Gå til innhold

Mitt liv med Johan - en slags dagbok

Ranger emnet


Reodor F

Anbefalte innlegg

  • Svar 88
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

300-serien er en av de absolutt feteste. Den er liten og lett i forhold til mange andre Volvo'r, men med riktige ingredienser i bunn :)

 

 

Eirik

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mennesker som står meg nær har anmodet om en liten sitrap (militært stammespråk og forkortelse for situasjonsrapport - altså en oppdatering eller øppdæjt) om vår alles kjæledegge Johan.

 

Jeg skulle benytte Johan til trening her forleden, men det eneste som ville være med på tur var starterinnslaget som ga fra seg et høflig klikk.

 

Nuvel! En sykkelreparatør har det tilgang til flere biler (det ligger jo litt i navnet liksom...), så hjertestarter ble funnet fram ved første passende høve. Johan våknet til liv og tok meg med på en uforglemmelig tur rundt kvartalet. En halvtime senere skulle jeg ta en tur til, men da hadde min elskede venn på ny slumret inn. Da sto det klart for meg at denne herjede gutten måtte få peacemaker. Valget falt på en 60 Ah-sak fra Torshov. Hvilket minner meg på at jeg faktisk ikke har kjørt med Johan etter batteribyttet. Dette skyldes det uomtvistelige faktum at han fortsatt har på seg småsko og at denne hersens varmeapparatvifta ennå ikke har funnet det opportunt å stille på jobb som vanlige folk. Hvor vanskelig kan det være å begynne å gå rundt når jeg vrir på bryteren spør jeg bare?

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir skryt for en skikkelig morsom tråd - og om ikke annet derfor håper jeg at det går an å holde "Johan" i live en god stund ennå. ;)

 

Så litt til diverse kommentarer om modellen og historien:

 

Hvis noen synes at dette er "Volvos styggeste bil", kan man i det minste innvende at det er jo ikke "egentlig" en Volvo, dette her. Eller om vi fullstendig avstår fra å trekke inn skjønnhet eller mangel på sådan når vi snakker om Volvo-modeller, kan man jo likevel med mye rett si at dette ikke er en "skikkelig Volvo"...

 

Da 343 kom i 1976 fantes den etter hva jeg har oppfattet i første omgang bare med DAF-giret. Dette i kombinasjon med et kvalitetsnivå som av mange heller ikke ble oppfattet som Volvo-typisk, gjorde at bilen var ganske utskjelt fra et tidlig stadium. Men snart kunne den fås også med vanlig girkasse og kvaliteten ble bedre - etter hvert kunne bilen til og med fås med Volvo-motor!

 

Det trinnløse DAF-systemet fantes også senere så vidt jeg vet bare i kombinasjon med tredørskarosseriet og den minste motoren. Men den fantes altså så sent som i 1986 og muligens like til siste slutt (??) i 1990-91 som en slags nisjevariant.

 

Hvordan er den å kjøre med i marsjfart? Jeg har hørt noe om at systemet gjør at den f eks i 80 blir liggende på et plagsomt høyt turtall (noe slikt som 3500) for å opprettholde konstant høyt dreiemoment. Stemmer dette?

 

Finnes det forresten bilder av hvordan 343 så ut før Volvo overtok? Den skal ha vært så godt som ferdig utviklet av DAF - og det er vel grunn til å tro at den kunne ha blitt hetende DAF 77.

 

En liten spekulasjon fra min side er forresten at nedtrappingen av produksjonen av 242 har sammenheng med at 343 ble innført. Jeg tror det er grunn til å anta at 142 og 242 hadde sin berettigelse i markedet i stor grad fordi at de var billigere enn firedørs. Dermed fikk de som skulle ha noe som het Volvo men først om fremst handlet ut fra pris, et annet og enda billigere alternativ i 343.

93/94 240SE st.v. aut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hvordan er den å kjøre med i marsjfart? Jeg har hørt noe om at systemet gjør at den f eks i 80 blir liggende på et plagsomt høyt turtall (noe slikt som 3500) for å opprettholde konstant høyt dreiemoment. Stemmer dette?

 

Puh, jeg trodde det var noe galt med min kjære Johan. Men jeg kan bekrefte at det er et skikkelig lurveleven der framme i 80 km/t. I slak utforbakke kan jeg dog lure systemet ved å lette litt på gassen slik at turtallet synker :)

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller om vi fullstendig avstår fra å trekke inn skjønnhet eller mangel på sådan når vi snakker om Volvo-modeller, kan man jo likevel med mye rett si at dette ikke er en "skikkelig Volvo"...

