Gå til innhold

Se ugjevnheter

Ranger emnet


Volvo d6

Anbefalte innlegg

Man kjenner med handen.. Og det trengs det trening for å kunne på en orntlig måte.

Derfor er det mange private som tror de har gjort jobben hjemme i garasjen bra og sender det til lakkering, og får sjokk når bilen kommer tilbake ferdiglakkert og ferdig med ujevnheter.

 

Men, for de som bygger showbiler og sånt blir det ofte lagt på sort blank for å se om det er noe flimmer eller noe som helst som må jobbes videre med.

1973 Pontiac Firebird

2007 VW Passat 2.0 TDI

[X] 1961 VW Boble

[X]1983 VW Golf MK1 OldSchool

[X]1988 VW Golf GTI 16V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åssen måte blir brukt av de profesonelle for og se ugjevnheter etter sparklinga ved for eksempel skifting av hjulbue?

 

Eneste verktøyet for denne jobben her.

 

 

Eirik

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker først hånda får å kjenne å sliper med kloss/reie til det er fritt for skjelv og søkk, slip så over med 240 korning, 120 først da :)

Så legger du fyller og våtsliper denne, tørker reint så sikter du, om du våtsliper med 600, å helst 1200 etterpå får du da en blank flate å sikte mot.

 

Men somsakt tidligere, erfaring kommer godt med, men man må begynne en plass ;) så lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående å føle ujevnheter/bulker med hånden..

Føl med fingertuppene. Bakerste del av håndflaten må være i kontakt med samme flate som du føler på, da dette vil fungere som et "utgangspunkt"..

 

For å se ujevnheter, så er vell lysrefleksjoner et must.. Jeg bruker sort lakk (spray) for å se ujevnheter o.l når jeg jobber med glassfiber..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, med kontrast pulveret så ser du at overflaten ikke har noe struktur, men du kan fortsatt ha ett søkk, så erfaring er vell det beste hjelpemidlet vi har enda ;)

 

men finnes utroli mye kjekt å dyrt verktøy på markede for de met utrolige oppgaver :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KUN erfaring som virker her...

 

MEN verktøy er også til STOR hjelp til å finne ugjevnhter...

 

Så 3M sitt "kullpulver " er helt genialt, støve på det, så slipe på sparkelen...Slip litt alle veier, men i X gir den beste avrettingen, litt fra den ene siden og så fra den andre...

 

Å kunsten å få det rett, er LIKE MYE kunsten å sparkle...

 

Reinslighet, så en ikke får "streker" er viktig, godt håndlag, riktig verktøy...Jo større bulk jo bredere sperkelspade... min lengste er 60 cm...:D

 

Så når en tror en er klar , etter å ha slipa med 80, så feier jeg over med 240, og litt 600 og vann i ytterkantene...

Sprøyter på slipefyller...venter til den er tørr og sliper lett over med langkloss og 240...

 

har du vært heldig, er det nå bate å vannslipe til med 800 til ripene er borte og feie lett over med 1200 til slutt...

 

Er det bulker, ja da er det å sparkle og slipe igjen... men se på dette som læring...

 

På STORE muringsprosjekter, kan jeg ofte legge fyller når jeg er lei, for så å slipe med 80-120 på fylleren.. KUN for å finne ut at en trenger litt sparkel her og der...

 

Dobbeltarbeid sier mange...Men når caddilakk bakskjermen er 3-4 meter lang... jo da, Men det er ikke mange som faktisk har gjort sånne jobber, å vet hva de snakker om :thumb...

 

Men lykke til da...:D

Min hjemmeside...

http://www.lefsa.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilder hadde vært kjempefint. Jeg har en sånn slipemaskin som er rund og går på luft og så har jeg sånne høvellignende som er i to størrelser, liten og stor. Er det bra verktøy? og I hvilke situasjoner skal en bruke hva? Har slipt og sparkla på en 140 framskjerm hele dagen og det er veldig lærerikt! Blir bedre for hver time jo!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår