler mellom spiller og forsterker hvis høypass skal brukes ettersom RCA inngangene på forsterkeren er for lavpass, hvis jeg har forstått forrige eier rett.
Dén var ny... vil tro det er sludder. Prøv, ikke noe kan gå galt.
jord skal vel på minus på subbene og 1 ledning (+) fra en av kanalene skal på plusseb\ne på høyttalerne.. er felles jord så pluss på hver front skal inn på ch 1 og 2 åsså pluss fra hver rear skal inn på ch 3 og 4 på forsterker...
Ja, med en gammel 80-tallsspiller fungerer nok det greit, den gang det var felles jord på det meste. Idag er det vel en fin måte å ødelegge spillerens forsterker på, kan ikke huske når jeg først leste i en bruksanvisning at høyttalerutgangene på en spiller IKKE skal kobles sammen...

Uansett er vel ikke den forsterkeren noe bedre eller kraftigere enn den innebygde forsterkeren i spilleren...