 

Bakhjulsdrift og Bx-motorer som går rett oppi er mer ekte Volvo enn dagens biler, selv om den er basert på DAF. Spør du meg iallfall.

 

Reodor, du er bortskjemt med nye biler eller? :D

 

 

Eirik

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje et usaklig spørsmål, men er dette bildet manipulert?

Med tanke på at du sliter så smått allerede i 80km/t mener jeg..

Er det da behagelig å legge deg i 90 før du tar opp kameraet og stiller inn blitsen?

 

DSCN2678.jpg

 

Nå skal du høre her frue, at motorens turtall i svært liten grad påvirker mine evner til å holde RJ på rett kjøl mellom brøytepinnene. Dessuten er mitt kamera av såpass ny dato at blitsen stiller seg inn bortimot på egenhånd. La deg ikke lure av kameraet jeg tidligere har laget til kanonfotograf Randulf Småfix. Tiden har gått fremover siden den tid :)

 

Det som derimot er urovekkende er at bildet er tatt i en 80-sone på sentralt østlandsområde med stor elgtetthet og uoversiktlige svinger...

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal du høre her frue, at motorens turtall i svært liten grad påvirker mine evner til å holde RJ på rett kjøl mellom brøytepinnene. Dessuten er mitt kamera av såpass ny dato at blitsen stiller seg inn bortimot på egenhånd. La deg ikke lure av kameraet jeg tidligere har laget til kanonfotograf Randulf Småfix. Tiden har gått fremover siden den tid :)

 

Det som derimot er urovekkende er at bildet er tatt i en 80-sone på sentralt østlandsområde med stor elgtetthet og uoversiktlige svinger...

 

Med 2 lovbrudd også såklart :D

2002 Ford Mondeo TDCI

1998 Volvo 940 Turbo - tilsalgs, se kjøp og salg -

 

Internett er for hardbarka rødtopper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er detta en avv de bilene som du kan rygge like fort som den går fram over?

 

Volvo 363 feks hadde vel det, variomatic tror jeg det heter. Mulig jeg tar veldig feil siden jeg ikke er noen volvokjenner...

82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper,

Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv

 

96 Mercedes E230

87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Volvo 363 feks hadde vel det, variomatic tror jeg det heter. Mulig jeg tar veldig feil siden jeg ikke er noen volvokjenner...

 

Ikke nok med at du ikke er noen Volvo-kjenner, du kan umulig ha lest tråden særlig godt :D

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke nok med at du ikke er noen Volvo-kjenner, du kan umulig ha lest tråden særlig godt :D

 

Nope, har hoppet ifra side 1 til denne. Mest pga at som regel så er 80% av innleggene veldig uviktige. Det er faktisk bare du og noen andre her inne som jeg tar seriøs og som er verdt å lese.

82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper,

Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv

 

96 Mercedes E230

87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal du høre her frue, at motorens turtall i svært liten grad påvirker mine evner til å holde RJ på rett kjøl mellom brøytepinnene. Dessuten er mitt kamera av såpass ny dato at blitsen stiller seg inn bortimot på egenhånd. La deg ikke lure av kameraet jeg tidligere har laget til kanonfotograf Randulf Småfix. Tiden har gått fremover siden den tid :)

 

Det som derimot er urovekkende er at bildet er tatt i en 80-sone på sentralt østlandsområde med stor elgtetthet og uoversiktlige svinger...

 

Jeg er mildt sagt sjokkert..!

Formildende omstendigheter kan muligens påberopes om bildet ble tatt kl 10 am og ikke kl 10 pm. For regner med at elger, under perioden rundt bildetaking, sov litt utover formiddagen for å lade batteriene foran jaksesongen. :)

 

Var det et poeng i å risikere både Johan og ditt eget liv, ved å forevige instrumentpanelet mens du holdt nåla nøyaktig 12,5% over fartsgrensen?

Hva er galt med å ta bilde mens bilen står stille, når du likevel ikke bruker fancy shit som lang lukkeråpning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg tror reodor har et stort eksponeringsbehov, siden han tar bilde av sitt eget speedometer i 90(!) km/t! Her må politiet gjøre noe drastisk, jeg tør ikke å bevege meg langs veiene hvis det skal fortsette sånn. Å overlate en bil med slike enorme fartsressurser til så uansvarlige folk er ganske hårreisende.

 

 

:)

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår