Gå til innhold

Defekt instrumentpanel på passat 96-modell

Ranger emnet


hargar

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har lenge hatt problemer med speedometeret og turtelleren i min passat 96-modell. Disse har hatt en tendens til å "bevege seg for mye oppover". Problemet oppstår når det er fuktig. Det vil si tidlig morgen, kveld og natt, og aldri sommerstid. Det som da skjer, er at både speedometer og turteller spretter opp når jeg slår på tenningen, og forsetter å jobbe seg for mye oppover etter hvert som jeg kjører. Så etter en kort kjøretur i fuktige forhold kan speedometeret stå på nærmere 100km/t og turtelleren på maks når motoren er slått av igjen. Pilene må så dyttes tilbake til 0 manuelt. Har tatt av glasset for å kunne nullstille som en midlertidig løsning.

 

Det virker som problemet har med fukt/kulde å gjøre, siden alt har fungerer fint etter at kupeen har blitt varm og fått tørr luft. Da er det bare å nullstille pilene, og alt fungerer fint resten av turen.

 

Dette var en beskrivelse av problemet slik det har vært inntil i går natt. Da tok hele instrumentpanelet kvelden, etter at tilstanden til speedometeret og turtelleren hadde blitt værre og værre de siste ukene. Det som da skjedde da jeg vred om tenningen, var at alle pilene (også vanntemperaturpilen, som hadde vært ok hele tiden), spratt nærmest helt til topps. Jeg slo av tenningen og satte dem på null. Etter dette var det meste galt. Speedometer og turteller står konstant på null. Vanntemp og drivstoffpiler lever sitt eget liv. I tillegg får panelet en slags blackout flere ganger i minuttet der begge skjermene slukker. Når de kommer på igjen er kjørecomp, klokke og trippteller nullstilt, i tillegg til at tannhjulene til alle pilene lager ulyd i ca et sekund, og vann og oljetrykkslamper blinker litt.

 

Det er altså så og si ingenting som fungerer på panelet nå. Heller ikke om dagen. Er det noe som kan gjøres for å redde det? Regner med at det blir svært dyrt om jeg må bytte det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det enkleste og billigste er nok å finne nytt instrumentpanel på hos en bilopphugger. Pass på at den er fra en lik bil. (diesel eller bensin, med tanke på gløding av plugger, og annet turtallsregister.) Det kan ikke koste mange hundrelapper. Eneste problem er at km. standen ikke blir korrekt. Men dette kan man vel leve med på en 12 år gammel bil.

( ) '96 VW Passat 1,9 TDi

(x) '92 VW Passat 1,9 tdk stv.

(x) '90 Chevrolet Suburban Silverado 6.2d

(x) '86 Toyota Corolla 1.3 dx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært hos VW-forhandleren nå og fått vite at et nytt panel koster Kr 4000,- :(

 

Derfor hadde vært veldig kjekt å funnet et brukt. Det panelet jeg har, har imidlertid kjørecomputer. Dette vil sikkert bli vanskelig å finne hos en hugger... Så, vil det gå greit å putte i et uten kjørecomp? Ser også at det finnes forskjellige paneler etter hvilken motorkode bilen har. Er det viktig at dette er nøyaktig det samme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår