Gå til innhold

Fiat verksted på vestlandet?


sirolsen84

Anbefalte innlegg

Egentlig er det vel ikke mer hokus pokus enn at de fleste som "kan" chiptrimming fint kan gå løs på motoren din. Men det er uansett to alternativer du bør ta stilling til:

 

1. Ferdigchip-er. Disse er programmert for å fungere bra på de fleste biler, på samme måten som originalchip-en (bare med en mer agressiv setting selvsagt). Å montere disse er stort sett ikke verre enn å vippe ut den gamle, sette inn den nye og sjekke at alt er som det skal. Ulempen er at man ikke vil få tilpasset mappene (GT har to ECU-er) spesifikt til DIN bil. Vil tro det kan være realistisk å hente ut +/- 150 hester totalt. Det finnes sikkert de som lover mer enn det også, men de ville jeg enten sortert under villedende markedsføring eller vinket adjø til holdbarheten...

 

2. Mapping med rullende landevei. Her tilpasses den nye chip-en til DIN bil og modifikasjonene som allerede er gjort. Du vil med andre ord stå endel friere til å gjøre egne valg og prioriteringer, og selv om det koster mer vil du også få mer ut av det. Endringer som annen turbo, andre dyser, osv. kan du få full uttelling for ved å optimalisere mappet langt mer nøyaktig enn på en ferdig-chip.

 

Om du skal budsjett-trimme ville jeg nok tatt tak i andre ting før jeg investerte i en chip, som åpent luftfilter, eksos, grenrør, bremser, understell, osv. og heller spart opp til jeg hadde råd til en skikkelig mapping på rullende landevei. Det er selvsagt moro med mer power, helt til noe plutselig streiker eller sier stopp. GT-ene har vel hatt litt trøbbel med topper som sprekker om man ikke lar motoren varme seg godt opp før man gir på, og er visstnok alt annet enn enkle å få tak i...

 

Men jeg vet at Polly Motorsport i Bergen (?) har hatt fingrene i en GT tidligere, du kan jo høre med dem. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår