Gå til innhold

Last som faller av lastebiler...

Ranger emnet


Harared

Anbefalte innlegg

  • Svar 41
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Kan umulig være førers ansvar med mindre han/hun tydelig ser at lasten er dårlig sikret, og lar være å gjøre noe med det. Er vel i de fleste tilfellene de som laster sitt tilfelle.

 

Og ja, det å holde ansvar er faktisk et ganske godt råd.. Last har en tendens til å sprette, men det er ingen bedre måter å be om juling på enn å ligge klint oppi en lastebil som kjører for eksempel stein.

 

 

Eirik

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan umulig være førers ansvar med mindre han/hun tydelig ser at lasten er dårlig sikret, og lar være å gjøre noe med det. Er vel i de fleste tilfellene de som laster sitt tilfelle.

 

 

Eirik

 

 

All last er førerens ansvar alltid, uansett.

Unntaket er plomberte containere, men der skal det følge med et skriv som beskriver sikringen av lasten.

Signaturen min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er klar over at det på papiret er førerens ansvar, men i praksis blir det vel noe litt annet, som nevnt tidligere her.

 

 

Eirik

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er VELDIG lite du kan gjøre med å "sikre" lasta når det gjelder pukk! støv og stein vil alltid klare å blåse av på EN eller ANNEN måte! så oppfording til dere som sutrer så jævli!.. HOLD AVSTAND!!

 

Takker for tipset mister

Nå har det seg sånn i mitt tilfelle at trailerern kom i ytterfil i full peising forbi. Kan liksom ikke grave meg ned mitt på E6 eller selv om det var det han i traileren prøvde på.

Men for all del, det er lov og bruke hue men også for dere som er konger oppi de store trailerene deres og vet best...

Toyota Avensis, D4D TTE 2004 mod

(x)Lexus is200, 1999 mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er klar over at det på papiret er førerens ansvar, men i praksis blir det vel noe litt annet, som nevnt tidligere her.

 

 

Eirik

 

 

1.1. Vegtrafikkloven

 

§ 23 Førers ansvar for kjøretøyets stand m.m.

 

Før kjøringen begynner, skal føreren forvisse seg om at kjøretøyet er i forsvarlig og forskriftsmessig stand og at det er forsvarlig og forskriftsmessig lastet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er i grunn ingenting å sjekke spørru meg! visse ting får du bare ikke gjort en dritt med, og fortell meg hvor mange som faktisk skal bruke tid på å legge en presenning og ta av igjen for hver gang han skal laste av og på...

 

Lykketil

 

Hvis "visse ting" er en stein på 2-3 kg som ligger på ramma, og flyr av bilen i 50 km/t ++, så skal ikke fanden sjøl fortelle meg at ikke føreren av bilen i det minste kan gå en runde rundt kjøretøyet for å se etter slikt før turen starter.

 

Og høver det seg slik at presenning er det som må til for å sikre lasten, så har føreren ansvaret for å fikse det. Hvorvidt han faktisk gjør det, har jeg sett såpass mange cowboyer til å skjønne at det er vel stort sett opp til om han gidder det eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri si aldri... ;)

Men uansett, pukk blir, etter det lille jeg vet om temaet, lett knyttnevestort. Og når det ikke skal mere til enn en liten stein av type strøsand til for å forårsake stor skade, mener jeg at dette er vel verdt en ekstra runde rundt bilen for å sjekke, om ikke annet en som en tjeneste til omgivelsene.

Jeg kan tross alt bare se saken fra personbil- og tohjulssiden, og ser ikke for meg at det er så bortinatta koselig å bli overøst med "gaver" av forbipasserende storbiler. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår